BBB, 28 Rabi`ul-Awwal 1438H. = 28 Disember
2016 (Rabu):
Dikatakan di dalam tasawuf bahawa jalan
menuju Allah adalah banyak, termasuklah melakukan berbagai kebajikan, antaranya ialah sadaqah. Bersadaqah
adalah sunat, tetapi ada sadaqah yang diwajibkan bagi mereka yang berkelayakan,
iaitu dinamakan `Zakat. Firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya sadaqah-sadaqah (zakat) itu
hanyalah untuk orang-orang faqir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang
menguruskannya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hati mereka, dan untuk
hamba-hamba yang hendak memerdekakan diri mereka, dan orang-orang yang
berhutang, dan (untuk dibelanjakan) pada
jalan Allah, dan orang-orang yang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan.
(Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang
datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Amat Mengetahui, lagi Amat
Bijaksana.`` (Al-Taubah: 60).
Dengan kewajipan bersadaqah, sebenarnya
Allah memberi peluang bagi mereka yang berkelayakan membuat kebajikan dan
mendekati Allah. Sebagaimana dikatakan ketasawufan bukan untuk kalangan mereka
yang faqir dan miskin semata-mata, tetapi peluang bagi semua lapisan masyarakat
Islam sama ada dia berada atau miskin, berkedudukan dan orang biasa, pemimpin
atau rakyat biasa dan sebagainya. Syaratnya dia orang yang patuh dengan
perintah Allah, berusaha memembersih diri
bagi mendekati Allah seperti menjalankan
pekerjaan secara jujur dan mendapat rezeki yang halal. Dalam kata yang
lain orang kaya berhak berjiwa sufi, demikian dengan pemimpin, tentera,
peniaga, pegawai kerajaan, boroh, peladang dan kalangan orang biasa yang jujur
dan bersih jiwa.
Zakat melibatkan kewajipan dari pihak
tertinggi (Allah),
Pengusaha/pemilik harta yang layak dizakatkan
Harta
yang mau dizakatkan
Pihak pengurusan, iaitu amil dan pihak
pemerintah
Pihak penerima zakat yang berkelayakan.
Zakat mempunyai hubungan rapat dengan
tasawuf, jika tasawuf antara maksudnya ialah pembersihan, maka zakat juga
bermakna membersih, tumbuh, subur (harta dan jiwa pengeluar zakat). Firman
Allah bermaksud:
``Ambillah (sebahagian) daripada harta
mereka menjadi sadaqah, supaya dengannya
engkau membersihkan mereka (dari dosa),
dan mensucikan mereka dari akhlak yang buruk), dan do`kanlah untuk mereka,
kerana sesungguhnya do`amu itu menjadi ketenteraman bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Amat mendengar lagi Amat Mengetahui.`` (Al-Taubah: 103).
Jadi dengan kewajipan berzakat memberi
peluang bagi pengeluar zakat membersihkan diri (bererti juga) bertasawuf bagi
dirinya dan membersihkan hartanya yang
insya Allah akan subur dan
berkembang dengan usahanya yang jujur.
Pada pihak yang lain dengan ihsan dan
kebajikan pihak yang mengeluarkan zakat memberi faedah kepada yang menerima
zakat, sebagai masyarakat yang kurang berada, maka dengan bantuan zakat dapat
meringankan beban kemiskinan yang ditanggung. Jika yang menerima zakat menerima
skim-skim tertentu , maka ianya dapat berdikari dan menumbuhkan zakat yang
diterima dan memberi faedah kepada dirinya dan mereka yang lain. (Ini sebagai contoh
bererti subur dan berkembang).
Pihak pengurusan yang menerima penghasilan
zakat, jika mempunyai inisiatif dan berdaya kreatif adalah berperanan
memperekembangkan harta zakat kepada yang membawa kepada pertumbuhan zakat dan
peningkatan sumber rezeki penerimanya.
Kita maklum kini berbagai program dan skim
zakat diwujudkan bagi kepentingan zakat,
penerima zakat dan institusi-institusi zakat.
Zakat misalnya dilaburkan secara halal bagi
menambahkan dapatan dan lebih banyak peruntukan zakat dapat dimanfaatkan oleh
yang berhak.
Menambahkan aset zakat dan umat memperkukuhkan ekonomi mereka (Sebagai contoh
Tabung Haji yang dimanfaatkan dari simpanan bakal-bakal Haji}. Demikian dengan `Tabung Zakat`
umpamanya.
Dengannya dapat diwujudkan insitusi-institusi
perusahaan, ladang dan aset-aset lain yang dapat memberi pekerjaan dan faedah
yang dapat diterima oleh yang layak
menerima zakat.
Menaja Institusi-institusi pendidikan
sebagaimana harta waqafyang dapat mendirikan pengajian-pengajian tinggi yang
memberi peluang kepada semua pihak dapat menyambung pengajian.
Memberi bantuan kepada pelajar-pelajar yang
berkelayakan untung menyambung pengajian tinggi di dalam dan luar negara bagi
kepentingan keilmuan dan mengangkat martabat umat di dalam bidang keilmuan.
Selain daripada itu dapat diperuntukkan dari mana-mana bidang asnaf yang sesuai
untuk penyelidikan bagi bidang yang memberi faedah kepada umat. Selain daripada
itu bantuan dapat diberi kepada sekolah-sekolah
agama pada peringkat rendah dan menengah dan juga kepada pelajar-pelajar
yang layak menerima.
Sebagai rumusan zakat dapat diolah secara kreatif dan innovatif bagi kepentingan umat selagi ianya tidak
bercanggah dari tujuan dan falsafah zakat. Sebenarnya zakat satu bidang yang berpotensi
tinggi yang dapat mengangkat martabat umat terutama dari segi ekonomi,
pendidikan, bahkan industri, perusahaan dan pertanian. Ia sama berpotensi dari
segi waqaf, caruman haji, bank zakat sesuai dengan perkembangan bidang-bidang ekonomi Islam yang semasa seperti takaful. Bank Islam, al-Rahnu dan
sebagainya.
Sebagai rumusan seterusnya kekayaan tidak menghalang pemiliknya berjiwa tasawuf, jika ianya dapat dijalan dengan
jujur, bahkan lebih memberi faedah bagi kepentingan umat. Orang berada
sebenarnya sama berhak mempunyai jiwa
ketasawufan, bahkan dengan keberadaan ia lebih banyak dapat menolong orang
ramai, iaitu dengan cara kreatif dan
inovatif dapat mewujudkan berbagai-bagai bidang dan peluang eknomi kepada
masyarakat. Zakat tak kurang potensinya, bahkan lebih dari wakaf, caruman haji dan sebagainya.
Berharta tidak mengurangkan peluang
bertasawuf dan mendapat pahala seperti
melalui berzakat dan dengan zakat banyak ruang yang dapat dikembangkan bagi
memartabatkan ekonomi umat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment