BBB, 18
Rabi`ul Awwal 1438H. = 18 Disember 2016 (Ahad):
Sesungguhnya di dalam sesuatu bidang ilmu
ada istilah-istilah khusus bagi keilmuan itu yang diketahui oleh mereka yang
pakar di dalam bidang berkenaan. Bagi memahami keilmuan berkenaan dengan secara
lebih tepat dan mendalam, maka perlulah dipelajari istilah-istilah dan keilmuan
berkenaan. Bagi istilah-istilah tasawuf ada istilah-istilah khusus bagi aspek-aspek
khusus yang sebenarnya telah kita membicarakan istilah-istilah berkenaan baik
secara langsung atau tidak langsung.
Namun bagi kitab Al-Ta`arruf li Madzhab Ahli
al-Tasawwuf, diberi ruang dan tumpuan bagi sebahagain daripada istilah-istilah
yang difkirkan wajar diberi penerangan. Antara istilah yang dibicarakan di
dalam bab lima puluh dua ialah
`Al-Tajrid dan Al-Tafrid` yang istilah-istilah seperti ini tidak dibicarakan oleh kitab-kitab tasawuf
lain sebelumnya , kecualki oleh Abu Nasr al-Sarraj al-Tusi di dalam kitab
Al-Luma` yang merupakan kitab penting di
dalam pengolahan terhadap ilmu tasawuf pada peringkat awal. Al-Sarraj
sebenarnya memberi ruang sebagai `Kitab al-Bayan min al-Mushkilat` - Kitab
Keterangan Tentang Kemusykilan-kemusykilan yang di bawahnya diberi bab –
berjudul, ``Bab fi Sharh al-alFaz* al-Jariah fi Kalam al-Sufiyah – iaitu Bab
pada mensharahkan Lafaz*-Lafaz* Yang
Mengalir Di Dalam Kesufian`. Terdapat
dua halaman yang dimuatkan dengan berbagai-bagai istilah yang biasa dan tidak
biasa kita ketemui sebagai istlah-istilah kesufian. Selepas itu diberi
penerangan bagi satu persatu istilah
berkenaan yang memakan ruang sebanyak empat puluh satu halaman. Antara
istilah-istilah berkenaan ialah `Tajrid
dan Tafrid` yang sukar didapati dari kitab-kitab yang lain. Bahkan kitab Al-Luma` membantu kefahaman terhadap
kedua istilah di atas.
Sebenarnya sebagaimana di dalam ilmu akidah
terdapat istilah seperti `Tunggal. Esa dan Satu` yang dari segi lahirnya
seperti satu dari segi makna, tetapi dari segi falsafah dan istilah
keilmuan akidah atau lebih khusus dilihat
dari segi ilmu theosofik mempunyai perbedaan makna dan digunakan pada tempat
dan maksud yang tepat berkenaan.
Menurut Al-Sarraj, istilah `Al-Tajrid,
Al-Tafrid, bahkan Al-Tauhid` adalah lafaz*-lafaz* yang berlainan bagi makna-makna yang
bersepakatan, tetapi mempunyai tafsilan yang berlaian menurut tahap dhauq dan
wujdan yang dialami oleh yang berintuisi rohani ketasawufan berkenaan.
Menurut Al-Sarraj, `Tajrid, ialah apa yang
ditajarrad kepada hati daripada penyaksian ketuhanan apabila bersihnya jiwa dari
keruh dan kotoran keinsanan. Adalah diungkapkan tentang tajrid ini:
Haqiqat al-haqq ialah haqq tidak mengetahuinya
Melainkan oleh yang mentajrid padanya
benar-benar tajrid.
Adalah disoal kepada shaykh-shaykh tentang
tajrid, maka katanya ialah, Ifrad (menunggalkan) yang Haqq daripada sesuatu
yang berlaku dan menggugurkan hamba dari apa-apa yang ternyata.
Adapun maksud al-tauhid, iaitu mengesakan
Allah dan salah satu daripada sifat yang menjelaskan tentang keesaan Allah ialah
wahdaniyyah, ertinya esa dan maknanya tiada ia mendua ia akan Allah Ta`ala pada
dzatNya dan tiada pada sifatNya dan tiada pada perbuatanNya, maka menafikan
banyak pada dzatNya, melazimkan bahawa
bukan ia jisim yang menerima bahagi dan dinamai akan dia menafikan kam
muttasil dan menafikan juga dari kam munfasil (seperti tersusun dari beberapa
jauhar) dan sebagainya.
Menurut Al-Kalabadzi, makna tajrid baginya
ialah mentajrid pada z*ahirnya dari a`radh dan batinnya daripada a`wadh,
bermaksud Dia tidak mengambil sesuatu daripada sifat dunia dan tidak menuntut
di atas apa yang ditinggal daripadanya sebagai ganti sama ada segera atau
lambat, bahkan dia adalah kewajiban haqq Allah Ta`ala tidak dengan `illah yang
lain dan tidak dengan sebab selainnya. Dia juga tajarrud dengan sirrNya
daripada keperluan kepada maqamat bagi kedudukan dan daripada ahwal sebagai
pencapaian, ya`ni tanpa berkait dengannya.
Manakala Al-tafrid bagi Al-Kalabadzi bahawa Dia adalah infirad dari
segala bentuk dan infirad dari segala ahwal dan Dia Esa pada af`al, bahawasanya
perbuatanNya bagi Allah Yang Esa. Dan Dia infirad pada ahwal dari segala ahwal,
bahkan tidak dilihat bagi dirinya ahwal.
Dan adalah dikatakan secara ringkas dan
padat sebagaimana diperturunkan oleh
Al-Kalabadzi, bahawa Al-Tajrid bahawa dia tidak memiliki dan al-Tafrid bahawa
dia tidak dimiliki.
Mengapa ditimbulkan persoalan tajrid dan
tafrid ?
Sebagaimana di dalam bidang tauhid,
dipelajari ilmu akidah, khususnya mengenai Ketuhanan, maka bagi ma`rifat dari
segi akidah dipelajari konsep dzat, sifat
dan af`al. Maka dijelaskan apakah yang dimaksudkan dengan dzat yang
tidak tersusun dari ajza` dan sebagainya dan keesaan dari segi sifat yang
sifat-sifat tidak sama dengan sifat makhluk (sifat wajib, mustahil dan harus –pembahagian
sifat dan sebagainya) .Dan juga perbuatan Allah tidak sama dengan perbuatan
makhluk. Semuanya bagi menunjukkan bahawa Allah Subhanahu wa Ta`ala adalah
Tuhan yang `Ahad` yang Sempurna, Kamal, Jamal-Qahhar, Jalal. Tuhan yang sama
sekali tidak sama dengan makhluk.
Demikianlah mengapa Al-Kalabadzi, membawa
persoalan `Tajrid dan Tafrid, bahawa
selepas membicarakan tentang ahwal seperti al-muraqabah, al-qurb, al-mahabbah,
al-khauf, al-raja`, al-shauq, al-uns, al-tama`ninah, al-mahabbah dan al-yaqin dan
juga membicarakan tentang al-maqam seperti al-taubah, al-wara`, al-zuhd,
al-faqr, al-sabr, al-tawakkal dan al-redha. Sama ada ianya dibahagikan kepada
dua sedemikian rupa (maqam dan hal), atau dilihat kedua-duanya sebagai ahwal
sebagaimana dilihat oleh Al-Kalabadzi, tetapi menyebut juga tentang aspek-aspek
maqam atau melihat kedua-duanya sebagai jalan dan tahap-tahap menuju kepada
Allah, maka hendak diingatkan oleh Al-Kalabadzi, bahawa pergerakan maqam ke
maqam dan pentahapan dengan ahwal, ialah hal-hal dan maqam-maqam dan
jalan-jalan yang dilalui oleh hamba `abid sufi dan dia tidak sekali-kali
mengubah atau menjadikan sebarang kelainan bagi Allah yang bersifat tauhid dan
segala kesempurnaan. Sebagaimana kata Al-Kalabadzi di dalam bab berjudul:
Al-Tajrid dan al-Tafriq:
``Allah adalah tajrid dengan sirrNya dari
sebarang mulahaz*ah yang bersifat maqamat yang bagaikan tempat atau ahwal yang
seolah-olah dicapai, sebagaimana dicapai hamba. Dia tidak cenderung dan berkait
dengan kesemuanya.``
Dalam kata lain ia adalah bertujuan mentanzih,
mentajrid dan mentafrid Allah Ta`ala dengan sebarang sifat, keadaan, maqam dan
hal makhluk.
Sekian.
Bismillahirrohmaanirrohiim mohon share jzkk Moga diterima sebagai amal soleh In Syaa Allah Aamiin Allahumma Aamiin
ReplyDeleteArtidan makna tafriq tidak dijelaskan
ReplyDeleteNo wa kami 0811 1312 045