BBB,
09 Rabi`ul Awwal 1438H. = 09
Disember 2016 (Juma`at):
Dua istilah yang kukuh dan positif di dalam
keyakinan orang muslim. Ianya membawa sudut pandang wujud bagi seorang muslim
yang amat positif dan dinamik sifatnya.
Pandang wujud dari perspektif diri muslim bahawa segala sesuatu yang berlaku sesungguhnya dalam ilmu Allah, tetapi bagi diri individu
tidak mengetahui apa yang akan berlaku dan dia seharusnya selalu bertafa`ul –
mengharap baik dengan ikhtiar serta berdo`a semoga sesuatu yang berlaku dan
dipohon membawa hasil yang baik, maka jika apa yang ditawakkal dan dipohon jika berlaku perkara yang dipohon, maka
dia syukur, tetapi jika sebaliknya dia redha
menerima takdir dan sabar. Tawakkal dan redha adalah sebagaimana biasa adalah
ahwal bagi Al-Kalabadzi, tetapi kedua-duanya
maqam bagi pandangan yang lain. Di dalam hal ini tiada kekeciwaan
`sebenarnya` di dalam hidup dan harapan, segala yang berlaku adalah di dalam
ketentuan qadha` dan qadar Tuhan. Dan seorang muslim harus meneruskan kehidupan
secara syukur dan sabar yang keduanya berkeseimbangan dengan syukur dia
mendapat pahala dan jika sabar dengan
qadha` dan qadar dia juga menerima pahala dan ganjaran.
Di dalam hal ini Al-Kalabadzi menampilkan ta`rif tawakkal berdasarkan pendapat Sari
al-Saqati yang mengatakan tawakkal ialah `Tercabut` dari kuasa dan kekuatan
(tiada penentuan diri). Manakala Ibn
Masruq pula berkata,
``Tawakkal ialah meyerah kepada larian qadha` bagi segala hukum``,
manakala Sahl bin `Abdullah, bahawa tawakkal ialah menghantar kesegalaan di
dalam penentuan Allah.
Berkata Abu `Abdullah al-Qurashiyy ialah,
``Meninggalkan segala perlindungan melainkan kepada Allah.``
Berkata Abu Ayyub, ``Tawakkal ialah
mencampak badan di dalam `ubudiyyah dan mensangkut hati dengan rububiyyah dan
tama`ninah dengan kifayah.``
Berkata Al-Junayd, ``Hakikat tawakkal
bahawa adalah bagi Allah Ta`ala ada sebagaimana adalah Dia, maka adalah bagi
Allah Ta`ala sebagimana berterusan ada Ia.
Berkata Abu Sa`id al-Kharraz, ``Tawakkal adalah berlaku segala
kifayat daripada Tuannya kepada ahli miliknya. ``
Berkata setengah mereka, `Tawakkal ialah
apa yang di antara hamba dan Allah.``
Al-Sarraj mengemukakan pendapat tentang
tawakkal, iaitu, meletakkan badan pada `ubudiyyah, ta`alluq hati dengan
rububiyyah, tama` ninah dengan
kifayah, maka jika diberi dia bersyukur dan jika ditegah dia bersabar redha
muwafaqat sebagaimana ditakdirkan.
Disoal Dhu al-Nun al-Misri tentang
tawakkal, maka katanya, ``Tawakkal adalah meninggalkan tadbir diri dan tercabut
daripada daya dan kekuatan.
Ruym pula berpendapat, tawakkal ialah teguh dengan janji, dan kata Sahl tawakkal ialah menghantar diri
kepada Allah menurut kemahuanNya.
Tawakkal menurut `Abdul Qadir `Isa,
sebagaimana dipetik dari pendapat Al-Sayyid katanya, ``Berpegang teguh dengan
janji Allah dan berputus asa dengan apa yang ada pada tangan manusia.`` Dan
berkata Ibn `Ajibah, Tawakkal ialah teguh hati dengan Allah dan tidak berpegang
dengan lain dariNya.
Tentang tawakkal firman Allah bermaksud:
``Dan kepada Allah hendaklah bertawakkal
oleh yang bertawakkal.`` (Ibrahim:
12).
Dan firmanNya lagi bermaksud: ``Dan hendaklah bertawakkal kepada
Yang Hidup dan tidak mati serta bertasbihlah dengan memujiNya dan cukuplah Ia Mengetahui secara mendalam akan dosa-dosa hambaNya.`` (Al-Furqan: 58).
Sebagaimana disebutkan bahawa redha
mempunyai hubungan rapat dengan tawakkal, khususnya sebagai penerimaan dari
hasil tawakkal, iaitu redha.
Redha adalah berkedudukan sebagai maqam dan
sebagai hal dari berbagai ahwal bagi al-Kalabadzi. Beliau memetik pendapat
Al-Junayd tentang redha, iaitu meninggalkan ikhtiar, tetapi kata al-Muhasibi
sebagaimana dipetik Al- Sarraj, Redha ialah tenang hati menurut larian hukum, dan berkata Dhu al-Nun al-Misri, ``Redha gembira hati dengan larian al-qadha`
Berkata Al-Sarraj, bahawa redha adalah
pintu Allah yang besar, syurga di dunia,, lantaran hati hamba tenang di bawah hukum Allah Ta`ala.
Manakala `Abdul Qadir `Isa menyatakan berbagai-bagai takrif tentang
redha, tiap-tiap satu bercakap menurut suasana (hal) dan maqam yang dilalui.
Antaranya beliau memetik pendapat Al-Sayyid yang dianggap pendapat yang paling
popular, bahawa, ``Gembira hati dengan laluan qadha`.``
Dan berkata Ibn `Ajibah r.a. ``Menerima
kecelakaan dengan senyuman atau bergembira hati bila terungkainya qadha`, atau
meninggalkan ikhtiar menurut apa yang ditadbir Allah dan berlalu atau lapang dada dan terangkat keengganan dengan
apa yang ditentukan Allah yang Maha Esa lagi Berkuasa.``
Berkata Ibn `At*a` Allah al-Sakandari r.a. ``Redha ialah melihat
hati kepada qidamnya ikhtiar Allah Ta`ala
kepada hamba dan meninggalkan berbagai andaian.``
Redha ialah maqam hati, apabila tahqiq
dengannya hati seorang mukmin dia mampu menempuh segala ujian masa dan
berbagai-bagai kesusahan dengan iman yang kukuh, jiwa yang tenang, hati yang
tenteram, bahkan lebih dari itu diterima dengan hati yang gembira dan rela
menerima qadha`. Ini adalah merupakan natijah tahqiqnya ma`rifat dengan Allah
Ta`ala dan kecintaan terhadapNya.
Tentang redha firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Allah redha mereka itu dan mereka redha
denganNya. Itulah kejayaan yang Amat Besar`` (Al-Ma`idah: 119).
Dan ayat bertmaksud, ``Dan Keredhaan Allah
itu lebih besar.`` (Al-Taubah: 72).
Demikianlah pandangan wujud para muslimin.
Allah menentukan segala yang dikenali dengan qadha` dan qadar, pun begitu manusia
tidak mengetahui apa ketentuan diri masa depan. Dia mesti bekerja dan
berikhtiar serta bertawakkal tanpa
mempersoalkan apa yang ditentulah. Apa yang dia ikhtiar dan bertawakkal dan
berkau, itulah ketentaun Allah – qadha` dan qadar. Dia bersyukur dengan kurnia
dan bersabar jika sebaliknya. Dia mendapat pahala bagi kedua-duanya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment