BBB,
06 Rabi`ul Awwal 1438 = 06 Disember 2016 (Selasa):
Baik bagi Al-Kalabadzi di dalam
Al-Ta`arruf, maupun oleh Al-Sarraj dari peringkat yang lebih awal di dalam
Al-Luma` , maupun bagi `Abdul Qadir bin
`Isa di dalam Haqa`iq `an al-Tasawwuf semuanya mengambil `Al-Taubah` sebagai
tahap pertama perjalanan kualiti kerohanian sufi di dalam menuju kepada Allah.
Bagi Al-Sarraj dan `Abdul Qadir bin `Isa yang kedua-duanya mengklasifikasikan perjalanan kualiti
kerohanian ini kepada maqam dan hal, kedua-duanya meletakkam `Al-Taubah` adalah
pada tahap `Maqam`. Sedangkan bagi Al-Kalabadzi yang tidak membuat
pengkategorian sebagaimana Al-Sarraj dan `Abdul Qadir, sudah tentulah
meletakkan pada bahagian hal.
Dari segi meletakkan `Al-Taubah` seawal pembicaraan adalah wajar, lantaran
tasawuf sebagai – antara ciri bermaksud dan berkonsep `Bersih`, bagaimana
hendak memulakan perjalanan kualiti, jika diri masih bergelumang dengan dosa –
dosa silam dan dosa keklinian. Langkah permulaan ialah dengan bertaubat,
sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Wahai orang-orang berimanan bertaubatlah kepada Allah sebagai taubat
nasuha.`` (Al-Tahrim: 8).
Al-Sarraj memberi penerangan bahawa, taubat
ialah awal maqam bagi siapa memutuskan azam di dalam menuju kepada Allah.
`Abdul Qadir dengan lebih jelas menyatakan bahawa taubat ialah kembali daripada
apa yang dikeji shara` kepada apa yang dipuji shara`. Katanya dia adalah
permulaan jalan bagi salikin, kunci kebahagiaan muridin dan syarat bagi sah
perjalanan kepada Allah. Manakala Al-Kalabadzi terus mengambil pendapat
Al-Junayd bin Muhammad sebagai penerangan kata taubah.
Menurut Al-Junayd, taubah ialah engkau
melupakan dosa engkau (Bermaksud tidak akan kembali melakukannya). Al-Kalabadzi
seterusnya memetik pendapat Sahl bin Abdullah yang bercanggah dari segi lahir.
Bagi Sahl taubah bahawa engkau tidak lupa dari dosa engkau (Kesal) dan
menginsafkan diri.
Al-Kalabadzi juga memetik pendapat Ruym, bahawa
makna taubah, bahawa engkau bertaubat daripada taubat, maknanya sebagaimana
kata Rabi`ah al-`Adawiyyah:
``Aku memohon kepada Allah daripada sedikit
sidqku pada perkataannku astaghfirullah.``
Al-Kalabadzi juga memetik pendapat
al-Husain al-Maghazili tentang taubah. Maka dia berkata, ``Engkau menanyaku
daripada taubat inabah atau taubat al-istijabah ? Maka ditanya orang kepadanya
, ``Apa itu taubah al-inabah ?` Maka katanya, Engkau takut kepada Allah Ta`ala,
kerana kudratNya ke atas engkau. Dan dia ditanya `Apa itu taubat al-istijabah?.
Maka katanya, Engkau malu kepadaNya,
kerana dekatnya dengan diri engkau.
Menurut Dhu al-Nun al-Misri, taubat ada beberapa
kategori, iaitu
Taubat `Am, iaitu taubat daripada dosa.
Taubat Khas, iaitu taubat daripada lalai.
Taubat al-anbiya`, (Bukan kerana dosa tapi
penglahiran rasa hamba). Pastilah tahapnya tidak dapat sampai oleh yang lain.
Berkata Al-Nuri, Al-taubah ialah engkau
bertaubat lantaran mengingat sesuatu yang lain daripada Allah `Azza wa Jalla.
Dan terakhir yang dipetik al-Kalabadzi
ialah pendapat Ibrahim al-Daqqaq. Menurutnya, Taubat ialah engkau menumpu
kepada Allah secara bermuraqabah dan takut.
Dilihat kepada konsep maqam dan hal kepada
taubah, maka taubah pada peringkat awam dan biasa, ialah gambaran seseorang
yang sebelum daripada itu adalah kemungkinan seorang yang jauh dari Allah,
tidak taat, bahkan tidak mengamalkan kewajipan fardhu diwajibkan ke atas seorang
muslim. Dia ditakdirkan insaf yang disebabkan oleh berbagai kemungkinan.
Antaranya dia jatuh sakit yang teruk, hingga menyedarkan dirinya yang selama
ini jauh dari Allah menyebabkan dia bertekad untuk kembali kepada Allah dan dia
bertaubat. Atau kemungkinan seorang selama ini jahil dari keilmuan agama,
selama ini ia tidak berilmu, atau
mempelajari ilmu lain dari ilmu agama sahaja, dsitakdirkan ia insaf dan membawa
ia turut sama mempelajari bidang agama, menjadikan ianya insaf dan bertaubat
atau berbagai-bagai lagi kemungkinan. Keinsafan yang membawa kepada bertaubat
adalah merupakan perubahan dari keadaan selama ini jahil kepada keinsafan.
Dengan keinsafan dan menggerakkannya kepada bertaubah dan taubah, ertinya ia
telah berubah dari tempat sebelumnya sebagai jahil kepada tempat baru, yang
dikenali dengan maqam. Maqam insaf dan taubah. Jadi mengkategorikan taubah
sebagai salah satu maqam, bahkan maqam permulaan bagi langkah perjalanan menuju
kepada Allah adalah tepat.
Adapun bagi al-Kalabadzi yang tidak
membicarakan tentang maqam dan baginya ianya adalah hal atau ahwal, lantaran
baginya tasawuf ialah ilmu tentang ahwal juga adalah releven, iaitu dengan
melihat kepada situasi, kondisi yang dialami oleh orang insaf. Halnya berubah
dari jahil, angkuh dan sombong sebelumnya kepada insaf, tawadhu` dan tenang
adalah mencerminkan hal-hal yang dialami yang insaf dan taubah.
Adalah didapati pendapat-pendapat yang
dipetik oleh Al-Kalabadzi berhubung
dengan taubah ini banyak mempunyai persamaan dengan apa yang dipetik oleh
Al-Sarraj. Ini bermakna persoalan-persoalan yang dibicarakan oleh mereka berdua
pada masa itu popular diperkatakan dan dipelajari oleh kalangan sufi pada zaman
mereka, kecuali mereka berdua bersifat pro-aktif, iaitu mengabadikan keilmuan
tasawuf pada masa itu kepada penulisan
yang dihasilkan mereka berdua sehingga kita mendapat faedah dari usaha yang
dilakukan oleh mereka berdua.
Sebagaimana dikatakan bahawa pengkategorian
aspek-aspek kerohanian di dalam tasawuf kepada maqam dan hal, terutama oleh
Al-Sarraj dan Al-kalabadzi dengan aspek hal sahaja merupakan pendekatan yang
menjelaskan aspek-aspek dan tahap-tahap kerohanian bagi dipelajari dan dijalani
oleh yang terlebat di dalam bidang berkenaan. Pentahapan yang dibuat mereka
bukan sekadar membuat semata-mata, tetapi adalah berdasarkan ayat-ayat
Al-Qur`an dan Al-Hadith, kerana bagi setiap aspek yang dibicarakan biasanya
diperkukuhkan dengan ayat-ayat Al-Qur`an dan Al-Hadith dan juga berpandukan
kepada amalan yang dilakukan oleh para sahabat, para auliya` dan ulama`
al-muqarrabin.
Sekian.
No comments:
Post a Comment