BBB, 21 Rabi`ul-Awwal 1438H. = 21 Disember
2016 (Rabu):
Situasi keilmuan adalah semestinya di dalam
sifat sedar dan dibicarakan secara rasional, dapat difahami secara rasional dan
dipegang dan diyakini secara rasional. Contoh bagi bidang keislaman ialah ilmu
akidah dan persoalan-persoalan fiqh.
Di luar dari rasional, baik bagi keilmuan
umum dan keilmuan agama ada
elemen-elemen yang dipengaruhi oleh elemen-elemen subjektif seperti emosi, hati dan rohani. Untuk lebih
faham kita lihat bidang-bidang yang bersifat umum. Sebagai contoh bidang seni
seperti nyanyian adalah disertai dengan elemen emosi dan seni kalbu
yang menjadikannya indah dan bermutu termasuk bagi nasyid. Contoh pada
peringkat seni yang lebih tinggi yang padanya elemen seni yang bersifat kudus
seperti penulisan khat, seni bina masjid. Dengan khat yang bermutu atau seni
bina masjid yang indah mencetuskan rasa
indah, kagum dan kudus membawa hati-nurani meningkat kepada pengalaman kalbu yang meninggi yang kita dapat sebutkan
sebagai estetika murni. Pada peringkat
darajat yang lebih tinggi melalui rohani turut disertai oleh elemem yang kita katakan
`seni rohani`. Contoh rasa khusyuk, ta`abbudiyyah, khudhu`, rasa fana` adalah
pancaran rohani yang disertai seni rohani yang suci yang menjadi mekanisme
mendekati Ilahi. Contoh kekhusyukan di dalam solat, puasa, tilawah al-Qur`an,
haji, munajat, do`a dan berbagai-bagai lagi amalan-amalan kerohanian yang
membawa diri mendekati ilahi.
Perlu diingat bahawa sama ada merasa
keluhuran dengan keilmuan, keindahan dan kekaguman dengan seni, kekudusan dan
kemesraan di dalam ibadat seharusnya di dalam suasana sedar dan rasional yang
nilai akliah dan hukum adalah berjalan terhadap nilai sama ada baik atau
sebaliknya dari segi amalan. Ianya merupakan pancaran nilai perabadan rohaniah
yang meningkatkan tahap nilai dan kerohaniah amalan.
Rasional adalah batas yang menjadi
perkiraan amalan. Perlu diingat di luar dari batas rasional di atas ada batas
irrasional yang tidak berlaku pada ilmu, tetapi boleh berlaku pada emosi, hati
dan rohani yang dapat diistilahkan sebagai abnormal dan extreem. Sebagai contoh
dengan emosi yang kemabukan rasa boleh
membawa diri hanyut, jika tidak terkawal. Cinta dari kalbu yang membuak dengan
mesra juga hanyut keluar dari adab dan akhlak
dan termasuk ke wilayah dosa, bahkan dari segi kerohanian,
khususnya boleh tiba pada peringkat
diistilah sebagai `al-sakar` (mabuk) diluar kawalan. Di dalam hal ini ada
aspek-aspek khusus yang dibicarakan oleh al-Kalabadzi, termasuk juga oleh
Al-Sarraj.
Menurut Al-Kalabadzi al-sakar ialah
gambaran bahawa seorang itu hilang dari kemampuan membezakan sesuatu. Lawan
bagi istilah ini ialah al-S*ahwu, iaitu sedar. Di dalam keadaan sedemikian boleh membawa seorang sufi mengungkapkan sesuatu yang bersifat
kontroversi dan bercanggah dengan nilai rohani, shariat dan akidah.
Pengistilahan yang berdekatan dengan al-sakar dan al-s*ahwu, ialah, ghaib dan
hadir, juga di dalam keadaan hiyam
(termangu) dan hayjan (goncang), jama` dan tafriqah, tajalli (mukashafah) dan
al-istitar (terlindung), bahkan keadaan fana` dan baqa`. Ungkapan-ungkapan yang
terpancar dari mereka yang di dalam keadaan sedemikian dapat berlaku di dalam
bidang seni puisi. Misalnya seperti yang
diungkapkan oleh Ibn `Arabi, Al-Jili, Hamzah
Fansuri, Shamsuddin al-Sumatrani dan lain-lain lagi. Yang menjadi lebih
kontroversi lantaran mereka berpegang kepada falsafah yang bercanggah dengan
Islam seperti wahdatul wujud bagi Ibn `Arabi, Al-Jili, Hamzah Fansuri dan Shamsuddin al-Sumatrani, Al-Ittihad seperti
oleh Al-Bistami, Hulul pada Al-Hallaj dan lain-lain lagi
Ciri-ciri kemabukan rasa sedemikian antara
maksud yang ditujukan oleh Al-Qur`an terhadap penyair-penyair yang disifatkan
membawa elemen-elemen jahilah. Ayat
Al-Qur`an di dalam Surah al-Shu`ara` bermaksud:
``Dan ahli-ahli syair itu diturut oleh
golongan yang sesat – tidak berketentuan hala. Tidakkah engkau melihat bahawa mereka
merayau-rayau tidak berketentuan hala
dalam tiap-tiap jurang lembah (khayal dan angan-anagn kosong). Dan bahawa
mereka memperkatakan apa yang mereka tidak melakukannya. Kecuali orang-orang
yang beriman dan beramal salih (dari kalangan ahli-ahli syair itu) dan mereka
pula mengingati Allah banyak-banyak, serta mereka membela diri sesudah mereka
dianyayai. Dan (ingatlah) orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman, akan
mengetahui kelak, ke tempat mereka akan kembali.`` (Al-Shu`ara`: 224-227).
Sebagaimana berlaku di kalangan para
penyair yang hanyut dengan perasaan, maka sedemikian juga boleh berlaku bagi
kalangan sufi yang mengungkapkan ungkapan-ungkapan dan juga puisi-puisi secara
di luar sedar. Sudah tentu ada dari ungkapan-ungkapan yang baik, tetapi
sebahagian ungkapan yang bercanggah dari kebenaran. Terutama bagi kalangan yang
berpegang dengan falsafah yang tidak selari dengan Islam. Sebagai contoh antara
ungkapan Ibn `Arabi yang berfaham wahdat al-wujud, Al-Hallaj yang berfaham hulu
dan sebagainya. Ungkapan-ungkapan mereka
yang di luar sedar dan berfaham bercanggah dengan fahaman murni Islam ini
menjadi kontroversi. Walau bagaimana
rasional akal dan kebenaran akidah yang murni Islam adalah menjadi faktor nilai
antara benar dan salah, antara boleh dibenar dan tidak dibenarkan, bagi menjaga
kemurnian akidah dan kemurnian Islam.
Persoalan kebebasan berkarya memang berlaku
sejak dulu hingga kini di dalam bidang-bidang terutama seni – seperti di dalam bidang nyanyian, penulisan prosa dan puisi, fesyen seperti pakaian.
Namun kebebasan hendaklah dikawal oleh kebenaran dan nilai, jika tidak ianya
menimbulkan penentangan. Contoh penentangan dari segi kebenaran seperti berlaku
antara pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah menentang aliran-aliran
kontroversi sepeti Mu`tazilah, Qadariyyah, Jabariyyah, Shi`ah dan sebagainya.
Begitu juga dari segi nilai seperti ketidaksenangan terhadap ungkapan-ungkapan
yang bercanggah dengan nilai dan pegangan Islam murni seperti aspek-aspek
kontroversi di dalam tasawuf seperti yang membawa faham wahdat al-wujud, hulul,
ittihad dan sebagainya.
Kebenaran dan rasional perlulah menjadi
batas penentu bagi mengelak berlakunya kontroversi di dalam keilmuan
termasuklah juga tasawuf.
Sekian.
No comments:
Post a Comment