BBB, 24 Rabi`ul-Awwal 1438H. = 24 Disember
2016 (Sabtu):
Kita
masih membicarakan fiqh sebagai dimensi tasawuf, iaitu dengan pergi
lebih jauh, bahawa fiqh adalah merupakan tabaqat dari tabaqat-tabaqat tarbiah
rohaniah yang menghasilkan tasawuf. Bahawa pada manusia ada pengalaman, akal
dan hati-rohani. Pada peringkat awal manusia hidup dan berdasarkan pengalaman
dia memahami hidup dan keperluan bagi kehidupan. Ini dapat dikatakan sebagai tabaqah alamiah
yang memerlukan masa yang panjang yang
dilalui oleh manusia sebelum mereka mencapai tamadun dengan perutusan kerasulan
dan kenabian.
Diringkaskan pembicaraan, bahawa manusia
menyedari akan perlunya kepada aturan-aturan dan kehidupan adalah terdiri dari aturan-aturan. Dilihat
alam berada di dalam aturan dari siang malam, ada surut pasang, sejuk panas, kehidupan dan kematian,
kesenangan dan kesusahan. Dari aturan lahiri difikir ada pengatur
yang mengatur semua aturan berkenaan hinggalah membawa kepada pemikiran
tentang kejadian alam dan Pencipta alam dan kejadian. Ini diperkukuh dengan penyampaian
maklumat berkenaan oleh rasul dan nabi.
Kerasulan membawa maklumat, bahawa apa yang
difikir tentang pengatur itu, maka Dialah Pencipta, Tuhan, Allah dan nama-nama yang
lain bagi ketuhanan.
Demikian pengenalan membawa kepada
kepercayaan kepada Pengatur yang dikenali sebagai Tuhan yang menjadi pegangan
atau lebih khusus sebagaimana akidah.
Akidah menjadi tonggak dan titik utama bagi
tasawuf. Lantaran melalui pendekatan akidah ianya memberi ruang kepada bidang
tasawuf, khususnya bagi sufi menanggapi tentang ketuhanan. Peringkat akidah ini
kita namakan sebagai tabaqat aqliyyah. Akidah mempunyai pendekatan yang
tersendiri yang disusun dengan cara teratur
dan rasional. Bermula dengan hukum akal dan melaluinya mengenal Allah
Ta`ala melalui asma`, sifat dan af`alnya dan juga mengenai rukun-rukun iman
yang lain. Jadi melalui akidah terserlah kenyataan tentang hakikat kewujudan
yang ada Pencipta dan yang kena cipta. Melalui tabaqat ini bergerak sama elemen
tasawuf, bahawa melalui pengenalan Allah dapat dihayati keagungan, kekuasaan,
keagungan, kesempurnaan dan keindahanNya. Tasawuf pada peringkat ini berbaur
elemen akal dan elemen kerohanian.
Tabaqat ketiga kita namakan tabaqat amali,
bermaksud, manusia menyedari bahawa kejadian sebagaimana telah dibincangkan
adalah terdiri dari aturan-aturan. Aturan bagi cakerawala, langit dan bumi,
aturan dan pertukaran siang dan malam, aturan untuk survival perlu bekerja, bahkan
mesti menyesuai dan mengikuti aturan-aturan. Namun ada yang tidak memahami dan
tidak dapat mengikuti peratuan-peraturan alamiah yang patut dipatuhi dan
selamat.
Tabaqat ketiga dikenali dengan hukum
fiqhiyyah dan amaliyyah yang dikenali dengan ibadat, muamalat, munakahat,
jinayah, jihad, mungkin dapat ditambah dengan aturan komunikasi dan akhlak.
Tiap-tiap satu adalah merupakan aturan yang tersusun yang dapat diikuti dengan
baik. Di samping itu diperkenalkan
aspek-aspek bersifat negatif dan
ditegah dari melakukannya.
Pada tahap tabaqat amali lahiri ini,
sebenarnya menjadi panduan dan asas bagi kesufian. Sebagai contoh jika tidak
dikenali dan amali dari tabaqat amali ini seperti solat dan puasa, bagaimana
sufi dapat mengasaskan ibadatnya kepada Allah. Sebenarnya melalui asas ibadat
yang amali ini dapat ditimba aspek-aspek tasawuf. Daripada solat misalnya dapat
dihayati aspek khusyu`, ikhlas,
tanma`ninah, khauf, al-qurb, al-mahabbah dan sebagainya.
Di luar daripada ibadat-ibadat wajib, di
sana banyak lagi aspek-aspek yang dikira
sebagai ibadat yang termasuk dibawah tabaqat fiqhiyyah seperti aturan-aturan mu`amalat yang disusun dengan
indah. Praktik muamalah yang merupakan hubungan antara manusia, misalnya dari
segi urusniaga yang baik, kehidupan berjiran yang baik, peraturan-peraturan
sosial yang baik memberi ruang kepada setiap orang Islam menikmati kehidupan
yang baik dan mempunyai hubungan yang baik dengan masyarakat, , bersifat tolong
menolong dan membantu antara satu sama lain. Tabaqat yang lebih merupakan
hubungan horizontal ini juga memberi ruang kepada peningkatan peribadi dan
kerohanian seseorang.
Tabaqat keempat ialah lebih bersifat perkembalian ke dalam diri, iaitu penekanan
bagi pembersihan diri dalam mendekati Ilahi, iaitu tahap yang dikenali dengan
tasawuf. Sebenarnya apa yang didekati di dalam tasawuf tidak lain dari kembali
menyusun aspek-aspek kerohanian secara teratur yang infra-strukturnya sudah ada
di dalam akidah Islam, shari`atnya (fiqh) dan akhlaknya. Contoh penyusunan
sebagaimana yang diatur oleh al-Sarraj dengan pendekatan maqam dan hal dan
tambahan-tambahan yang lain. Peningkatan dari segi kebersihan yang tentulah
bersama dengan amalan-amalan kerohanian tersebut tidak lain dari meningkatkan
kualiti kerohanian seseorang itu, dalam kata lain memperbaiki dan mendekati
diri dengan Allah Subhanahu wa Ta`ala.
Dan tabaqah terakhir ialah tabaqah
pendekatan dengan Allah dari segi dapat dikatakan, ibadat, kecintaan dan juga
disebut ma`rifat. Kedekatan disebutkan adalah dari segi kualiti dan maknawi dan
tidak mungkin berlaku dari segi realiti alami.
Dari kesemua tabaqat di atas (lima –
alamiah, akidah (akliyyah), fiqh (hukmiyyah-amaliyyah), tasawuf dan ma`rifat memperlihatkan
dua dasar penting di dalam perjalanan kualiti diri, iaitu akidah yang menjadi
tunjang utama yang menumbuh dan menyuburkan yang lain. Dan fiqh atau aturan
shari`at itu sendiri yang berasaskan segala aturan-aturan yang menjadi panduan
amalan. Dari amalan inilah sebenarnya menumbuhkan cabang-cabang indah dari segi
amalan yang merupakan bunga dan buah, iaitu sebagai bandingan dengan keilmuan
tasawuf dan kerohanian hasil dari pertumbuhan perdu tauhid yang tumbuh dengan
amalan-amalan yang amalan-amalan ini pula mempunyai berbagai taraf dan kualiti
yang dapat dicapai oleh setiap individu berkenaan. Dapatlah difahamkan bahawa
kepentingan tauhid sebagai tabaqat utama, dan fiqh sebagai tabaqah praktik
memberi sumbangan yang penting kepada pembinaan tasawuf yang bukan bersifat
bersendirian, tetapi adalah bersifat penyempurnaan.
Tasawuf tidak sendirian, ia adalah berpaksikan
kepada tauhid dan merupakan pancaran
yang ditimba dari amalan, aturan dari shari`at dan akhlak. Ia merupakan bunga
dan buah dari segi tarbiah.
Sekian.
Obtain all of our printable in the ABC Scavenger Look http://g3fad6q7x5.dip.jp https://imgur.com/a/wmcsEZW https://imgur.com/a/MCEqn6J https://imgur.com/a/q0c7zIr https://imgur.com/a/F6ty4ek https://imgur.com/a/qwqGB7B https://imgur.com/a/eMPYw0f
ReplyDelete