BBB, 07 Rabi`ul Awwal 1438H. = 07 Disember
2016 (Rabu):
Bagi keempat-empat sifat yang dibicarakan oleh
Al-Kalabadzi secara seturut adalah merupakan pada kategori maqam pada
pendekatan yang lain seperti oleh Al-Sarraj dan juga oleh `Abdul Qadir `Isa. Al-Sarraj tidak menyebut tentang al-Tawadhu`, tetapi yang disebut ialah al-wara`. Bagi `Abdul Qadir `Isa dengan
bukunya Haqa`iq `an al-Tasawwuf sebagaimana Al-Sarraj tidak memasukkan
al-Tawadhu` sebagai satu aspek, tetapi memasukkan al-wara` sebagai satu aspek yang sebagaimana
Al-Sarraj meletakkannya di bawah al-Maqam.
Al-Zuhd memanglah istilah popular di dalam ilmu tasawuf, bahkan ia merupakan
istilah awal digunakan bagi maksud tasawuf. Antara yang mmengguna dan mempopularkan
istilah ini ialah Al-Imam Ahmad bin Hanbal (164-241H.). Istilah ini menjadi
judul bagi salah satu bukunya yang
diberi judul- `Al-Zuhd`. Beliau membincangkan tentang zuhud para rasul, nabi
dan para sahabat r.`anhum. Beliau juga memberi judul bagi sebuah bukunya, iaitu `Al-Wara`
yang menjadi salah satu sifat yang diletakkan di bawah maqam.` Buku
Al-Wara` membincangkan perkara-perkara yang perlu dielakkan dari trerjatuh
kepada perkara yang shubhah, apa lagi perkara yang haram.
Sebagaimana kebanyakan judul yang dibicarakan
oleh Al-Kalabadzi, tidak memberi ta`rif dan huraian terhadap judul yang
dibicarakan, maka demikianlah dengan judul `Zuhud`nya Untuk makna zuhud, beliau
terus memetik pendapat Al-Junayd.
Menurut Al-Junaid, Zuhud ialah mengosongkan
tangan dari memiliki dan hati dari dimiliki.
Menurut catatan kaki maksud mengosongkan
tangan dari memiliki, bukan seorang tidak mempunyai harta, tetapi dengan
hartanya yang dimiliki menyebabkan dia menjadi seorang yang pemurah dan suka menmderma.
Manakala sabar yang bagi lain dari Al-Kalabadzi termasuk di bawah
maqam, menurut Al-Kalabadzi yang memetik pendapat Sahl bin
`Abdullah. Maksud sabar ialah sabar dalam menunggu kelapangan dan kelawasan
dari Allah.
Berkata Sahl lagi, bahawa sabar ialah sifat
yang memurnikan sesuatu.
Manakala erti faqr yang juga termasuk di bawah
maqam. Al-Kalabadzi memetik pendapat Abu Muhammad al-Jariri , bahawa al-faqr engkau tidak menuntut hilangnya sesuatu
hinggalah kewujudannya hilang. Bermaksud tidak mengharapkan bantuan orang kerana
takut lemah dari beribadat fardhu, sebab itu dia harus berusaha mengatasi dari al-faqr.
Dan aspek keempat yang tidak diketengahkan
pihak lain, iaitu `Al-Tawadhu`` - tempat bagi tawashu` bagi Al-Sarraj dan
`Abdul Qadir `Isa ialah `al-wara`.
Tawadhu`
yang dikemukakan oleh Al-Kalabadzi
ialah bermaksud, sebagaimana dipetik dari pandapat A l-Junayd, Bahawa tawadhu`
ialah engkau merendahkan sayap engkau
dan memecahkan kelebihan.``.
Sebagaimana kata Ruym, bahawa al-tawadhu`, ialah merendahkan hati kepada Yang
Maha Mengetahui segala yang ghaib.
Berkata Sahl bin `Abdullah bahawa sempurna
dzikir ialah al-mushahadah dan sempurna tawadhu` ialah redha dengannya.
Pembicaraan yang dilakukan bagi setiap aspek
oleh Al-Kalabadzi agak ringkas
antara satu halaman atau kurang
daripadanya.
Aspek yang tidak dibicarakan oleh
Al-Kalabadzi, ialah al-wara` yang seolah-olah
Al-Kalabadzi menggantikannya dengan al-tawadhu` sebagaimana telah dibicarakan.
Ada sedikit perbezaan antara al-tawadhu` dengan
al-wara`. Al-tawadhu` lebih merujuk
kepada peribadi seorang yang berakhlak, teratur, lemah lembut dan,merendah dan
tidakmementingkan diri. Manakala al-wara` lebih mencerminkan sikap dan peribadi
yang mementingkan kebersihan amalan. Misalnya amat hati-hati dari segi halal
dan haram. Dia berusaha menjauhkan dirinya daripada terjatuh kepada perkara
shubhah, lebih-lebih lagi daripada terjatuh kepada perkara yang haram.
Sebagai contoh tentang wara`, Ahmad bin Hanbal
ditanya tentang perkara yang berunsur
riba, dia berkata, yang menmgamal dengan riba dan mengambilnya dari modal (ra`su malihi) dan jika diketahui
oleh sahabatnya, maka hendaklah dikembalikan kepada mereka itu dan jangan
engkau menerima dengan kelebihan.``
(Ahmad bin Hanbal, Kitab al-Wara`(1403/1983: 45).
Al-Sarraj meletakkan al-wara` sebagai maqam
yang mulia. Beliau memetik sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: ``Kawallah agama
kau dengan sifat wara`.
Menurut amalan yang dinisbahkan kepada wara`
ada tiga kategoroi;
Mereka yang berbuat wara` daripada shubhah
yang memang mengandubgi unsur shubhah, iaitu perkara yang antara haram yang
nyata dan halal yang nyata.
Perkara yang nyata tidak halal secara mutlak
dan tidak haram secara mutlak
Dan dia
wara` antara keduanya.
Sabda
Rasulullah s.a.w. bermaksud, ``Perkara dosa apa yang menempelak dada
engkau.``
Bagi `Abdul Qadir bin `Isa beliau memetik
beberapa pendapat berhubung dengan wara`, iaitu seperti l-Sayyidal-Jurjani
berpendapat,, wara` ialah menjauhi perkara shubahat, lantaran takut terjatuh ke
dalam perkara-perkara yang haram.
Beliau juga memetik pendapat Ibn `Ajibat r.a.,
``Wara` ialah menahan diri daripada terjatuh kepada perkara-perkara yang
akibatnya dibenci.
Dan berbagai-bagai lagi pendapat.
Dapatlah difahami dan dapat dibuat kesimpulan perjalanan maqam-maqam dan ahwal
adalah perjalanan pembersihan dan
peningkatan diri dengan nilai-nilai peribadi dan akhlak yang tinggi di dalam
menuju kepada Ilahi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment