December 31, 2016

HAJI MELIBATKAN FIZIKAL, MINDA DAN ROHANI


BBB,  30  Rabi`ul Awwal  1438H. = 30 Disember 2016 (Juma`at):
Haji  selalu disebutkan, bahawa ianya ibadat yang banyak melibatkan  fizikal contohnya bertawaf, sa`i, wuquf di Arafah, bergerak ke Muzdalifah,  bermalam di Mina dan  melontar jamrah, tetapi sebenarnya menunaikan haji selain dari melakukan rukun, wajib dan sunat haji, terlibat sama perkara-perkara yang tidak disebut, tetapi hadir di dalam diri yang sebenarnya lebih mnelengkapkan amalan haji, iaitu perkara yang melibatkan  minda dan rohani. Walaupun keduanya bukan berkait dengan rukun dan wajib, tetapi kefahaman dan kemanisan haji dapat dirasa dan ianya tidak hanya bersifat pergerakan fizikal semata-mata.
Permulaan tiba di Makkah, walaupun bukan masuk kepada amalan haji, seseorang yang baru tiba sama ada bersendirian atau dengan mutawwuf, berseorangan atau berkumpulan seorang itu dibawa untuk melakukan tawaf qudum (Selamat Datang). Pertama sekali seorang itu mula dengan berdepan ka`bah (baitullah). Bagi yang berdepan secara fizikal di hadapan mata kepala, tentulah merasa terpesona, kagum, khusyu` , tawadhu` dan mungkin gemuruh dan gementar di dalam dada melihat, bahawa ini fizikal sebenarnya yang selama ini menjadi arah bagi solat. Berbagai perasaan dan pengalaman yang dirasa adalah cerminan jiwa yang datang untuk bertawaf di ka`bah tersebut. Ertinya elemen hati-rohani menjadi sebahagian dari dalaman diri,apalagi ditambah dengan bacaan-bacaan sunat dilakukan.
Aspek minda turut sama  bergerak di dalam fikiran, bahawa itulah bentuk ka`bah sebenarnya yang sebenarnya amat mudah dari segi binaan yang seakan-akan empat persegi sedikit memanjang dan tinggi  setinggi bangunan biasa. Memandangnya mengingatkan apa yang difirmankan Allah tentanng pembinaan ka`bah yang dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail `alaihima al-salam bermaksud:
``Dan (ingatlah)  ketika Nabi Allah Ibrahim bersama-sama dengan anaknya Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) baitullah (ka`bah)  sambil keduanya berdo`a, ``Wahai Tuhan kami terimalah daripada kami (amal kami). Sesungguhnya Engkaulah yang Amat Mendengar, lagi Amat Mengetahui.`` (Al-Baqarah: 127).
Sesungguhnya binaannya amat simple – biasa dari segi bentuk dan adalah bentuk asas bagi bangunan untuk lindungan. Sesungguhnya adalah binaan tertua yang diketahui. Adalah menjadi warisan binaan manusia  dan peradaban. Bekas bagi membina ka`bah disebut Allah Ta`ala dengan firmanNya  bermaksud:
``Di situ ada tanda-tanda  keterangan yang nyata (yang menunjukkan  kemuliaannya, di antaranya ialah), maqam (tempat berdiri) Nabi Ibrahim yang mempunyai kesan tapak kakinya semasa membina ka`bah itu). Dan siapa yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. Dan Allah mewajibkan manusia  mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi baitullah, iaitu siapa yang mampu dan berkuasa sampai kepadanya. Dan siapa yang kufur (inkar akan kewajipan ibadat haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) daripada sekalin makhluk.`` (Ali `Imran: 97).
Nabi Ibrahim sesungguhnya telah memilih tempat yang strategik bagi penempatan keluarganya,  (Saydatina Hajar dan anaknya Ismail), khususnya selepas mendapati sumber air yang dikenali dengan air zam-zam – bahan yang amat penting di tengah kawasan padang pasir yang tidak ada tumbuhan itu. Ini membawa penghuni-penghuni datang sama ke tempat berkenaan, antaranya dari suku Jurhum yang dari perempuan keturunanm suku ini dikahwini Nabi Ismail yang merupakan darinya melahirkan turunan `Arab.
Dengan kewujudan mata air sumber kehidupan utama itu menjadikan Makkah tempat persinggahan dan menjadi pusat pertemuan dan perniagaan bagi peniaga-peniaga dari Sham singgah dalam perjalanan bagi perniagaan ke Yaman dan mesir dan sebaliknya juga dari Mesir ke Palesin, Sham dan juga ke yaman dan sebaliknya, bahkan menjadi tempat jaringan pertemuan yang penting di Semenanjung Arab dan sekitarannya.
Sesungguhnya do`a Nabi Ibrahim dikabulkan Allah. Do`a Baginda sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim (berdo`a) dengan berkata, ``Wahai Tuhanku, jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai-bagai jenis tumbuhan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat.` (Al-Baqarah: 126).
Dengan do`a Nabi Allah Ibrahim diterima Allah dan Makkah menjadi ma`mur.
Sesungguhnya Nabi Allah Ibrahim yang membawa agama Hanif  dan menyeru kepada ketauhidan Allah itu tidak mau Makkah dikotori dengan perbuatan syirik. Do`a Nabi Allah Ibrahim ini dirakam Allah Subhanahu wa Ta`ala dengan firmanNya bermaksud:
`Dan (ingatlah), tatkala Nabi Ibrahim berdo`a dengan berkata, ``Wahai Tuhanku ! Jadikanlah negeri Makkah ini, negeri yang aman dan jauhkanlah daku dan anak-anakku dari perbuatan menyembah berhala.`` (Ibrahim: 35).
Jadi ka`bah yang merupakan bangunan tertua dan didirikan pula oleh Nabi Ibrahim yang menjadi moyang kepada beberapa Nabi, yang membawa agama Hanif, adalah sesuai menjadi kiblat yang merupakan arah solat bagi umat, sebagai penyatu tujuan, mengukuh akidan dan menyatukan ummah.
Sesungguhnya apa yang dibicarakan melibatkan aspek fizikal dan antara sejarah tertua manusia yang buktinya dapat disaksikan dengan mata kepala sendiri, berdepan kedudukan bagi mereka yang hadir untuk haji, umrah dan tawaf semata. Serentak dengan itu tergerak minda kita memahami secara rasional tentang sejarah keagamaan tauhid yang bermula dengan Nabi Adam a.s. moyang bagi turunan manusia dan diteruskan oleh Nabi  Ibrahim a.s. dan dari Nabi Ibrahim diteruskan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Sebagai pusat kegiatan ibadah berpusat di ka` bah adalah sesuai ianya diperintah oleh Allah mengadap kepadanya bila bersolat, selepas sebelumnya mengadap  ke baitul Maqdis.
Sebagaimana  apa yang dipaparkan ianya tidak saja melibatkan aspek amali dan perbuatan serta akli, tetapi lebih-lebih lagi melibatkan aspek rohani. Bahkan aspek ini lebih kukuh, lantaran kesesuaian pegangan akidah dari Nabi Allah Ibrahim dapat diwarisi hingga kini. Pertalian ini merupakan pertalian kerohanian yang suci. Ziarah dan amalan ibadat yang dilakukan di sini adalah sesuatu yang quddus yang kequddusan ini terus hidup sertai bertalian dan berkesinambungan  hingga ke Nabi Muhammad s.a.w dan berterusan hingga kita kini dan bereterusan akan datang.

Sekian.

No comments:

Post a Comment