December 17, 2016

CINTA ILAHI PUNCAK PERJALANAN KUALITI MAQAM DAN HAL


BBB, 16 Rabi`ul  Awwal 1438H. =  16  Disember 2016M. (Juma`at):
Ibarat perjalanan menuju ke destinasi  yang bergerak secara kualiti dari satu maqam-kepada maqam sebagimana telah dibicarakan juga meningkat dari segi kualiti dari satu hal kepada hal-hal yang juga telah dibicarakan, atau secara rangkuman kedua-dua aspek ya`ni  maqam dan hal,  yang dikirakan sebagai `Turuq` – Jalan-Jalan Menuju  Allah maka `Cinta Ilahi` adalah dibaratkan sebagai `Buah Ranum` hasil dari mujahadah perjalanan yang dilalui kaum sufi.
Berkata `Abdul Qadir bin `Isa di dalam bukunya `Haqa`iq `an al-Tasawwuf`  dia mengatakan  bahawa, `Cinta Ilahi` ialah puncak bagi pergerakan maqamat, juga adalah tertinggi darajat bagi darajat-darajat. Apa yang dicapai melalui maqam dan hal, maka dia adalah merupakan buah dari buah-buah dan ikutan-ikutan bagi sebelumnya dari al-shauq, al-uns dan al-redha. Dan tidak ada maqam sebelum mahabbah, kecuali maqam yang dia adalah muqaddimah bagi muqaddimah seperti taubah sabar dan zuhud.
Dan kata `Abdul Qadir `Isa, bagi `Mahabbah` tidak ada definisi yang tepat dengannya dapat diberi. Jika dita`rif, maka dia adalah sebagai identiti bagi tasawuf itu sendiri, manakala `Mahabbah` dari segi hakikat `Suasana yang intuitif rohaniah` yang melimpah dari hati-hati Pencinta (al-Muhibb). Tiada disebut setepat dhauq dan wujdan` sebagai pengalaman intuitif estetika rohaniah. Tiada ketepatan ta`rif baginya dan sebarang ungkapan tentang `Cinta Ilahi`, maka dia adalah kenyataan sebagai kesan-kesan darinya, ungkapan sebagai hasil (buah) dan menerangkan bagi sebab-sebab.
Ditanya Al-Junayd tentang `al-Mahabbah`, maka jawapannya ialah secara hal dengan air matanya berguguran, hatinya  tepu dengan al-hiyam al-shauq. Gambaran yang diberi  adalah kesan dari `Mahabbah` berkenaan dan bukan `Mahabbah` itu sendiri.
Abu Bakar al-Kattani menceritakan peristiwa di musim haji, bahawa kalangan shaykh-shaykh bercakap tentang cinta Ilahi dan  Al-Junayd adalah yang paling kecil di antara  mereka. Dia ditanya oleh shaykh-shaykh tentang cinta Ilahi, ``Beri pendapatmu wahai yang datang dari `Iraq !``
``Maka dia mengangguk sedang air matanya berlinangan, lalu ia menyatakan:
``Dia adalah hamba yang hilang dari dirinya, berhubungan dzikir kepada Tuhannya, sentiasa menunaikan  hak-hak Allah. Dia melihatNya  dengan hatinya, terbakar kalbunya oleh cahaya-cahaya kehaibatanNya, bersih minumannya dari piala mesranya, tersingkap baginya oleh Al-Jabbar daripada lapisan-lapisan keghaibannya. Maka jika dia bercakap adalah dengan Allah, maka jika dia menyebut, maka dengan Allah , maka jika dia bergerak maka dengan suruhan Allah,, kalau dia diam, maka bersama Allah. Maka dia dengan Allah, bagi Allah dan bersama Allah.``
Mendengar jawapan oleh Al-Junayd, maka semua shaykh yang terpegun dengan jawapannya semuanya menangis !
Mereka berkata, cukup sempurna, tiada memerlukan tambahan. Allah membalaskan engkau wahai `Mahkota al-`Arifin.`` (Dipetik oleh `Abdul Qadir dari Madarij al-Salikin).
Jawapan di atas dapat juga dijadikan contoh, bahawa laras bahasa tasawuf berbeza dari bahasa biasa. Bahasanya bersifat intuitif kerohanian dengan dzauq dan wujdan`. Sesungguhnya menarik dan memukau pendengaran. Al-Junayd sesungguhnya  bercakap dengan bahasa hakikat !
Sesungguhnya ayat-ayat cinta banyak kedapatan di dalam Al-Qur`an. Antaranya bermaksud:
``Dia mencintai mereka itu dan mereka itu mencintainya.`` (Al-Ma`idah: 54).
Dan firmanNya yang bermaksud:
``Dan orang yang beriman bersangatan cinta terhadap Allah.`` (Al-Baqarah: 165).
Dan firmanNya yang bermaksud:
``Katakanlah (Wahai Muhammad), jika sekiranya kamu mencintai Allah, maka ikutlah aku, nescaya kamu dikasihi Allah dan diampunkan bagi kamu dosa-dosa kamu.`` (Ali `Imran: 31).
Manakala Hadith tentang cinta seperti Hadith diriwayatkan oleh Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Tiga orang yang mendapat kemanisan iman, bahawasanya Allah dan Rasulnya lebih dikasihi daripada selain daripada keduanya., dan bahawa kasih seorang yang dia tidak kasihnya melainkan  kerana Allah. Dan yang dia benci untuk kembali kepada kekufuran, sebagaimana dia benci kiranya dirinya dicampak di dalam neraka.`` Hadith Bukhari.
Dari Abi al-Darda` r.a. dari Nabi s.a.w. Baginda  bersabda  (bermaksud):
``Adalah  daripada do`a Nabi Daud a.s., ``Wahai Tuhanku aku memohon daripada Engkau cinta Engkau dan cinta orang yang mencintai Engkau dan amalan yang boleh menyampaikan cintaku kepada Engkau. Wahau Tuhanku jadikanlah  cintakan Engkau lebih  kucinta daripada diriku, keluargaku dan daripada air yang sejuk.`` Hadith dikeluarkan oleh al-Tirmidzi.
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. menjadikan syarat kasihkan Allah dan Rasul daripada syarat-syarat iman di dalam banyak Hadith. Antaranya sabda Baginda bermaksud:
``Tidak beriman sal;ah seorang daripada kamu sehinggalah adalah aku lebih dikasihi kepadanya daripada keluarganya, hartanya dan manusia seluruhnya.`` Riwayat al-Bukhari.
Sesungguhnya hakikat Islam ialah amalan-amalan, kewajipan,, hukum-hukum dan rohnya ialah al-mahabbah. Sesungguhnya  amalan tanpa mahabbah seperti  rangka kosomg yang tidak ada kehidupan padanya.
Berkata `Abdullah bin al-Mubarak tentang cinta:
Kau derhaka pada Pencipta sedang kau cinta padaNya beranggapan
Demi seumurku amalan sedemikian adalah menyimpang
Kalau adalah cinta engkau sebenar  nescaya engkau mentaati
Sesungguhnya yang mencintai kepada yang dicinta  ditaati.


Sekian.

1 comment:

  1. Assalaamu'alaikum warahmatullah Dr. Apa kabar. Semoga berada di dalam sihat dan a'afiat pada maghfirah dan rahmat Allah. Saya tersadung ke blog Dr yang cantik dan bernas ini, menggali ilmu dan mau'izoh. Terima kasih kerana ada isi2 yang terbaik buat tatapan dan perhatian saya. Saya ada juga blog yang jarang2 saya kunjung dan sisikan sajak2 sendiri dan rakan.
    Blog saya http://keroncongdariana.blogspot.my/ menjemput Dr singgah.
    Kumpulan bakal terbit di ITBN jika terlaksana berjudul CINTA ILAHI.
    Akan terbit jua persendirian berjudul DARI PANDANGAN SISI.
    Semoga sempat terbeit sebelum berakhir 2016 In sya Allah.
    Saya berminat menatap Pamplet Penyai, gimana harus saya perolehi?

    Wassalam. ABDULHADI MUHAMAD.

    ReplyDelete