BBB,
01 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 31 Disember 2016 (Sabtu):
Mungkin ada yang memperkatakan bahawa,
melakukan amalan haji seharusnya diturut sahaja apa yang menjadi rukun, wajib,
sunat dan sebagainya seperti yang diajar dan dikursuskan kepada bakal-bakal
haji. Dengan menurut setepat mungkin, insya Allah amalan haji, diterima Allah sebagai haji yang mabrur ! Tetapi tidak
ada siapa yang dapat menegah atau menahan daripada terbetiknya persoalan di
dalam minda, misalnya pertanyaan,
Mengapakah apabila bersolat seharusnya
menghadap qiblat ?
Mengapakah mesti melakukan haji, umrah atau
secara sunat mesti mengelilingi ka`bah ?
Mengapakan mesti melakukan amalan sa`i
berulang alik antara Safa dan Marwah ?
Mengapakah mesti melontar beberapa jenis
lontaran di dalam melakukan amalan haji ?
Mengapakah mesti berwuquf di `Arafah, mabit di Muzdalifah dan
bermalam di Mina ?
Dan persoalan-persoalan yang lain yang
dapat ditimbulkan.
Memang benar dengan melakukan amalan-amalan
tersebut secara patuh tanpa menimbulkan berbagai persoalan, insya Allah amalan
haji atau umrah dan perlakuan sunat diterima Allah dan jika haji, insya Allah
ditrerima Allah sebagai haji mabrur.
Tetapi perkara-perkara di atas mempunyai
elemen sejarah dan kenangan-kenangan terhadapnya. Dengan huraian yang berhubung
sebagai kenangan sejarah dan diterangkan berhubung dengan logik mengukuhkan
keyakinan dan makin meningkatkan dari segi kerohanian. Mengapa tidak ?
Sepatutnya diberi huraian.
Misalnya dengan bersolat menghadapi qiblat,
lebih-lebih lagi berdepan langsung dengan qiblat (ka`bah), sudah tentulah
dengan penuh khusyu`, tetapi dengan
peranan minda, maksudnya ilmu, mengetahui asal usul tanah Makkah dan peranan
Nabi Ibrahim bersama anaknya Nabi Ismail
dan ibunya Siti Hajar membangunkan Makkah dan Nabi Ibrahim bersama
anaknya Nabi Ismail mendiriokan Ka`bah sebagai pusat ibadat antara yang
terawal, dan mengetahui Nabi Ibrahim sebagai Rasul yang membawa agama Hanif,
bersifat tauhid sebagaimana ketauhidan yang dipegang umat Islam kini, maka
hati, minda dan rohani bersatu mengakur keistimewaan Ka`bah dan wajarlah ianya
menjadi qiblat orang-orang yang menyatukan arah mengadap kepadanya di dalam
menunaikan solat.
Demikian dengan persoalan mengapa
seharusnya mengelilingi ka`bah – bila bertawaf. Selain dari melakukan sebagai
kepatuhan di dalam menunaikan haji, umrah dan tawaf sunat yang sudah tidak
dinafikan disertai dengan zikir, tilawah, do`a dan sebagainya yang meningkatkan
jiwa dengan elemen kerohanian, tetapi dengan penerangan yang bersifat ilmu, bahawa
dapat menyaksiklan yang planet-planet
juga bertawaf mengelilingi matahari, dan bintang-bintang juga bergerak berkelilingan di dalam gugusan
orbit, bahkan bagi sebuah atom atau zarrah juga dikelilingi oleh proton,
elektron dan neutron, bahkan pengelilingan mengimbangkan keadaan. Semua pergerakan adalah manifestasi
kejadian alam dari segi tabi`nya
berkeliling mematuhi tabi`i yang dijadikan Tuhan, maka kita juga di dalam
ibadat bertawaf adalah sama mematuhi peraturan yang ditentukan oleh Allah.
Adapun berhubung denga Safa dan Marwah,
firman Allah bermaksud:
``Sesungguhnya Safa dan Marwah, itu adalah sebahagian
daripada syi`ar atau lambang agama Allah, maka sesiapa yang menunaikan ibadat
haji ke Baitillah, atau mengerjakan `umrah, maka tiadalah menjadi salah ialah
bersa`i (berulang alik) di antara keduanya. Dan siapa yang bersukarela
mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala,
lagi Amat Mengetahui.`` (Al-Baqarah: 158).
Sesungguhnya mematuhi peraturan bagi mengerjakan haji atau umrah
dengan bertawaf dan bersa`i, adalah melengkapi sebahagian dari pada keperluan
bagi haji dan umrah dan dapat dihayati
dengan kejiwaan dan kekudusan pengalaman. Tetapi sebagaimana Allah menyebut
bahawa `pergerakan ulang alik antara Safa dan Marwah yang dikenali dengan Sa`i
itu adalah merupakan antara syiar-syiar Allah, tetapi dengan memahami huraian tentang
perlambangan, bahawa ianya merupakan lambang kenangan peristiwa dalam mana Siti
Hajar mencari air bagi anaknya – Ismail dalam kedahagaan, yang akhirnya diketemui
mata air mengalir – yang kini dikenali sebagai zam-zam sesungguhnya megukuhkan
keyakinan dan adalah releven dengan kenangan sejarah yang berlaku. Dengan
kefahaman ini menebalkan keyakinan, keluhuran dan kekudusan amalan yang
dilakukan.
Antara shi`ar Allah ialah melontar jamrah
yang melambangkan penolakan perkara yang jahat yang antaranya bersifat syaitan,
iblis dan nafsu yang banyak mengganggu dan merosakkan manusia.
Manakala wuquf di `Arafah adalah puncak
daripada rukun dan amalan yang tanpanya tidak sah haji. Sebagaimana dimaklumi
bahawa para haji adalah datang dari berbagai ceruk rantau dunia dan wuquf di
`Arafah adalah perhimpunan agung yang menjadi tempat pertemuan mereka. Tidak ada perbezaan antara mereka dan pakaian
ihram sama berwarna putih. Perhimpunan di `Arafah juga melambangkan mahshar
kecil sebagai perlambangan apa yang akan dialami pada padang mahshar di hari
akhirat kelak. Pada hari `Arafah ini tumpuan utama ialah terhadap
ibadat. Di sini mereka memperbanyakkan solat, tilawah, takbir, tasbih, tahmid,
tabhil, do`a dan berbagai amalan. Ibadat . Perlanjutan dari ibadat diteruskan
ketika di Muzdalifah dan Mina hinggalah kepada tawaf, sa`i dan bercukur.
Sesungguhnya amalan haji telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w.
sebagaimana diriwayatkan oleh Jabir bin `Abdullah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w.
tinggal di Madinah selama sembilan tahun tanpa mengerjakan ibadat haji. Pada
tahun kesepuluh hijrah dihebahkan berita kepada orang ramai bahawa Rasulullah
s.a.w. akan mengerjakan haji. Maka ramailah orang yang datang ke Madinah untuk
bersama Rasulullah s.a.w. dan mengerjakan amalan, sebagaimana dilakukan
Baginda.``.
Amalan haji seharusnya menurut aturan dari
segi rukun, wajib dan sunatnya sebagaimana ditentukan di dalam ibadat haji yang
sebagaimana dilakukan oleh Rasulullah
s.a.w. Perjalanan bagi melakukan ibadat haji adalah merupakan perjalanan bukan
saja fizikal,tetapi juga minda dan
rohani. Banyak di dalam amalan haji merupakan imbasan dan shi`ar-shi`ar yang
jika dapat difahami, dan dihayati sudah tentulah dapat meningkatkan amalan haji
itu sendiri.
Sekian.
No comments:
Post a Comment