BBB,
28 Rabi`ul-Akhir 1438 = 27
Januari2017 (Juma`at):
Senarai sufi seterusnya ialah H*amdun
al-Qas*s*ar. Nama penuhnya ialah Abu Salih H*amdun bin Ahmad bin `Ammarah
al-Qas*s*ar al-Naisaburi. Darinya berkembang madzhab al-Malamaniyah di
Naisaburi. Bersahabat dengan Salma al-Barusi dan Abu Turab al-Nakhshabi dan
`Ali al-Nas*r Abadzi. Meninggal (m. 271H.) di Naisabur dan dikebumikan di
perkuburan al-H*irah. Dia seorang yang alim lagi faqih, berpegang dengan
madzhab al-Thauri. Tariqatnya adalah tariqat yang khas baginya dengannya dan
tidak ada seorang dari kalangan sahabatnya
yang mengambil tariqatnya darinya, seperti mengambil `Abdullah bin
Muhammad daripada manazil sahabatnya daripadanya.
Hamdun mempunyai sanad Hadith kepada
Rasulullah s.a.w.
Bercakap kepada kami bapa kami r.h.a.
berkata, bercakap kepada kami `Abdullah bin Muhammad bin Munazil, bercakap
kepada kami Hamdun bin Ahmad al-Qassar,
bercakap kepada kami Ibrahim al-Zarrad, bercakap kepada kami Ibn Numayr
daripada al-Aa`Mash daripada Sa`id bin `Abdullah daripada Abi Barzah al-Aslami
berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Berterusan berdiri menunggu hamba pada hari kiamat hingga ditanya tentang
empat perkara:
Tentang umurnya pada apa yang dihabiskan
Tentang jasadnya pada apakah yang telah
digunakan
Tentang hartanya dari manakah diusahakan
dan membelanjakannya
Dan tentang ilmunya, apakah dia
mengamalkannya.``
Mendengar Muhammad bin Ahmad al-Farra`
berkata, `Aku mendengar `Abdullah bin Muhammad bin Munazal berkata, disoal Hamdun al-Qassar, Bila harus seseorang
bercakap dengan manusia ? Maka katanya, ``Apabila mendapat ketentuan bahawa dia
menunaikan fardhu dari fardhu-fardhu Allah menurut ilmunya atau dia takut binasa
insan di dalam bid`ah. Dengan ilmunya dia mengharap Allah Ta`ala menyelamatkannya.
Berkata Hamdun al-Qassar, ``Siapa menyangka
bahawa dirinya lebih baik dari diri Fir`aun, maka dia telah menzahirkan
kebesarannya (takabburnya).
Dan
dikatakan kepada Hamdun, ``Mengapakah kalam salaf lebih manfaat daripada kalam
kita ?`` Dia menjawab, ``Kerana kalangan salaf bercakap bagi memuliakan Islam,
menjayakan dan mencari keredhaan Al-Rahman. Sedang kita bercakap untuk
kemuliaan diri, menuntut dunia dan mencari penerimaan makhluk.``
Dikatakan, bercakap pada satu hari Hamdun
di kalangan orang salih tentang menjaga amanah. Maka dia berkata, Sesungguhnya
engkau ditugaskan beramanah. Jika engkau melakukan amanah dengannya
sesungguhnya engkau bersifat amanah selepasnya.
Mendengar Ahmad bin Muhammad al-Farra`
berkata, ``Aku mendengar Muhammad bin Ahmad bin Munazil, Aku berkata bagi Abi
Salih Hamdun, Nasihatkan daku,`` Maka katanya, ``Jika engkau berkemampuan
jangan marah sesuatu daripada dunia, maka lakukanlah.``
Berkata Hamdub al-Qassar, Siapa yang
menunaikan janji Allah dengannya, dia adalah dari adab yang tidak diabaikan,
kerana firman Allah bermaksud, ``Tunaikanlah janji kerana janji Allah akan ditanya.``
(Al-Isra`: 34).
Berkata Muhammad bin Munazil, aku mendengar
Hamdun berkata:
``Siapa yang berpagi-pagi dan tiada baginya
gangguan masalah dan dia berusaha mencari makanan (rezeki) yang halal dan dia
berpandu keilmuan yang dipelajari, maka dia mendapat ganjaran kebaikan yang
melibatkan usahanya.``
Berkata Hamdun, ``Siapa yang tahqiq dengan
hal dia meneruskan dengannya (sebagai dia maklum dengannya).``
Hamdun memberitahu kepada sahabatnya, ``Aku
mewasiatkan (nasihatkan) kepadamu dua perkara, bersahabatlah dengan ulama` dan
berwaspada daripada orang jahil.``
Berkata Hamdun, ``Barang siapa yang sebok
hanya tentang dunia, tanpa memberi perhatian pada akhirat, maka kehinaan
baginya di dunia dan juga akhirat.``
Berkata Hamdun, ``Siapa yang meneliti
perjalanan kalangan salaf, dia menyedari
akan taksirnya dan tertinggalnya dari martabat al-rijal (kelakian).``
Berkata Hamdun, kewajipan (kifayah) bagi egkau memberi kemudahan (pertolongan),
tanpa mengira kesusahan. Sesungguhnya kesusahan mendidik kepada kelebihan.``
Ditanya Hamdun tentang zuhud, maka katanya,
bagiku, bahawa apa yang ada di tangan
engkau tidak berterusan, apa yang ada jaminan dengan balasan dariNya.
Berkata Hamdun, Dari kelalaian (sebelumnya) , meyedarkan hamba dia tidak cuai dengan perintah Allah bagi memperbaiki diri di sisiNya.``
Kata Hamdun, Lalai di dunia hingga lupa pada kebajikan orang lain dan terhadap Pemiliknya.
Kata Hamdun, ``Indah kefakiran pada
tawadhu`nya, apabila ia takabbur, maka tiada beda sifatnya sebagai takabbur si
kaya.``
Kata Hamdun, ``Janganlah membuka rahsia
orang sebagaimana engkau tidak suka rahsiamu terbuka.``
Dan berkata Hamduan, ``Siapa yang menyedari
kekurangan diri, maka lakukan kebaikan bagi menampung kekurangan.``
Demikianlah kata-kata Hamdun yang dapat
diteliti dan dihayati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment