BBB,
22 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 21
Januari 2017 (Sabtu):
Sesungguhnya penisbahan pada nama-nama
tokoh sufi yang dibicarakan banyak yang tidak bersifat `Arab, tetapi banyak
dinisbahkan kawasan sekitar Khurasan, seperti al-Darany, al-Bist*amy, al-T*usy,
al-Ant*aky, Al-Naisabury, al-Balakhy, al-Bushanjy, al-Tirmidzy, al-Tustary,
al-Khurasany, al-Khadhrawayhi, al-Khuary, al-Dinaury, al-Rudzbary, al-Shirazy, al-Thamanthany,
al-Qurmisainy, al-Kattany, al-Karkhy, al-Kirmany, Abadzy, al-Nahrajury dan sebagainya. Semuanya
mencerminkan bahawa tokoh-tokoh sufi, termasuk yang terkenal seperti Al-Sarraj,
khususnya Al-Ghazali al-Tusi, bukannya
dari kawasan wilayah `Arab, tetapi adalah dari kawasan timur `Arab seperti
wilayah Khurasan , Tusi, Nisaburi dan Balakh dan sekitarannya. Kawasan
berkenaan subur dengan seni dan intuisi kerohanian.
Ini termasuklah tokoh yang kita bicarakan,
iaitu Ahmad bin Khadhrawayh al-Balakhi (m. 240H.) dari Balakh yang di negeri tersebut
banyak merakam legenda kesufian. Sebagaimana pada namanya di nisbahkan
dengan al-Balakhi, bermaksud Ahmad al-Khadhrawayh adalah berasal dari
negeri al-Balakh. Al-Qushairy menyifatkan Ahmad adalah dari ulama` besar di
Khurasan. Gelarannya Abu Hamid. Dia bersahabat dengan Abu Turab
al-Nakhshabi yang juga seorang `ulama`
besar. Dia banyak menemui `ulama`-`ulama bagi membincangkan keilmuan menurut
kepakaran masing-masin bagi menambah maklumat dan keilmuan bersama. Misalnya
Ahmad ke Naisabur dan menziarah Abu Hafs* `ulama sezaman pada masa itu. Dia
juga menuju ke Bist*am bagi menziarahi Abu Yazid al-Bist*ami dan berbincang
keilmuan bersama. Ahmad juga banyak mengeluarkan fatwa, kata Abu Hafs*:
``Aku tidak melihat seorang yang lebih tinggi himmah dan
tiada sebenar-benar hal sebagaimana
Ahmad bin Khadhrawayh. Abu Yazid memanggil secara terhormat terhadap Ahmad
sebagai `Ustadz Kita`.
Ahmad amat cinta terhadap ilmu, hingga
hampir menemui ajal dalam usia lanjut 90an dia masih menjawab soalan-soalan dari murid-murid
yang mengelilinginya.
Banyak riwayat tentang ungkapan-ungkapan INDAH-MENDALAM
dari Ahmad. Antaranya katanya,
``Hati
mampu mengawang ke Arasy tinggi atau menjunam turun ke
permukaan bumi.``
Kata Ahmad, `Kebebasan jiwa dari halangan
menyempurnakan jiwa dengan pengibadatan.``
Katanya lagi, Tidak sempurna pergaulan yang
bertentangan pegangan di dunia, apa lagi di akhirat.
Di sini ada cerita berhubung dengan Ahmad,
bahawa, ``Aku mendengar daripada Abu Bakr, Muhammad bin `Abdullah al-Razi,
berkata, Aku mendengar dari Muhammad bin
al-Fadhl berkata:
Ahmad bin Khadhrawayh mohon berhutang
daripada seorang lelaki sebanyak seratus ribu dirham, maka bertanya lelaki yang
dimohon berhutang darinya itu,
`Tidakkah engkau orang zuhud tentang dunia
! Apakah engkau hendak lakukan dengan dirham itu ? Jawab Ahmad, ``Aku mau
membeli dengannya, untuk suapan makanan
yang aku beri makan mulut-mulut orang mukmin dan aku tidak mengharapkan balasan
pahala daripada Allah. Kata lelaki itu, `Mengapa ?``, Jawab Ahmad, ``Kerana dunia seluruhnya di sisi
Allah tidak pun seharga sesayap nyamuk.
Apa lagi dengan 100 ribu dirham nisbah dengan satu sayap nyamuk. Lelaki itu
menambah, ``Kalau engkau mengambilnya apa yang engkau dapat dengannya ? Kata
Ahmad, ``Itulah dunia keseluruhannya
sekadar itu !.
Antara kata-kata Ahmad, diriwayatkan, `` Aku
mendengar Mansur bin `Abdullah berkata, aku mendengar Muhammad bin Hamid al-Turmidzi berkata, berkata Ahmad bin Khadhrawayh, ``Sabar ialah bekalan orang yang tertekan
jiwanya dan redha ialah darjah orang-orang `arif.``.
Berkata Ahmad, ``Orang yang sabar dengan
kesabarannya dialah orang yang sabar dan tidak ada kesabaran bersama pengaduan
!.``
Berkata Ahmad, ``Siapa yang berkhidmat
kepada para faqir, hendaklah menjaga tiga perkara, tawadhu`. Elok adab dan
murah dengan pertolongan.``
Berkata Ahmad lagi, ``Jalan terang, haqq
terbentang, dakwah telah didengar. Apa lagi pilihan selepas itu, melainkan yang buta akal-fikiran.``
Dikatakan dibaca di hadapan Ahmad ayat
Al-Qur`an bermaksud, ``Maka segeralah kamu kembali kepada Allah (Al-Dzariyat:
50). Maka dijawab oleh Ahmad, ``Aku
memberitahu kamu, itulah sebaik-baik perkembalian.``
Berkata Ahmad, ``Hakikat ma`rifat,
kecintaan dengan hati, sebutan dengan lisan dan memutuskan himmah dari segala sesuatu melainkan dengan Allah.``
Berkata Ahmad, ``Hati ialah wadah pengisian, apabila dipenuhi
dengan kebenaran, lahirlah tambahan cahayanya pada anggota, dan apabila
dipenuhi dengan kebatilan, maka kegelepannya menyelubungi merata.``
Seorang lelaki berkata kepada Ahmad bin
Khadhrawayh, ``Nasihatkan daku`, maka kata Ahmad, ``Matikan diri engkau
sehingga dia menghidupkannya !.``
Berkata Ahmad, ``Aku dekatkan makhluk
dengan Allah, maka meluas akhlaknya kepada makhluk keseluruhan.
Bercerita Ahmad, sampai kepadaku, menziarah
seorang kaya pada bulan Ramadhan kalangan zuhhad, maka dia melihat mereka itu
berbuka dengan roti kering dan garam, maka balik orang kaya itu ke rumahnya dan
menghantar kepada para zuhhad itu seribu dinar, tetapi mereka itu
memulangkannya dan berkata, ``bayaran telah tertunai dengan rahsia diri kami yang
tuan terima !``
Dan disoal terhadap Ahmad, Apakah amalan
yang terlebih afdhal ?
Mejawab Ahmad, menjaga rahsia jangan sampai diperhati
manusia, kecuali Allah !.
Demikianlah keindahan kata yang tumpah dari
jiwa Ahmad bin Khadhrawayh yang sama-sama dapat kita renungi dan nikmati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment