BBB, 17 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 16 Januari 2017 (Isnin):
Al-Bist*ami nama penuhnya ialah T*aifur bin
`Isa al-Bist*ami bin Sarushan (Bistami m.234H atau 261H.). Datuknya iaitu Sarushan adalah majusi yang
mnganut Islam. Ketiga-tiga anaknya, iaitu Adam, Ali dan Abu Yazid T*aifur al-Bist*ami
adalah dari kalangan para zuhhad, terutama Abu Yazid Taifur. Melihat kepada
latar dan keterangan mengenai Abu Yazid T*aifur al-Bist*ami yang dibuat oleh
Al-Qushairy, maka Abu Yazid adalah sebagaimana sufi-sufi yang lain yang
diperkatakan (tanpa kontroversi).
Tetapi merujuk kepada kajian-kajian yang
lan antaranya membariskan Abu Yazid sebagai tokoh yang berpegang atau terpengaruh
dengan
wahdatul-wujud (Qasim Ghani, Tarikh al-Tasawwuf al-Islami, 1970: 79).
Ada pula yang mengaitkannya dengan konsep al-hulul. Timbulnya tuduhan-tuduhan
kemungkinan disebabkan oleh beberapa
perkara.
1) Ramai daripada kalangan sufi mengungkapkan
ungkapan di bawah situasi jiwa mereka memuncak dari pengalaman rohani. Ucapan
adalah pengaruh dari situasi dalaman kerohanian tersebut. Ia merupakan ungkapan
terlepas kawalan yang kadang-kadang perlu kepada takwilan.
2) Pengaruh berkenaan ditebalkan pula dengan
pengalaman estetika rohaniah berkenaan yang kadang-kadang tidak ada istilah
bahasa yang sama dan setara dengan pengalaman dalaman yang dialami, sebab itu
keluar ungkapan yang di luar kawalan dan kontroversi.
3) Sememangnya
seorang sufi jika jelas dia menganut satu fahaman tertentu, seperti Ibn
`Arabi dengan wahdatul wujud atau Hamzah Fansuri yang juga berfahan wahdatul
wujud, maka terbayang pegangan aliran fahaman
dalam ungkapan-ungkapan mereka.
Namun bagi Abu Yazid al-Bist*ami tidak ada
beliau membina faham falsafah kesufian yang nyata. Mungkin jika timbul, maka ia
di bawah pengaruh intuisi kerohanian mendalam atau ditambah unsur
estetika keinsanan dan keihsanan.
Apa yang nyata Abu Yazid al-Bist*ami adalah
tokoh rohani yang bermujahadah secara mendalam. Beliau pernah ditanya,
bagaimana beliau mencapai ma`rifat ?
Beliau menjawab:
``Iaitu dengan perut yang lapar dan badan
yang bertelanjang (kurus).``
Bermaksud orang sufi adalah orang yang
beramal. Antaranya dengan banyak berpuasa sunat dan melakukan ibadat-ibadat
yang lain. Perut tidak wajar diisi sekenyang-kenyang
sehingga mengganggu ibadat, bahkan dengan terlampau banyak makan, menyebabkan
mata mengantuk dan kemungkinan dilawati berbagai-bagai penyakit seperti obesiti, kencing manis, darah tinggi, komplikasi jantung dan sebagainya.
Abu Yazid al-Bist*ami, juga mengungkapkan
sebagaimana yang diungkapkan oleh Da`wud
al-T*a`i, iaitu satu tanggungjawab yang besar ke atas mereka yang berilmu
adalah mengamalkan ilmu yang dketahui dan dipelajari.
Dari kenyataan dan ungkapan Abu Yazid
al-Bist*ami, bahawa beliau adalah sufi yang kukuh dengan pegangan akidah
tauhid.
Beliau diriwayatkan sebagai berkata,
``Bahawa ikhtilaf `ulama` adalah rahmat, kecuali soal tajrid dari segi tauhid`.
Ini bererti Al-Bistami adalah sepakat
dengan `ulama` tauhid dan al-kalam,
bahawa soal ketunggalan Allah tidak ada kompromi dan tidak ada takwilan yang
membenarkan pendapat selain dari keesaan Tuhan seperti firman Allah yang
bermaksud:
``Katakah, bahawa Dia adalah Tuhan Yang Esa
(Tunggal) (Al-Ikhlas: 1).
Jelas memperlihatkan pegangan akidah
ketauhidan Al-Bist*ami yang begitu jelas.
Berhubung dengan pegangan shari`ah, bahawa
beliau pernah mengatakan, Jangan tertipu, andainya anda melihat seseorang
mendakwa karamat, umpamanya dikatakan dapat berjalan di atas air atau terbang
di udara, tetapi sekiranya ianya tidak menunaikan kewajipan-kewajipan fardhu,
misalnya tidak bersolat dan tidak berpuasa, tidak melakukan perkara ma`ruf dan
tidak menahan daripada perkara munkar, maka janganlah percaya kepadanya. Dia
sebenarnya bukan karamat dan bukan pengikut Islam yang sejati.
Keanihan-keanihan yang dilakukan mungkin bersifat sihir dan bercanggah dengan
Islam.
Dari segi akhlak, diceritakan juga Abu
Yazid keluar untuk meraikan seorang yang alim dan tokoh sufi terkenal, semasa
perjalanan untuk menemuinya, kelihatan
tokoh berkenaan sampai untuk memasuki masjid, tiba-tiba Abu Yazid melihat tokoh
berkenaan berkahak dan meludahkannya secara terbuka menepati ke arah Kiblat.
Melihat peristiwa kecil, tapi menjijikkan itu, membuat Abu Yazid tidak jadi
untuk menemui tokoh berkenaan, semata-mata sikapnya yang tidak menjaga
kesopanan dan tidak menghormati arah Kiblat. Dia tidak jadi menemui tokoh
berkenaan.
Berhubung dengan adab dan akhlak juga, Abu
Yazid dikatakan bercadang untuk mendoa`kan kepada Allah agar mengurniainya
kecukupan makan, pakai dan keperluan-keperluan lain, tapi tiba-tiba dia
mengingati bahawa Rasulullah s.a.w. tidak memohon sedemikian yang bersifat
kepentingan diri. Maka dia tidak berdo`a sedemikian. Menurutnya dia masih
mendapat kurniaan dari Allah. Moral yang
hendak ditekankan bahawa Abu Yazid amat menekankan dirinya dengan mengikut apa
yang dilaku, disuruh dan dilarang Rasulullah s.a.w. serta tidak mementingkan
diri semata-mata.
Kembali kepada apa yang dikatakan bahawa
Abu Yazid adalah tokoh kontroversi dan beliau dikaitkan dengan aliran tertentu,
namun melihat kepada pembawaan dan amalan beliau amat menekankan kesahihan dari segi akidah tauhid dan tidak
ada kecuali dari aspek ini, beliau adalah seorang yang mendukung shari`at dan
amat menekankan dari segi adab dan akhlak, maka secara zahir dia adalah
pendukung Sunni, kita tidak boleh menghukumkan perkara yang bersifat dalaman
yang hanya Allah mengetahui dari segi hakikat.
Larangan membuat hukuman terhadap perkara tak
nyata ini berlaku pada masa Rasulullah berhubung dengan sebab turunnya ayat (Al-Nisa`,
92 & 94), iaitu berhubung dengan peristiwa seorang sahabat membunuh seorang
yang dianggap masih musuh Islam, maka tatkala dia hendak dibunuh dia mengucap
shahadah, namun dia dibunuh. Perkara ini sampai kepada Rasulullah s.a.w.
Sahabat berkenaan ditanya sebab pembunuhan berkenaan. Dia menjawab dia
bershahadah bagi menyelamatkan nyawanya dan bukan betul-betul menerima Islam.
Rasulullah s.a.w. bertanya, apakah sahabat berkenaan dapat membuktikan tuduhan dengan
membelah dadanya, umpamanya ?. Pengajaran, bahawa jika bukti lahirnya Islam,
maka kita tidak berhak mempertikaikan dalamannya. Persoalan dalaman adalah hak
Allah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment