BBB, 02 Rabi`ul Akhir 1438H. = 01
Januari 2016M. (Ahad):
Kesan penting dari menunaikan ibadat haji
atau `umrah ialah dari `Ziarah` yang
biasanya menjadi agenda bagi pengunjung-pengunjung, khususnya bagi yang pergi bagi kali pertama. Dengan
ziarah memperkukuhkan `ungkapan`, bahawa
menunaikan haji dan `umrah, bukan saja amalan yang lebih bersifat fizikal, tetapi juga mental dan
rohani, walaupun ianya tidak diperkata atau tidak diberi penekanan oleh
penyampai-penyampai kursus haji atau pegajaran di masjid-surau secara kitab
umpamanya, peranan ini lebih banyak disampaikan oleh mutawwif-mutawwif atau
pengiring-pengiring bagi penziarah-penziarah.
Sebelum
pergi menunaikan haji atau umrah, kita biasanya telah mempelajari tentang
Rasulullah s.a.w. tentang sifat Baginda dan sejarah yang berhubung dengan
Baginda sama ada semasa di Makkah atau di Madinah dan gambaran kedua-dua tempat. Namun sebelum pergi kefahaman adalah terhad seperti melalui gambar-gambar dan imaginasi
melalui penerangan-penerangan.
Menziarah adalah meningkatkan kefahaman dan
kecintaan terhadap Rasulullah, lantaran apa yang diterima melalui pengajaran
dapat difahami secara yang lebih nyata. Misalnya bila tiba di Makkah dapat
difahami tentang kedudukan kota ini, dapat difahami tentang masjid dan ka`bah, kedudukan
Gua Hira` tempat pertama Nabi menerima wahyu. Dapat dilihat latar masjidil
Haram yang pada peringkat permulaan Islam diisi dengan berhala-berhala. Dapat
dibayangkan pada peringkat penerimaan Islam, dakwah Rasulullah disangkal oleh
pemuka-pemuka Quraisy termasuk Abu Jahal dan Abu Lahab. Dapat dibayangkan
bahawa Rasulullah dan pengikut-pengikutnya
- termasuklah Sayyiduna Abu Bakar menghadapi tentangan. Dakwah terpaksa
dijalankan secara senyap-senyap selama beberapa tahun. Antara pengikut-pengikut
menghadapi tekanan dan penyiksaan seperti Bilal bin Rabah. Ini menyebabkan berlaku penghijrahan awal ke Habasyah.
Di bawah tekanan Rasulullah mengatur
strategi menemui perutusan dari Madinah dan berlaku bai`ah-bai`ah yang
mendorong Baginda dengan sahabat setia dan pengikut-pengikut yang lain berhijrah ke Madinah. Bagi yang
menziarah Gua Thur dapat memahami betapa
Rasulullah dan Sayyiduna Abu Bakar berlindung dalam mengatur strategi
perjalanan ke Madinah.
Bagi yang menziarahi Kota Madinah,
khususnya melalui kenderaan darat, apa lagi kalau menunggang unta atau
sekurang-kurangnya melihat qafilah perjalanan unta dapat membayangkan betapa
sukar dan panas jika diwaktu siang menunggang unta bagi merentasi padang pasir
yang jarak antara Makkah ke Madinah melebihi 300 km. Itu. Memahami situasi di
Makkah dengan mengimaginasinya pada zaman permulaan Islam membuka kefahaman
berbanding dengan sebelum kunjungan. Ianya juga melibatkan kerohanian yang
menghayati tentang dakwah Rasulullah dan tentangan. Dapat digambarkan betapa
tekanan dihadapi Rasulullah dan sahabat-sahabat Baginda dan betapa kerasnya
hati penduduk Makkah yang kukuh dengan budaya jahiliyyah hingga dalam masa 13 tahun Rasulullah berdakwah
tidak sampai 200 orang yang menerima Islam.
Berbanding dengan situasi di Madinah selepas
Hijaratul Rasul, Baginda dan sahabat-sahabat disambut dengan baik. Disambut
dengan ahlan wa sahlan dan nasyid dari penduduk setempat. Imej kota Makkah pada
masa itu sebagai kota yang enggan dan keras hati penduduk, manakala Kota
Madinah adalah Kota Mesra yang jiwa penduduknya adalah lebih berwatak `lembut`.
Firman Allah bermaksud:
``Dan orang-orang yang terdahulu yang mula-mula
berhijrah, dan memberi bantuan dari
antara orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang menurut (jejak
langkah) mereka dengan
kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan mereka pula redha
akan Dia.`` (Al-Taubah: 100).
Dari hasil kerjasama yang didapati oleh
Rasulullah bahawa hijrah Rasulullah s.a.w. bukan saja disambut dengan baik,
tetapi mendapat kerjasama dari penduduk Madinah yang kemudian dikenali sebagai
orang Ansar mendirikan seperti Masjid Quba` yang merupakan masjid pertama di
dalam Islam, Masjid al-Qiblatayn dan masjid utama yang didirikan oleh
Rasulullah .
Bukan itu saja kalangan Muhajirin mendapat
pertolongan daripada kalangan Ansar bagi memulakan penghidupan mereka.
Masjid Madinah yang juga dikenali sebagai
Masjid Nabawi adalah menjadi pusati ibadah, pentadbiran dan pengajaran. Sudah
pastilah sesiapa yang menziarah Madinah berpeluang bersoalat jama`ah sebanyak
waktu yang dapat dan beribadat di situ, iaitu masjid dalam mana Rasulullah
bersolat dan beribadat, Baginda tinggal
berhampiran dengan masjid tersebut. Bahkan maqam Baginda diziarah di situ. Bahkan dalam menjejaki sejarah, kalangan penziarah turut berjama`ah
di masjid-masjid yang ada hubungan dengan Rasulullah s.a.w.
Sesungguhnya di Madinahlah bermulanya Negara Islam yang
pertama. Sebagaimana di Tanah Makkah sebagai tempat penerimaan wahyu,
demikianlah dengan Tanah Madinah yang lebih subur dan menghijau lebih
bersemarak dengan wahyu dan perkembangan ilmu. Bagi memperkukuhkan negera Rasulullah
memperkukuhkan pertahanan dan kekuatan negara. Lantaran itu berlaku beberapa
siri prprrangan yang antaranya disertai Rasulullah dan antaranya tidak disertai
Rasulullah. Antara peperangan yang penting
yang disertai Rasulullah seperti peperangan Badar, Uhud dan al-Ahzab
sehingga Negara Madinah dapat berdiri teguh dan digeruni musuh, sebagaimana
firman Allah bermaksud:
``Hendaklah kamu bersiap siaga semampu kamu
daripada kekuatan daan dari pasukan berkuda yang menggerunkan musuh.``
(Al-Anfal: 60).
Bagi yang menziarah ke Madinah, kesan-kesan
sejarah seperti kawasan peperangan Badar, Uhud, Ahzab dan lain-lain
memperkukuhkan keyakinan dan keimanan.
Kota Madinah yang dimakmurkan oleh
Rasulullah s.a.w. adalah kota yang lebih tenteram dan damai adalah memberi
ketenteraman dan kedamaian kepada pengunjung-pengunjungnya. Dengan menyaksikan
berbagai-bagai kesan yang berhubung
dengan Rasulullah, khususnya, Masjid Nabawi sebagai pusat perkembangan keislaman, keilmuan
dan pentadbiran dan dari sini Islam berkembang pada zaman Rasulullah ke seluruh
Jazirah `Arab menyuburkan kemesraan dan kasih sayang terhadap Rasulullah.
Hadith diriwayatkan oleh Anas r.a. bahawa
dia berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Tidak beriman salah seorang daripada kamu
sehinggalah aku lebih dikasihi kepadanya daripada bapanya, anaknya dan manusia
keseluruhannya.`` (Hadith Bukhari).
Sekian.
No comments:
Post a Comment