BBB, 13
Rabi`uyl Akhir 1438H. = 12 Januari,
2017 (Khamis):
Penceritaan di dalam cerita ringkas
(anekdot) tidak semestinya ada cerita lain berhubung dengan watak seperti
cerita `berburu` berkait dengan watak Ibrahim bin Adham, tetapi cerita juga boleh berlegar pada watak langsung dengan orang lain
menceritakannya sebagai objek cerita. Sebagai contoh cerita kedua dalam
penyusunan dalam kitab yang Penulis gunakan, iaitu Dzu al-Nun al-Misri yang
nama penuhnya ialah Thauban bin Ibrahim atau Al-Faydh bin Ibrahim (m. 245H.). (
Tidak disertakan rawi dan sanad bagi memendekkan tulisan). Significantnya ialah kepakarannya sebagai
seorang wa`iz* dan pernah dijemput dari Mesir ke istana Al-Mutawakkil di Baghdad mewa`az*kan khalifah berkenaan.
Nasihatnya memberi kesan mendalam sehingga apabi;la Al-Mutawakkil melihat
kalangan orang wara` membuatnya menangis. Antara nasihat yang diriwayatkan
daripadanya bahawa percakapan seharusnya berlegar tentang empat perkara, iaitu
mencintai Ilahi, membenci yang tidak bermanfaat, menurut apa yang diwahyukan
dan takut melakukan kesalahan. Daripada nasihatnya, alamat cinta terhadap Allah
ialah menurut Habibillah Muhammad s.a.w.
pada akhlaknya, perbuatannya, suruhan dan sunnahnya. Bila ditanya tentang sunnah,
maka katanya, ``Barangsiapa tidak mengenali jalan kepadaNya tidaklah ia
mengenali Sunnah. Dan disoal Dzu al-Nun al-Misri tentang taubah,maka katanya,
taubat awam ialah dari dosa dilakukan dan taubat al-khawass ialah daripada
kelalaian. Di dalam cerita di atas watak Dzu al-Nun al-Misri adalah menjadi
watak yang menjadi fokus penceritaan yang
mengelilinginya adalah anak-anak cerita yang menarik dan kerohanian
sifatnya dan dapat dihayati dari segi estetikanya.
Cerita
seterusnya ialah mengenai sufi Al-Fudhail
bin `Iyadh. Dia berasal dari Marwi di Khurasan, dikatakan dia dilahirkan di Samarqand dan terdidik di Ahward
dan meninggal di Makkah pada bulan Muharram (187H.). Menurut riwayat bahawa
Al-Fudhail pada satu masa sesat dan kehilangan arah antara Abi Ward dan
Sharkhas. Dikatakan sebelumnya dia pernah jatuh hati dengan seorang wanita. Dia
berhasrat untuk menemuinya dan dalam usaha menemuinya ia memanjat sebuah
dinding dan dia terhempap jatuh. Dalam
kesakitan dia mendengar tempelakan dan ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Apakah belum datang waktunya bagi
orang-orang beriman khusyuk hati mereka itu dengan berzikir kepada Allah ?
(Al-Hadid: 16)
Al-Fudhail merasa tersindir dan tergerak
hatinya menjawab, bahawa kini juga Ya Allah aku insaf !
Dalam kegelapan malam itu dia cuba mencari
jalan keselamatan. Dia terbawa kepada satu kumpulan orang ramai yang dalam
persediaan untuk bergerak. Di antara mereka mencadangkan untuk bergerak segera,
manakala yang lain mencadangkan untuk menunggu hingga terpancarnya cahaya pagi.
Kata yang mencadang menunggu berkata, ``Kalau kita tidak tunggu, Fudhail yang bakal
tiba tidak mengetahui jalan dan terputus dengan kita.
`Menfdengar cadangan itu Fudhail terkejut,
kerana dia tidak menjangka antara mereka itu yang mengetahui tentang dirinya.
Bersama kumpulan itu Fudhail bergerak.
Dari kumpulan itu banyak dapat dia pelajari keilmuan dan panduan
kerohanian. Cetusan kesedaran dan
bimbingan yang diterima menggerak dirinya bukan saja keinsafan, tetapi
mendalami keilmuan dan hidup dalam kesufian.
Antara kata-kata Fudhail yang dikutip:
``Apabila Allah mengasihi seseorang banyak
mendapat ujian baginya bagi membuka jalan keinsafan, sebaliknya apabila
seseorang dimurkai Alla, dunia melebarkan jalan kesesatan baginya,.
Antara tokoh sufi yang lain ialah Ma`ruf al-Karkhi:
Nama
penuhnya ialah Abu Mahfuz* Ma`ruf
bin Firuz al-Karkhi. Dia dikatakan seorang Shaykh yang dimustajab Allah do`anya.
Dia adalah orang suruhan `Ali bin Musa al-Ridha r.a. Ma`ruf meninggal (200H.
atau 201H.). Dia adalah guru bagi Sari al-Saqati. Adalah dikatakan oleh Abu
`Ali al-Daqqaq bahawa ibu bapa bagi Ma`ruf adalah penganut agama Nasrani. Pada
masa kecil ia dididik dengan akidah Nasrani. Ibu bapa mengatakan kepadanya
akidah Nasrani, bahawa Allah adalah satu daripada tiga(Thalitu thalathah),
tetap Ma`ruf yang pada masa itu masih kecil menjawab, ``Allah Esa``. Jawapamini
menyebabkan ibu bapanya marah. Dia dipukul. Ibu bapanya berterusan menekankan doktrin
Nasrani itu, menyebabkan Ma`rif bertindak melarikan diri dari rumah. Ini
menyebabkan kegusaran bagi kedua ibu bapanya dan berdo`a semoga ia kembali
kepada pangkuan keluarga. Sedang Ma`ruf selepas keluar daripada rumahnya pergi menemui
`Ali bin Musa al-Ridha. Dia masuk Islam melalui `Ali dan belajar dengannya
mengenai Islam dan berdo`a agar dapat mengislamkan kedua ibu bapanya. Dengan
hasrat yang baik ini dia memberitahu gurunya. Gurunya -`Ali bin Musa al-Ridha bersetuju dan sama
mendoakan kejayaan baginya. Dia pun pulang ke rumahnya pada satu pagi sambil
berdoa` dia mengetuk pintu rumah ibu
bapanya. Bila mendengar ketukan pintu dua ibu bapa yang sentiasa mendo`akan
kepulangan anaknya, segera meluru , dengan jangkaan anaknya pulang dan bertanya
sebelum membuka pintu,
``Siapa yang mengetuk pintu di luar ?
Dijawab, ``Yang sentiasa mendoakan
kesejahteraan – adalah anakmu !
Dua ibu bapa itu bertanya, ``Atas apa agama
engkau pulang ?
Dijawab oleh Ma`ruf, ``Di atas agama
Keselamatan – Hanifan``
Maka pintu dibuka, maka dilihat oleh kedua ibu bapa, wajah Ma`ruf
bercahaya-cahaya. Mereka berpeluk-pelukan.` `
Berikut itu Ma`ruf menceritakan tentang
pengajiannya dengan gurunya Ali bin Musa al-Ridha.
Ketukan pintu yang dilakukan oleh Ma`ruf,
sebenarnya adalah merupakan ketukan terhadap dada, hati dan minda kedua ibu bapa mereka. Dengan
Do`anya terhadap Allah dimakbulkan dan kedua ibu bapanya menganut agama Islam.
Antara kata-kata Ma`ruf, ``Jangan engkau
mengabaikan amal, kerana yang demikian membawa kepada keredhaan tuan engkau.
Maka ditanya siapakah tuan dan apakah
amal itu >
Katanya , ``Berterusan taat kepada Tuhan
engkau, khidmat kepada orang muslimin dan nasihat kepada mereka.``
Jelaslah dari episod-episod penceritaan bersifat anekdot di
atas banyak pengajaran, nasihat, hikmat dan kerohanian dapat dimanfaatkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment