BBB, 05 Rabi`ul Akhir 1438H. = 04 Januari 2016 (Rabu):
Sungguhpun Abu al-Qasim bin `Abdul Karim
bin Hawazin al-Qushairy terkenal sebagai seorang tokoh sufi dengan karangannya
berjudul Al-Risalat al-Qushairiyyah, tetapi Al-Qushairy menghasilkan karangan-karangan yang lain dari
bidang tasawuf, ini termasuklah di dalam bidang tafsir, hadith, fiqh, tauhid, akhlak, adabiyyah, puisi dan dzikir.
Menurut Muhammad Luqman Hakiem yag membuat
kajian tentang Al-Qushairy dan menterjemahkan Al-Risalat al-Qushairiyyah ke dalam bahasa Indonesia (1417H.), terdapat
29 buah karangan Al-Qushairy di dalam
berbagai bidang. Karya-karya berkenaan (menurut abjad):
1. Ahkam Shar`i
2. Adab al-Sufiyyah
3. Al-Arba`in fi al-Hadith – Hadith-hadith empat puluh yang dihimpunkannya yang di dalamnya ada sanad yang muttasil dengan gurunya
sendiri – Abu `Ali al-Daqqaq.
4. Istifadat al-Muradat
5. Bughyat al-Maqasid al-Tasawwuf.
6. Al-Tahbir al-Tadzkir
7. Tartib al-Suluk
fi T*ariq Allah Ta`ala
8. Al-Tauhid al-Nabawiyy
9. Al-Taysir fi `Ilm al-Tafsir (Dianggap tafsir terbaik oleh Ibn Khalikan, Al-Subky dan Jalaluddin al-Suyut*iyy).
10. Al-Jawahir,
11. Hayat al-Arwah wa al-Dalil ila T*ariq al-Islah
12. Dewan Shi`r
13. Al-Dzikr wa al-Dzakir
14. Al-Risalat al-Qushairiyyat fi `Ilm al-Tasawwuf
(438H//1046M.).
15. Sirat al-Mashayikh
16. Sharh al-Asma` al-Husna
17. Shakayat Ahli al-Sunnah ma` Nalahum min al-Mihnaj
(Mempertahankan madzhab Ash`ari dari serangan lawan)
18. `Uyun al-Ajwibah li Usul al-As`ilah.
19. Al-Fusul fi al-Usul
20. Lat*`if al-Isharat (Tafsir dari ayat-ayat terpilih mengenai haqiqat dan
Ma`rifat).
21. Al-Luma` fi al-I`tiqad
22. Majalis Abu `Ali Hasan al-Daqqaq.
23. Al-Mi`raj
24. Al-Munajat
25. Al-Manthur al-Khitab fi Shuhud al-Bab
26. Naskh al-Hadith wa Mansukhih
27. Nahwu al-Qulub al-Saghir
28. Nahwu
al-Qulub al-Kabir
29. Nukatu Uli al-Nuha.
Memandangkan pada jumlah karangan di dalam
berbagai bidang yang dihasilkan oleh Al-Qushairy menunjukkan beliau seorang
yang kreatif dan mendalam di dalam berbagai bidang yang didalaminya, terutama
di dalam bidang tasawuf.
(Imam Al-Qushairy al-Naisabury, Risalatul
Qushairiyyah (Terjemahan Muhammad Luqman Hakiem, Penerbit Risalah Gusti,
Surabaya, 1417/1997: XXIV-XXV).
Adapun karya Al-Risalah al-Qushairiyyah
yang menjadi bahan pembicaraan, menurut Muhammad Luqman Hakiem terdapat 9 nakhah
kitab Al-Risalat al-Qushayriyyah tersimpan di Perpustakaan Nasional Al-Asad, Damascus,
Syria. Pada dasarnya adalah banyak persamaan, Cuma perbezaan dari segi saiz
kertas dan tebal nipisnya.
Terdapat pula 9 percetakan yang telah menerbitkan naskhah Al-Risalat
al-Qushairiyyat. Penulis mempunyai sebuah kitab berkenaan, tetapi tidak jelas
tentang penerbit dan di mana diterbitkan.
Penulis membuat bandingan dengan cetakan yang ada pada penulis dan didapati
adalah sama sebagaiumana yang disebutkan
bagi cetakan kedua iaitu diterbitkan di
Penerbitan Bulaq, Mesir, tahun 1287H./1870M., iaitu setebal 219 halaman.,
berkulit kambing berhias awan larat.
Penerbitan kitab ini adalah istimewa dan
merupakan satu penghargaan yang tinggi terhadap Shaykh Al-Qushairy, lantaran
sebelum dari akhir abad ke 13H atau pertengahan abad ke 19M, teknologi percetakan
bagi kitab belum wujud. Sebelum daripada
itu kitab-kitab yang dihasilkan adalah disebarkan melalui penyalinan tulisan
tangan. Percetakan mula lahir pada pertengahan abad ke 19 atau akhlir abad ke
13H. di Makkah seperti percetakan
Al-Miriyyah al-Ka`nah, atau al-`Amirah dan di Mesir ialah seperti percetakan
Bulaq dan Penerbitan al-Maymaniyyah.
Pada halaman hadapan percetakan Bulaq ini
secara simple di atas permukaan kertas yang kosong terdapat maklumat berikut:
Al-Risalat al-Qushairiyyah
mengenai ilmu tasawuf bagi Imam yang alim
Yang menghimpun
antara shari`at dan hakikat
Abi
Al-Qasim `Abd al-Karim bin
Hawazin
Al-Qushairy mencahayakan Allah tempat rehatnya
Dilebihkan kebaikannya
Dan dipeliharakan
M.
Dan pada bahagian tepinya ialah
keterangan daripada sharh Shaykh Islam
Zakaria al-Ansari rahimahullah
Pengarang dilahirkan pada bulan Rabi`ul
Awwal tahun 376H. dan meninggal subuh hari Ahad 16 Rabi`l-Akhir tahun 465H. di
Naisabur. Sekian.
Kitab ini digunakan di dalam kajian dan
pembicaraan di samping menggunakan ediri terjemahan Indonesia dan kitab-kitab
yang berhubungan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment