BBB, 26 Rabi`ul Akhir 1438H. = 25 Januari 2017 (Rabu):
Susunan tokoh sufi seterusnya di dalam
Al-Risalat al-Qushairiyyah ialah Ahmad bin `As*im al-Ant*aki. Nama penuhnya
ialah Abu `Ali Ahmad bin `As*im al-Ant*aki, Abu `Ali ialah kunyahnya dan dipanggil juga sebagai
Abu `Abdullah. Ia adalah lebih betul menurut al-Sulami di dalam T*abaqat
al-Sufiyyahnya. Antara kawan-kawan kesufiannya ialah Bishr bin al-Harith,
Al-Sari al-Saqat*i dan Al-Harith al-Muh*asibi. Dikatakan dia berkesempatan melihat Al-Fudhail
bin `Iyadh. Adalah Abu Sulaiman al-Darani menamakannya sebagai `Penyiasat Hati`. Kerana tajam firasatnya.
Kata Ahmad bin `As*im, ``Apabila engkau
menuntut pembaikan hati engkau, maka mohonlah sama kepadaNya membaiki lidah engkau.``
Ahmad bi `As*im memetik firman Allah Ta`ala
bermaksud;
``Bahawanya
harta kamu dan anak-anak kamu itu fitnah.`` (Al-Taghabun:
15).
Antara pendapat-pendapat yang dipetik dari `Abdul Rahman al-Sulami di dalam Tabaqat
al-Sufiyyah (terlampau ringkas apa yang disampaikan oleh Al-Qushairy).
Aku mendengar Abu al-`Abbas – Muhammad bin
al-Hasan bin al-Khashshab, berkata, aku mendengar Ja`afar al-Khuldi berkata,
aku mendengar Al-Junayd berkata, aku mendengar
Ibn Mas`ud al-H*ariri berkata, berkata Abu `Abdullah, Ahmad bin `As*im
al-Ant*aki ``Cahaya mata, berlapang dada, wangi hati, elok nafsu daripada empat
perkara (terpuji), pernyataan dengan hujah,
bertambah lembut dengan yang dikasihi, berpegang dengan janji dan
t*ama`ninah hingga kepada puncak.``
Antara kata-kata Ahmad bin `As*im yang
tidak disertai dengan rawi secara lengkap.
Aku mendengar `Ali bin `Abdul Rahman
al-Zahid, berkata, berkata Ahmad bin `As*im al-Ant*aki,
``Setinggi manfaat akal apa yang boleh
mengenalkan engkau ni`mat Allah Ta`ala kepada engkau dan menolong engkau
mensyukurinya, dia juga menentang hawa nafsu.``
Ditanya Ahmad bin `As*im tentang ikhlas,
maka katanya, ``Apabila engkau melakukan amalan salih, maka engkau tidak suka
menyebutnya dan tidak suka dipuji dari amalan engkau dan engkau tidak menuntut pahala (ganjaran) dari
kerja engkau dari seseorang selain daripadaNya, maka demikian ikhlas amalan
engkau.``
Berkata Ahmad lagi, ``Semanfaat tawadhu`
yang menafikan dari engkau takbur. Dan aman diri engkau dari dimarahi.``
Dan berkata Ahmad lagi, ``Semanfaat ikhlas,
ialah yang menafikn dari engkau riya`, menunjuk-nunjuk dan berpura-pura buat.``
Berkata Ahmad lagi, Semanfaat faqr ialah
apa yang engkau tanggung dengannya dan dengannya engkau redha.``
Kata Ahmad pula, semanfaat amalan ialah yang
selamat dari kekejian dan adalah diterima dari engkau.``
Berkata Ahmad,. ``Daripada alamat kurang
ma`rifat hamba dengan dirinya ialah kurang malu dan kurag takut.``
Berkata Ahmad, ``Semudharat maksiat ialah
ketaatan secara jahil, dan lebih mudharat kepada engkau melakukan maksiat
secara jahil.``
Berkata Ahmad, keadilan ada dua, adil zahir
pada barang yang antara engkau dengan manusia dan adil batin pada barang yang
antara engkau dengan Allah Ta`ala. Dan jalan keadilan ialah jalan yang
istiqamah dan jalan kelebihan ialah jalan yang fadhilah.``
Berkata Ahmad, Yakin ialah nur yang dijadikan Allah Ta`ala di dalam hati
hingga dia menyaksikan dengannya
perkara-perkara akhirat, dan mencarik dengan kekuatannya segala hijab antaranya
dan antara apa yang di akhirat hingga ternampak kepadanya segala perkara
seolah-olah mushahadah dengannya.``
Berkata Ahmad, ``Apabila engkau menuntut pembaikan hati engkau maka mohonlah
bersamanya penjagaan lidah engkau.``
Berkata Ahmad, ``Beramallah di atas muka
bumi seolah-seolah tiada satu yang lain
dari engkau dan di langit tiada satu yang lain dariNya.``
Berkata Ahmad, ``Yang berakal ialah yang
ta`aqqul tentang Allah dan bermau`iz*ah dan mengenal apa yang memudharatkannya
dan apa yang memanfaatkannya.``
Berkata Ahmad, ``Memimpin bagi amalan
hendaklah secara ilmu (berilmu), dan imam bagi yang berilmu memberi inayah
(perhatian dan pertolongan).
Berkata Ahmad bin Abi al-Hawari al-Dimashqi, Aku mendengar
Ahmad bin `As*im al-Ant*aki berkata,
``Ini harta rampasan yang didatangi,
islahlah dengan apa yang tinggal, diampunkan Allah apa yang berlalu.``
Dengan sanad yang sama di atas berkata
Ahmad dengan memetik firman Allah bermaksud,
``Ketahuilah bahawa sesungguhnya harta
benda dan anak pinak kamu merupakan fitnah.`` (Al-Anfal: 28).
Tambah Ahmad, sesungguhnya kita makin
menambahkan fitnah.
Demikian kata-kata Ahmad, semoga kita
mendapat manfaat dari kata-katanya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment