BBB, 18 Rabi`ul-Awwal 1438H. = 17 Januari 2017
(Selasa):
Al-Qushairy
banyak memberi maklumat Al-Tustari, yang nama lengkapnya dicatat oleh
`Abdul Rahman al-Sulami di dalam Tabaqat al-Sufiyyah ialah Sahl bin `Abdullah
bin Yunus bin `Isa bin `Abdullah bin Rafi` dan kunyahnya Abu Muhammad. Al-Tustari meninggal (m. 283H.). Disifatkan
oleh Al-Sulami salah seorang pemimpin kaum (Al-Sulami) dan `ulama mereka.
Mendalami dalam bidang al-riyadhiyyat, al-mu`amalat dan ilmu akhlak. Dari kecill
dididik oleh bapa saudara sebelah ibunya
Muhammad bin Sawwar. Sejak umur tiga tahun mengikuti bapa saudaranya
beribadat. bersolat, qiyamullail dan berpuasa. Al- Tustari
menghafal Al-Qur`an sejak berumur 6 tahun. Dia pernah ke Basrah di dalam
mencari ilmu pengetahuan dan pernak ke Makkah dan menemui Dhu al-Nun al-Misri
di sana.
Keistimewaan yang dapat dipelajari dari
al-Tustari selain dari ilmuan yang disifatkan sebagai seorang yang wara`,
beliau mempunyai sanad Hadith yang matannya sampai kepada Rasulullah s.a.w.
Ungkapan-ungkapannya mendalam mencerminkan kematangan dan ketinggian ilmunya.
Sanad Hadith yang Al-Tustari merupakan salah
seorang daripada rawinya ialah:
Mengkhabarkan kami oleh Yusuf bin `Umar bin
Masrur al-Zahid di Baghdad, berkata, bercakap kepada kami oleh `Ubaidillah Abu
al-Qasim al-S*un`a`i, bercakap kepada kami oleh `Umar bin Was*il, bercakap
kepada kami oleh Sahl bin `Abdullah al-Tustari, bercakap kepada kami oleh bapa
saudaraku sebelah ibu Muhammad bin
Sawwar, daripada Ja`afar bin Sulaiman daripada Thabit daripada Anas berkata:
``Adalah Rasulullah s.a.w. berperang dan
bersamanya beberapa orang daripada
wanita Ansar yang memberi minum air (kepada tentera-tentera Islam) dan membalut
luka).
Significant Hadith ini, bukan saja terdapat di
dalamnya nama Tustari sebagai rantaian sanad melalui bapa saudaranya yang
mendidiknya, juga istimewa, dan bukti
penting, bahawa kaum wanita muslimat – di sini dari kalangan Ansar, turut sama
di dalam medan perang. Mereka berperanan sebagai jururawat yang membantu pasukan tentera Islam, khususnya di dalam memberi bantuan sokongan dari segi perubatan.
Namun ada jua episod-episod dari maklumat lain yang memperlihatkan muslimat
terlibat sama di dalam menggunakan
senjata menentang musuh. Ini dapat dijadikan hujjah, bahawa kalangan wanita
sama diberi peluang, bahkan digalakkan menyertai pasukan pertahanan dan juga
keselamatan negara, berganding bahu mempertahankan negara dan agama.
Maklumat-maklumat yang lain ialah kutipan-kutipan yang dipetik dari kata-kata
Tustari yang membayangkan ketinggian keilmuan dan kerohaniannya, bahkan, antaranya bersifat hikmat. Contoh:
Aku mendengar Aba Bakr, Muhammad bin `Abdullah
bin Shadzan berkata, Aku mendengat Aba Salih al-Bas*ari berkata, aku mendengar Sahl
bin `Abdullah al-Tustari berkata:
``Manusia hakiklatnya berkeadaan tidur (lupa dan lalai), apabila
mereka terjaga (mati), mereka kesal , dan apabila mereka kesal, tidak memberi
manfaat lagi kepada mereka.``
Aku mendengar Aba Bakr Muhammad bin `Abdullah
bin Shadzan berkata,, aku mendengar al-Maliki al-Bas*ari berkata, aku mendengar
Sahl bin `Abdullah al-Tustari berkata:
``Tidaklah naik matahari dan tidak
terbenam - ke atas seseorang di muka
bumi ini, melainkan ada golongan jahil tentang Allah, melainkan orang diberi
kesan oleh Allah ke atas dirinya, isterinya, akhiratnya dan dunianya.``
Seterusnya (tanpa disertai rawi-rawi):
Berkata Sahl, ``Sedekat adab engkau berhenti pada garis jahil dan sejauh adab
engkau berhenti pada garis shubhah.``
Berkata Sahl dengan ungkapan yang menarik dan
indah, bahawa:
``Syukur dengan ilmu ialah beramal dan syukur
amal ialah menambahkan ilmu.``
Berkata Sahl bin `Abdullah, ``Yang melazimkan sufi tiga perkara: Menjaga
rahsianya,, menunaikan fardhunya dan menyembunyikan kefaqirannya.``
Juga berkata Sahl secara menarik dan membuat
kita berfikir:
``Allah ialah kiblat niat, niat ialah kiblat
hati, hati kiblat badan, badan kiblat anggota dan anggota kiblat dunia.``
Katanya lagi,
``Tidak ada dalam dharurat tadbir, dan bila
berlaku tadbir keluar dari dharurat.``
Berkata Sahl bin `Abdullah al-Tustari lagi, ``Siapa yang
berperasangka menegahnya dari yakin,siapa yang bercakap perkara yang tidak
berkenaan membawa kepada ketidakbenaran dan siapa yang sebok dengan apa yang
tidak disuruh Allah menyekat dirinya dari wara`.``
Berkatra Al-Tusatari, ``Fitnah ada tiga,
Fitnah am ialah mencuaikan ilmu. Fitnah khas meringan-ringan dan membuat
takwilan. Fitnah ahli ma`rifat, melazimkan yang hak pada satu waktu dan mengakhirkannya kepada waktu yang lain.``
Katanya lagi, ``Usul kita tujuh perkara, iaitu
berpegang dengan kitab Allah, mengikut Sunnah Rasulullah s.a.w., Makan-minum yang halal. Menyekat perkara yang memberi
mudharat, jauhi perkara berdosa, taubat dan menunaikan perkara-perkara haq.``
Kata Al-Tustari, Mesra `ulama dan hukama` tiga perkara, melazimkan diri dengan taubat,
mengikut Sunnah dan tidak melakukan perkara yang menyakiti makhluk.``
Berkata Sahl lagi: ``Siapa yang hatinya kosong
dari mengingati akhirat, maka terdedah kepada waswas syaitan.``
Berkata lagi Sahl, ``Tiada pertolongan kecuali
dari Allah, tidak ada dalil melainkan Rasulullah, tidak ada bekalan melainkan
taqwa dan tiada amal melainkan dengan sabar.``
Berkata Sahl lagi, ``Ayat-ayat bagi Allah,
mu`jizat bagi para nabi,karamat bagi para auliya`, bantuan bagi murid dan kekukuhan bagi kalangan khusus.``
Berkata Sahl, hidup atas empat perkara, hidup
malaikat dalam ketaatan, hidup para anbiya` dengan ilmu dan menunggu
wahyu, hidup para siddiqin mengikut teladan, dan hidup seluruh manusia,
alim atau jahil, zahid atau `abid pada makan minum.``
Dan berkata Sahl lagi, Amalan adalah secara
taufiq, dan taufiq daripada Allah. Adapun kunci-kuncinya ialah do`a dan
tadharru` kepada Allah.
Demikian keindahan pendapat Sahl bin `Abdullah
al-Tustari sebagai permata hikmat gemerlap yang mengkagumkan yang dapat
dijadikan panduan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment