BBB, 12 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 11 Januari
2017 (Rabu):
Telah dibicarakan, bahawa salah satu bidang
yang tumbuh di dalam tasawuf, ialah konsep cerita atau kisah. Maka adalah ceritanya
padat dan ringkas. Bentuk berkenaan
dikenali dengan `anekdot`.
Sebagai contoh buku kecil `Kisah-Kisah
Sufi` yang dihimpunkan oleh Idries Shah dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa
Melayu oleh Thinker`s Library (1995).
Antara ciri anekdot kesufian adalah:
1) Cerita membawa tema dan watak kesufian.
2) Cerita padat dan ringkas dan kaya dengan
pengajaran
3) Ada episod yang menarik sebagai puncak bagi
pencertaan.
4) Terkadang ada elemen yang bersifat penyimpangan
dalam penceritaan.
5) 5ebagai sebuah cerita ada elemen-elemen cerita
seperti watak, tema, jalan cerita, teknik, kreativiti, estetika dan perutusan.
Sebagaimana telah disebutkan
Al-Qushairy di dalam Risah al-Qushairiyyahnya di samping membawa bentuk-bentuk puisi, turut sama membawa bentuk
anekdot berhubung dengan tokoh-tokoh sufi yang disenaraikan seramai 83
orang.
Satu daripada anekdot terawal dari senarai
berkenaan ialah anekdot berhubung dengan Ibrahim bin Adham. Nama penuhnya ialah
Abu Ishaq Ibrahim bin Adham bin Mansur. Dia adalah salah seorang putera diraja
di negeri Al-Balakh. Sebagai putera diraja hidupnya mewah dan suka
berpoya-poya. Antara hobi putera raja berkenaan ialah berburu. Pada satu hari
dalam perburuan beliau memanah seekor kijang. Ketika putera raja mengejar
kijang luka yang dipanahnya, tiba-tiba dia terdengar suatu suara ghaib yang
menempelaknya. ``Wahai Ibrahim ! Apakah
ini kerjamu menyiksa haiwan tidak berdosa, semata-mata untuk memuaskan naluri
nafsu ammarahmu ? Engkau tidak dijadikan
untuk kerja sedemikian dan bukanlah engkau disuruh melakukan sedemikian !
Ibrahim tersentak dan tergamam dari suara
berkenaan lantas berhenti dari mengejar kijang luka berkenaan. Pada masa itu hatinya
yang keras bertukar menjadi lembut, bahkan menyesal di atas kezaliman yang
dilakukan terhadap haiwan berkenaan. Beliau menjadi insaf dan menyesal terhadap
perlakuan-perlakuan zalimnya selama ini.
Lantas dia turun dari kuda buruannya dan menuju ke kebun bapanya (raja) dan
menemui pengembala di kebun tersebut. Dia
mengambil baju bulu pegembala dan menyerahkan kuda dan peralatan kepada
tukang kebun raja (bapanya).
Dari Balakh Ibrahim berkelana sebagai sufi
merentasi padang pasir menuju ke Makkah. Di Makkah beliau bersahabat dengan
beberapa sufi terkenal sepert Sufyan al-Thauri dan al-Fudhail bin `Iyadh.
Selepas perkelanaannya Ibrahim hidup sebagai manusia biasa, bahkan di dalam
kefaqiran dengan bertani di kebun-kebun dan menternak binatang-binatang ternakan.
Dia merasa amat bahagia dengan kehidupannya. Dikatakan dia pernah menemui Nabi Khidhir dan
menerima berbagai-bagai hikmat darinya . Dengan itu hatinya tenang mesra
beribadat dan lazat jiwa dalam mendekan
diri dengan Tuhan. Dalam perkelanaannya
beliau bergerak bermusafir dan akhirnya tiba di Sham meneruskan kehidupan
kerohanian dan meninggal di sana dalam keadaan tenang.
Anekdot di atas adalah melengkapi elemen-elemen
penceritaan yang membawa tema kesufian dan wataknya dari seorang anak raja
bertukar kepada watak sufi. Sememangnya ceritanya padat, ringkas dan menarik
dan kaya dengan nilai-nilai estetika dan kemanusiaan. Episod menarik ialah
kitika Ibrahim berburu dan mendengar suara menempelak di atas perbuatan
zalimnya semata-mata untuk memenuhi nafsu dan kemahuan untuk membunuh haiwan
yang tidak berdosa. Manakala
penyimpangan dari kebiasaan di dalam cerita, ialah keputusan Ibrahium putera
raja meninggalkan takhta bakal diwarisi menjadi manusia biasa yang taat kepada
Allah dan hidup beribadat yang menenangkan jiwa dan rohaninya dalam mendekati
Ilahi. Sebagai sebuah cerita ringkas –anekdot, banyak lagi elemen yang dapat
dikupas dari segi kesusasteraan dan kerohanian seperti elemen kreativiti
didalam penceritaan. Misalnya menggambarkan tentang episod pemburuan dan
kehidupan beliau di dalam alam kesufian. Cerita
tidak saja kaya dengan pengajaran kesufian, tetapi mempunyai nilai
estetika yang mengangkatnya sebagai sebuah anekdot atau cerita yang menarik.
Di dalam menceritakan watak – Maksud
Ibrahim bin Adham, cerita tidak berakhir dengan pengakhiran cerita. Al-Qushairy
menambahkan satu elemen di dalam menceritakan tentang watak apa yang
berhubungan dengannya, iaitu dengan menggunakan elemen riwayat dan sanad seperti gaya Hadith dari segi riwayat bagi
mengukuhkan cerita tentang watak dan menambahkan maklumat dari apa yang
diriwayatkan melalui sanad. Kaedah
menggunakan riwayat adalah kaedah kepengarangan pada peringkat awal tradisi
persuratan Islam.
Tentang kaedah riwayat Ibrahim bin Adham
ini, bahawa mengkhabarkan kami oleh
al-Shaykh `Abdul Rahman al-Sulami r.h.a berkata, mengkhabarkan kami Muhammad bin
al-Husayn bin al-Khashshab berkata,
bercakap kepada kami oleh Abu al-Husain `Ali bin Muhammad al-Misri berkata,
bercakap kepada kami oleh Abu Sa`id al-Kharraz berkata, bercakap kepada kami
Ibrahim bin Bashshar berkata, ``Aku bersahabat dengan Ibrahim bin Adham, maka
kataku kepadanya, ``Khabarkan daku tentang dirimu dari permulaan. Maka
dinyatakan bahawa Ibrahim bin Adham sangat menekankan soal wara` dan
diriwayatkan daripadanya bahawa dia berkata. ``Jagalah makanan-minummu dari
segi halal dan haram, kalau tidak, tidak bererti bagimu beribadat pada malam
hari dan berpuasa pada siang hari.`` Antara do`anya, ``Wahai Tuhanku ubahlah
diriku dari kehinaan melakukan maksiat kepada kemuliaan melakukan taat.``
Dibuat aduan kepada Ibrahim tentang mahalnya barang-barang, maka
jawabnya, ``Permurahkan dia,`` sebagaimana diungkap secara puisi sebagaimana
berikut:
Apabila kuberdepan kenaikan harga barang
kutinggalkan
Maka dengan sendirinya barang menjadi murah tidak dibelikan.
Berkata Muhammad bin al-Husain r. h.a., aku
mendengar Mansur bin `Abdullah berkata, aku mendengar Muhammad bn Hamid
berkata, aku mendengar Ahmad bin Khudhrawayh berkata, berkata Ibrahim bin Adham
kepada seorang lelaki yang sedang
bertawaf, `` Katahuilah engkau tidak mencapai darajat orang salihin sehingga engkau mengatasi enam halangan:
Pertama: Tertutup pintu ni`mat dan terbuka
pintu ujian
Kedua:: Tertutup pintu kemuliaan terbuka
pintu kehinaan
Ketiga: Tertutup pintu rihat terbuka pintu
jihad
Keempat: Tertutup pintu tidur terbuka pintu
berjaga
Kelima: Tertutup pintu kaya terbuka pintu
papa
Keenam: Tertutup pintu panjang angan-angan
dan terbuka pintu kuburan !
Sesungguhnya tidak mudah untuk dikatakan
sebagai seorang yang salih sehingga dia dapat mengatasi ujian-ujian, yang
sebahagiannya sebagaimana disebutkan
oleh Ibrahim bin Adham di atas.
Anekdot
berdasarkan watak Ibrahim bin Adham di atas lengkap sebagai sebuah
cerita ringkas, cukup dari segi sebuah
karya sastera dan jelas bahawa medium sastera, khususnya anekdot menjadi
mekanisme yang dapat menyampaikan pengajaran kesufian.
Sekian.
No comments:
Post a Comment