BBB, 11 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 10 Januari2017M. (Selasa):
Ada sedikit perbezaan antara versi kitab yang penulis gunakan (Bulaq, 219 hlm.)
dengan terjemahan yang dilakukan di dalam bahasa Indonesia yang tidak jelas
teks mana yang digunakan. Perbezaan seperti berikut:
1) Bab pada menyebut shaykh-shaykh tarikat menunjukkan
perjalanan dan kata-kata mereka adalah
membesarkan shari`at. Bab yang menjadi bab pertama, selepasa Fasal pada menyatakan i`tiqad kaum sufi tentang masalah-masalah
usuluddin tidak ada di dalam versi terjemahan Indonesia, sebaliknya fasal
pertama bagi versi Penulis gunakan menjadi bab pertama bagi versi Indonesia.
Manakala bab pertama versi Penulis gunakan
menjadi bab terakhir (Bab 5) bagi versi terjemahan Indonesia. Namun
tokoh-tokoh sufi di dalam bab pertama
Penulis gunakan disenaraikan sebagai bab 5 bagi versi Indonesia (83 orang)
dengan diberi keterangan latarbelakang dan cerita berkenaan setiap orang
daripada mereka. Manakala tokoh-tokoh yang diceritakan tentang mereka ini
disenaraikan pada bahagian akhir kitab dengan jumlah yang sama (83 orang),
tetapi tidak sama dari segi penyusunan.
2) Versi `Arab yang Penulis gunakan yang
menyatakan bahawa dari perjalanan mereka dan perkataan mereka menunjukkan kaum sufi membesarkan shari`at
sebagaimana berlaku pada kalangan sahabat, bahkan tabi`in dan atba` al-Tabi`in sebagaimana kita huraikan sebelum
ini sebenarnya, selain dari
sahabat-sahabat tidak ditunjukkan secara jelas bagaimana mereka membesarkan shari`at yang disebutkan. Sebaliknya ianya
difaham secara luas, bahawa mereka melakukan perkara yang baik dan tidak
melanggarkan soal-soal agama dan shari`at,
maka mereka disifatkan sebagai membesarkan shari`at. Mungkin atas faktor ini
tiada bab `Membesarkan Shari`at` bagi versi Indonesia dan dijadikan bab satu
pada versi yang Penulis gunaklan menjadi bab 5 tokoh-tokoh sufi sebagai bab terakhir.
Significant bab pertama:
Bahawa telah disebutkan pengalaman jiwa dan rohani yang halus
mendalam adalah merupakan puncak dari pengalaman hati yang menimbulkan rasa
mesra, kasih, sayang, rasa kemanusiaan, kealaman membawalah kepada cinta
Ketuhanan. Bahawa ianya mempunyai
hubungan antara keindahan alamiah, insaniah dan membawa kepada Ketuhanan. Dari
satu segi dapat dikatakan ianya mempunyai pertalian dari seni hati nurani,
meningkat kepada seni rohani dan memuncak kepada cinta Ilahi. Dalam erti kata
lain kehalusan jiwa dari segi ibadat, ta`abbudiyyah boleh meningkat kepada seni
rohani yang puncaknya membawa kepada cinta Ilahi.
Bidang tasawuf dari satu segi dapat
dikatakan juga bidang yang memaparkan jalan-jalan seni dari seni alamaiah, kepada seni insaniah,
meniungkat kepada seni kalbiah,
meningkat kepada seni rohaniah yang meyentuh cinta Ilahi.
Al-Imam Abu al-Qasim `Abdul Karim bin
Hawazin al-Qushairy adalah tokoh sufi yang meniti landasan ibadat dan seni. Ibadat adalah dari segi
kepatuhan terhadap suruhan-suruhan Ilahi yang dia bersungguh-sungguh memperlihatkan bahawa kaum sufi adalah kaum
yang berpegang teguh pada akidah sunni dan mereka patuh dan menjalani ibadat
dan hukum shara` yang ditentukan oleh Ilahi. Namun dalam perjalanan diri, jiwa dan rohani Al-Qushairy patuh kepada ta`abbudiyyah beribadat dan terpaut kepada kehalusan seni rohani hasil
dari kelazatan ibadat, kemanisan dan kehalusan seni rohani yang
dialami sehingga semua ini tercurah kedalam kata-kata yang diluahkan,
sebagaimana kata Ibn `At*aillah al-Sakandari:
Tiap-tiap kalam yang lahir
Dari pakaian hati terukir
Orientasi keilmuan, kealaman, kemanusiaan
dan hati-rohani yang dilalui oleh
Al-Qushairy membentuknya menjadi seorang yang mahir di dalam bidang bahasa,
maka sebab itu kita dapat merasai kehalusan bahasa Al-Qushairy, bukan itu
sahaja, penguasaan bahasa dan intuisi rasanya menjadikan Al-Qushairy
seorang yang berbakat besar di dalam
bidang puisi, lantaran itu sebagaimana tokoh-tokoh sufi lain yang mengarang
bidang tasawuf biasa menyelitkan puisi-puisi yang bertemakan tasawuf di dalam
karangan-karangan tasawuf, demikianlah dengan Al-Qushairy. Beliau tidak saja memetik puisi-puisi orang lain,
tetapi berkemampuan menmggubah puisi-puisi indahnya sendiri menjadi hiasan dan pengkuhan bagi
persoalan-persoalan tasawuf yang dibicarakan.
Al-Qushairi
yang mahir di dalam bidang puisi yang merupakan pancaran seni rohaninya,
Al-Qushairy juga dengan sengaja
menggunakan bentuk cerita ringkas yang dikenali dengan anekdot di dalam
kitabnya. Walaupun sebelum darinya sudah ada yang membicarakan tentang
tokoh-tokoh sufi seperti oleh Al-Sarraj dan lain-lain, adalah sebagai maklumat keilmuan, tetapi
Al-Qushairy adalah dengan kesengajaan menjadikan tokoh-tokoh sufi sebagai watak
dalam cerita-cerita ringkas bagi berbagai tema yang dikemukakan. Anekdot yang
dikemukakan bukan setakat beberapa orang sufi, tetapi adalah dengan jumlah yang
banyak, iaitu 83 orang yang sebenarnya sudah cukup jikalau mau diterbitkan secara
berasingan sebagai satu kumpulan anekdot.
Sebenarnya bidang tasawuf sendiri telah
memupuk dan berperanan menghasilkan sastera-sastera yang berbentuk puisi,
cerita, anekdot dan ungkapan-ungkapan berhikmah yang jika diibaratkan alam
ketasawufan sebagai taman bunga, maka ungkapan-ungkapan indah, dari puisi,
anekdot dan ungkapan-ungkapan hikmah adalah merupakan bunga-bunga dan buah-buah
yang bukan setakat hiasan, tetapi dapat dinikmatai seseiapa yang tertarik dan
berminat menikmatinya.
Seramai 83 tokoh yang disifatkan oleh
Al-Qushairy ini sebagai kaum sufi yang membesarkan shari`ah ini juga adalah
menjadi tokoh teladan yang dijadikan tamsil ibarat kesufian, lantaran
penyampaian keilmuan dan pendidikan tidak saja dapat disampaikan pengajaran
secara langsung, tetapi juga dapat disampaiakan melalui medium seni yang kita
sifatkan sebagai seni rohani dan inilah yang digunakan oleh Al-Qushairy di
dalam menyampaikan dakwah dan pendidikan rohani, iaitu dengan menggunakan
kaedah bahasa pengajaran biasa, bentuk-bentuk puisi dan menggunakan kaedah
anekdot, iaitu cerita ringkat yang padat dengan pengajaran dengan bahasa yang
padat mengesankan, ianya merupakan pengajaran secara seni, hikmah, bersiufat
hiburan hati-rohani bertaraf tinggi – berdasarkan cerita tentang 83 orang sufi.
Sekian.
SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA
ReplyDeleteMUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA
DAN SAYA HIDUP BERSAMA SUAMI YANG SAKIT-SAKITAN DAN 3 BUAH
HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK
PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,
SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG
UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH
CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..
AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK
PARA NORMAL YANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK
PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT
PUTUS ASAH AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG
MEMBERIKAN NOMOR AKI KORO,,SAYA PIKIR TIDAK
ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI
MENGHUBUNGI KI KORO DAN AKHIRNYA AKI KORO MEMBERIKAN
ANKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..
KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN
KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,
DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI KORO SETIAP
SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN
BELIAU BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN CALL | +6285222846347 <>HBG | 085222846347 SAYA SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GHOIBNYA DEMIH ALLAH DEMI TUHAN...INI KISAH NYATA DARI SAYA,terima kasih........!!!
KUNJUNGI BLOG AKI KORO SILAKAN
KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D
TERSEDIA: +6285222846347
JUAL TUYUL PESUGIHAN
PESUGIHAN UANG GAIB
SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA
MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA
DAN SAYA HIDUP BERSAMA SUAMI YANG SAKIT-SAKITAN DAN 3 BUAH
HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK
PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,
SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG
UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH
CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..
AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK
PARA NORMAL YANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK
PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT
PUTUS ASAH AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG
MEMBERIKAN NOMOR AKI KORO,,SAYA PIKIR TIDAK
ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI
MENGHUBUNGI KI KORO DAN AKHIRNYA AKI KORO MEMBERIKAN
ANKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..
KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN
KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,
DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI KORO SETIAP
SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN
BELIAU BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN CALL | +6285222846347 <>HBG | 085222846347 SAYA SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GHOIBNYA DEMIH ALLAH DEMI TUHAN...INI KISAH NYATA DARI SAYA,terima kasih........!!!
KUNJUNGI BLOG AKI KORO SILAKAN
KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D
TERSEDIA: +6285222846347
JUAL TUYUL PESUGIHAN
PESUGIHAN UANG GAIB