January 11, 2017

ANEKDOT BERDASARKAN TOKOH-TOKOH SUFI


BBB, 11 Rabi`ul-Akhir 1438H. =  10 Januari2017M. (Selasa):
Ada sedikit perbezaan antara versi  kitab yang penulis gunakan (Bulaq, 219 hlm.) dengan terjemahan yang dilakukan di dalam bahasa Indonesia yang tidak jelas teks mana yang digunakan. Perbezaan seperti berikut:
1)      Bab pada menyebut shaykh-shaykh tarikat menunjukkan perjalanan dan kata-kata mereka  adalah membesarkan shari`at.  Bab yang menjadi  bab pertama, selepasa Fasal pada menyatakan  i`tiqad kaum sufi tentang masalah-masalah usuluddin tidak ada di dalam versi terjemahan Indonesia, sebaliknya fasal pertama bagi versi Penulis gunakan menjadi bab pertama bagi versi Indonesia. Manakala bab pertama versi Penulis gunakan  menjadi bab terakhir (Bab 5) bagi versi terjemahan Indonesia. Namun tokoh-tokoh sufi  di dalam bab pertama Penulis gunakan disenaraikan sebagai bab 5 bagi versi Indonesia (83 orang) dengan diberi keterangan latarbelakang dan cerita berkenaan setiap orang daripada mereka. Manakala tokoh-tokoh yang diceritakan tentang mereka ini disenaraikan pada bahagian akhir kitab dengan jumlah yang sama (83 orang), tetapi tidak sama dari segi penyusunan.
2)      Versi `Arab yang Penulis gunakan yang menyatakan bahawa dari perjalanan mereka dan perkataan mereka  menunjukkan kaum sufi membesarkan shari`at sebagaimana berlaku pada kalangan sahabat, bahkan tabi`in dan atba`  al-Tabi`in sebagaimana kita huraikan sebelum ini sebenarnya,  selain dari sahabat-sahabat tidak ditunjukkan secara jelas bagaimana mereka membesarkan  shari`at yang disebutkan. Sebaliknya ianya difaham secara luas, bahawa mereka melakukan perkara yang baik dan tidak melanggarkan  soal-soal agama dan shari`at, maka mereka disifatkan sebagai membesarkan shari`at. Mungkin atas faktor ini tiada bab `Membesarkan Shari`at` bagi versi Indonesia dan dijadikan bab satu pada versi yang Penulis gunaklan menjadi bab 5 tokoh-tokoh sufi sebagai bab terakhir.
Significant bab pertama:
Bahawa telah disebutkan  pengalaman jiwa dan rohani yang halus mendalam adalah merupakan puncak dari pengalaman hati yang menimbulkan rasa mesra, kasih, sayang, rasa kemanusiaan, kealaman membawalah kepada cinta Ketuhanan. Bahawa ianya  mempunyai hubungan antara keindahan alamiah, insaniah dan membawa kepada Ketuhanan. Dari satu segi dapat dikatakan ianya mempunyai pertalian dari seni hati nurani, meningkat kepada seni rohani dan memuncak kepada cinta Ilahi. Dalam erti kata lain kehalusan jiwa dari segi ibadat, ta`abbudiyyah boleh meningkat kepada seni rohani yang puncaknya membawa kepada cinta Ilahi.
Bidang tasawuf dari satu segi dapat dikatakan juga bidang yang memaparkan jalan-jalan  seni dari seni alamaiah, kepada seni insaniah, meniungkat kepada  seni kalbiah, meningkat kepada seni rohaniah yang meyentuh cinta Ilahi.
Al-Imam Abu al-Qasim `Abdul Karim bin Hawazin al-Qushairy adalah tokoh sufi yang meniti landasan  ibadat dan seni. Ibadat adalah dari segi kepatuhan terhadap suruhan-suruhan Ilahi yang dia bersungguh-sungguh  memperlihatkan bahawa kaum sufi adalah kaum yang berpegang teguh pada akidah sunni dan mereka patuh dan menjalani ibadat dan hukum shara` yang ditentukan oleh Ilahi. Namun dalam perjalanan diri,  jiwa dan rohani Al-Qushairy  patuh kepada ta`abbudiyyah beribadat  dan terpaut kepada kehalusan seni rohani hasil dari kelazatan  ibadat,  kemanisan dan kehalusan seni rohani yang dialami sehingga semua ini tercurah kedalam kata-kata yang diluahkan, sebagaimana kata Ibn `At*aillah al-Sakandari:
Tiap-tiap kalam yang lahir
Dari pakaian hati terukir
Orientasi keilmuan, kealaman, kemanusiaan dan hati-rohani  yang dilalui oleh Al-Qushairy membentuknya  menjadi  seorang yang mahir di dalam bidang bahasa, maka sebab itu kita dapat merasai kehalusan bahasa Al-Qushairy, bukan itu sahaja, penguasaan bahasa dan intuisi rasanya menjadikan Al-Qushairy seorang  yang berbakat besar di dalam bidang puisi, lantaran itu sebagaimana tokoh-tokoh sufi lain yang mengarang bidang tasawuf biasa menyelitkan puisi-puisi yang bertemakan tasawuf di dalam karangan-karangan tasawuf, demikianlah dengan Al-Qushairy. Beliau  tidak saja memetik puisi-puisi orang lain, tetapi berkemampuan menmggubah puisi-puisi indahnya sendiri  menjadi hiasan dan pengkuhan bagi persoalan-persoalan tasawuf yang dibicarakan.
Al-Qushairi  yang mahir di dalam bidang puisi yang merupakan pancaran seni rohaninya,  Al-Qushairy juga dengan sengaja menggunakan bentuk cerita ringkas yang dikenali dengan anekdot di dalam kitabnya. Walaupun sebelum darinya sudah ada yang membicarakan tentang tokoh-tokoh sufi seperti oleh Al-Sarraj dan lain-lain,  adalah sebagai maklumat keilmuan, tetapi Al-Qushairy adalah dengan kesengajaan menjadikan tokoh-tokoh sufi sebagai watak dalam cerita-cerita ringkas bagi berbagai tema yang dikemukakan. Anekdot yang dikemukakan bukan setakat beberapa orang sufi, tetapi adalah dengan jumlah yang banyak, iaitu 83 orang yang sebenarnya sudah cukup jikalau mau diterbitkan secara berasingan sebagai satu kumpulan anekdot.
Sebenarnya bidang tasawuf sendiri telah memupuk dan berperanan menghasilkan sastera-sastera yang berbentuk puisi, cerita, anekdot dan ungkapan-ungkapan berhikmah yang jika diibaratkan alam ketasawufan sebagai taman bunga, maka ungkapan-ungkapan indah, dari puisi, anekdot dan ungkapan-ungkapan hikmah adalah merupakan bunga-bunga dan buah-buah yang bukan setakat hiasan, tetapi dapat dinikmatai seseiapa yang tertarik dan berminat menikmatinya.
Seramai 83 tokoh yang disifatkan oleh Al-Qushairy ini sebagai kaum sufi yang membesarkan shari`ah ini juga adalah menjadi tokoh teladan yang dijadikan tamsil ibarat kesufian, lantaran penyampaian keilmuan dan pendidikan tidak saja dapat disampaikan pengajaran secara langsung, tetapi juga dapat disampaiakan melalui medium seni yang kita sifatkan sebagai seni rohani dan inilah yang digunakan oleh Al-Qushairy di dalam menyampaikan dakwah dan pendidikan rohani, iaitu dengan menggunakan kaedah bahasa pengajaran biasa, bentuk-bentuk puisi dan menggunakan kaedah anekdot, iaitu cerita ringkat yang padat dengan pengajaran dengan bahasa yang padat mengesankan, ianya merupakan pengajaran secara seni, hikmah, bersiufat hiburan hati-rohani bertaraf tinggi – berdasarkan cerita tentang 83 orang sufi.

Sekian.

1 comment:

  1. SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA
    MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA
    DAN SAYA HIDUP BERSAMA SUAMI YANG SAKIT-SAKITAN DAN 3 BUAH
    HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK
    PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,
    SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG
    UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH
    CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..
    AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK
    PARA NORMAL YANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK
    PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT
    PUTUS ASAH AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG
    MEMBERIKAN NOMOR AKI KORO,,SAYA PIKIR TIDAK
    ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI
    MENGHUBUNGI KI KORO DAN AKHIRNYA AKI KORO MEMBERIKAN
    ANKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..
    KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN
    KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,
    DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI KORO SETIAP
    SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN
    BELIAU BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN CALL | +6285222846347 <>HBG | 085222846347 SAYA SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GHOIBNYA DEMIH ALLAH DEMI TUHAN...INI KISAH NYATA DARI SAYA,terima kasih........!!!
    KUNJUNGI BLOG AKI KORO SILAKAN

    KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D

    TERSEDIA: +6285222846347
    JUAL TUYUL PESUGIHAN
    PESUGIHAN UANG GAIB



























    SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA
    MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA
    DAN SAYA HIDUP BERSAMA SUAMI YANG SAKIT-SAKITAN DAN 3 BUAH
    HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK
    PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,
    SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG
    UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH
    CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..
    AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK
    PARA NORMAL YANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK
    PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT
    PUTUS ASAH AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG
    MEMBERIKAN NOMOR AKI KORO,,SAYA PIKIR TIDAK
    ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI
    MENGHUBUNGI KI KORO DAN AKHIRNYA AKI KORO MEMBERIKAN
    ANKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..
    KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN
    KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,
    DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI KORO SETIAP
    SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN
    BELIAU BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN CALL | +6285222846347 <>HBG | 085222846347 SAYA SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GHOIBNYA DEMIH ALLAH DEMI TUHAN...INI KISAH NYATA DARI SAYA,terima kasih........!!!
    KUNJUNGI BLOG AKI KORO SILAKAN

    KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D

    TERSEDIA: +6285222846347
    JUAL TUYUL PESUGIHAN
    PESUGIHAN UANG GAIB

    ReplyDelete