BBB, 04 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 03 Januari
2017M. (Selasa):
Jika
Baghdad sebagai pusat pemerintahan Kerajaan `Abbasiyyah banyak
melahirkan `ulama` fiqh dan ilmu al-Kalam, ilmu yang membicarakan persoalan
aturan dan undang-undang dan ilmu yang membicarakan persoalan Ketuhanan dan
kedua-duanya di samping mensandarkan kepada hujah-hujah naqli, banyak pula
bergantung pada logik akli, terutama dari segi ilmu al-kalam. Tetapi dari satu
pihak yang lain kawasan yang berada di bahagian timur Baghdad dan berada di
kawasan yang dikenali dengan Khurasan, iaitu Al-T*usi al-Naisabury. Paling tidak ada tiga
orang sufi Sunni terkenal dari kawasan ini, iaitu:
1) Abu Nasr `Abdullah bin `Ali al-Sarraj al-T*usi (m. 378H.) dengan karangan
tasawuf terbesarnya berjudul `Al-Luma``
sebagaimana telah dibicarakan.
2) Abu al-Qasim `Abdul Karim bin Hawazin
al-Qushairy (376H—465H.) dengan karangan
terbesar dan terkenalnya iaiatu
`Al-Risalat al-Qushayriyyah` yang mulai dibicarakan.
3) Al-Imam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad bin
Ahmad Abu Hamid al-T*usi al-Ghazali
(m.505H/1111) dengan karangan terbesar dan terkenalnya, iaitu Ihya` `Ulum al-Din, akan dibicarakan kelak.
Kelahiran tokoh-tokoh sufi dari tanah Tusi
al-Naisaburi atau kawasan sekitar bukanlah secara kebetulan, tetapi adalah dari
tradisi pengajian keilmuan Islam, khususnya kerohanian –ya`ni tasawuf.
Antara faktor suburnya keilmuan Islam,
khususnya kerohanian di kawasan ini, ialah kemerosotan Baghdad, khususnya selepas
dikalahkan oleh tentera Tartar, membawa kepada kenaikan pusat pemerintahan dan
pusat-pusat pengajian yang baru yang menandingi Baghdad, bahkan mengatasi
Baghdad, bukan saja di T*usi al-Naisabury, tetapi Kota Timur seperti Samarqand.
Agak ketara pusat-pusat keilmuan di Timur ini selain dari kelahiran tokoh-tokoh
keilmuan seperti akidah contoh Mataridi dan kelahiran ulama-ulama
Hadith seperti Bukhari, Nasai dan Al-Tirmidhi, ketara lahir dan berkembang
bidang-bidang yang berhubung dengan aspek seni rohani, dan juga seni-seni bina,
seni hias.
Seni yang bersifat rohani sebagaimana kita
katakan ialah tasawuf. Asas yang diterokai oleh Abu Nasr al-Sarraj dengan
kitabnya `Al-Luma` yang tinggi mutunya yang diterima sebagai pendekatan tasawuf
Sunni, berkembang subur di kawasan timur berkenaan yang membawa kepada
kelahiran tokoh besar tasawuf iaitu Abu
al-Qasim `Adul Karim bin Hawazin al-Qushairy dengan kitab terkenalnya iaitu Al-Risalah
al-Qushayriyyah yang bakal dibicarakan. Elemen ketasawufan yang dibina oleh
antaranya sebelumnya seperti oleh
Al-Muhasibi dengan kitabnya yang berjudul `Al-Ri`ayah` sebagai tokoh yang
memulakan pendekatan tasawuf berasaskan akhlak, diperluaskan lagi oleh
Al-Qushayri, iaitu dengan kitab yang istimewa dari segi kandungan, termasuk
pendekatan akhlak dan ketinggian dari seni berbahasa dan pengungkatan kata,
seolah-olah menyediakan jalan kepada Al-Ghazali mendekatkan pendekatan tasawuf
berasaskan akhlak disamping mengintegrasikan dengan elemen-elemen akidah,
fiqh dengan elemen hati-rohani.
Al-Qushairy
mendepat pendidikan di Naisaburi
dan berguru antara guru terkenal yang juga seoarang sufi, iaitu Abu `Ali
al-Hassan bin `Ali al-Naisabury yang lebih popular dengan panggilan `Al-Daqqaq`
yang pendapat-pendapat ketasawufan guru ini banyak dirujuk oleh kalangan sufi
dan kitab-kitab tasawuf.
Al-Qushary berkahwin dengan anak gurunya yang bernama
Fatimah seorang yang terkenal sebagai sasterawanita. Mereka medapat anak enam
lelaki dan seorang perempuan.,
Antara gurunya (selain dari Abu `Ali
al-Daqqaq) ialah:
1. Abu Abdul Rahman Muhammad bin al-Hassan di Naisaburi, seorang sufi terkenal dan juga
sebagai seorang sejarawan.
2. Abu Bakar Muhammad bin Abu Bakar al-T*usi
seorang guru yang mahir di dalam bidang fiqh
3. Abu Bakar Muhammad bin al-Husain. Seorang ulama`
usul. Dengannya Al-Qushairiy mempelajari ilmu al-kalam.
4. Abu Ishaq Ibrahim bin Muhammad bin Mahran.
Ulama` fiqh dam usuluddin
5. Abul Abbas bin Shuraih, guru fiqh
6. Abu Mansur, Andul Qahir bin Muhammad. Guru fiqh
bermazhab Shafie.
Pengajiannya meningkatkan beliau di dalam
berbagai ilmu pengetahuan, tetapi bidang tasawuf lebih menonjol, khususnya
dengan karya beliau yang berjudul
Al-Risalah al-Qushayriyyah.
Namun kedudukan beliau sebagai ulama` Sunni
di Naisabur y tidak sunyi daripada menghadapi gugatan terutama dari kalangan
fuqaha` di Kota Naisaburi. Sebagai pendukung mazhab Sunni beliau berdepan
dengan kalangan pendukung mazhab Mu`tazilah yang mendapat dokongan pemerintah
Kerajaan Saljuq pada masa itu. Beliau difitnah dan murid-muridnya
berpecah-pecah. Beliau bertahan di Naisaburi sejak tahun 440-455H., tetapi
akhirnya terpaksa berpindah ke Baghdad. Dan mendapat tempat, bahkan dimuliakan
oleh pemerintah pada masa itu. Walau bagaimana di dalam masa-masa tertentu
beliau kembali ke T*usi al-Naisabury.
Bila berlaku pertukaran pemerintah di Naisabury (Arsalan al-Saljuq) diganti dengan pemerintah
lain dari Nizamiyyah, al-Qushayiry kembali mengajar di Naisabury. Beliau amat
dimuliakan oleh Perdana Menteri Nizam al-Mulk pada masa itu, iaitu Al-Hasan bin
`Ali al-T*usi (m. 485H.). Majlis-majlis ilmu yang dikendalikannya dihadiri oleh
ulama-`ulama` dan pembesar-pembesar pada masa itu.
Al-Qushayri sebagaimana disebut oleh
Al-Subky:
`Al-Qushairy adalah ahli bahasa dan sastera, seorang
pengarang dan penyair, pada masa kecilnya Al-Qushairy mempelajari bahasa `Arab dan sastera, sehingga
terkenal sebagai seorang penyair yang hebat.``
Namun puisi-puisi adalah berhubung dengan ketasawufan. Namun begitu
kepopularannya di dalam bidang sastera di atasi kehebatannya di dalam bidang
tasawuf.
Sekian.
No comments:
Post a Comment