BBB, 06 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 05 Januari 2017M (Khamis):
Sebelum daripada ini pembicaraan terhadap kitab-kitab tasawuf yang
telah dibuat adalah berdasarkan
kitab-kitab tasawuf yang telah
bercetak yang baiasanya diketahui bukan saja nama kitab, pengarang, tetapi juga
penerbit, tempat diterbit dan tarikh diterbitkan, tetapi bagi kitab Al-Risalat
al-Qushairiyyah ini, walaupun bukan bersifat manuskrip, menandakan ianya lebih
lama, tetapi ia adalah kitab yang dicetak pada zaman awal wujudnya percetakan
di Makkah dan juga di Mesir yang dikira dari pertengahan abad ke 19M atau pada
akhir abad ke 13H. Kitab ini (Al-Risalat al-Qushairiyyah) ini ada elemen-elemen keunikannya.
Perlu diingat bahawa pada pertengahan abad
ke 19M., kertas adalah bahan yang sukar didapati dan faktor kesukaran kertas
mempengaruhi dari segi teknik dan format penyusunan kitab. Sebagaimana telah
disebutkan bahawa kitab Al-Risalat al-Qushairiyyah adalah dikarang pada tahun 434H./1046M. Iaitu
pada waktu pengarangnya mencapai kematangan dari segi usia (62 tahun) dan
keilmuan. Sudah tentulah pada peringkat permulaan kitabnya ini tersebar melalui
penyalinan tangan berbentuk manuskrip sebagaimana terbukti kewujudannya di
perpustakaan Nasional al-Asad di Damshiq dan tentu ada di tempat-tempat lain
lagi. Dan kitab yang Penulis gunakan adalah merupakan cetakan di Bulaq, Mesir
tahun 1287H./1870M. Setebal 219 halaman yang setiap helaian adalah berukuran 27
x 19 sm.
Konsep kitab ialah bahan tulisan agama yang
ditulis tangan atau dicetak dan dihimpun secara kurrasah kepada jumlah halaman
tertentu yang disatukan didalam kulit – yang standard kulitnya dibuat dari
kulit kambing atau di dalam sebagai folder dari kertas tebal yang dibalut
secara gam dengan kertas dan diberi berlidah memudahkan untuk dubuka dan
ditutup.
Demikianlah dengan kitab Al-Risalat
al-Qushairiyyah ini terdiri dari 219 halaman adalah terdiri dari
20 kurrasah, tiap-tiap kurrasah ada 10 helai – satu kumpulan lipatan yang terkenal
dengan kurrasah menjadikan semuanya 11 kurrasah – tanpa berjahit, iaitu bagi
memudahkan bagi guru yang mengajar atau murid yang belajar membawa satu
kurrasah atau lebih, bagi mengajar atau mempelajarinya, tanpa membawa semuanya,
khususnya bagi kitab-kitab yang tebal. Kitab Al-Risalat al-Qushairiyyah ini
yang dianggap sebagai kitab istimewa, diberi berkulit dari kulit kambng.
Padakulit cetakan bermotif awan larat
dari berdasarkan motif bunga dan tumbuhan pada bahagian tepi dan pada bahagian tengah berbentuk crest. Motif
adalah sama pada kulit pada bahagian hadapan dan belakang.
Dalam tradisi keilmuan dan
kepengarangan dalam Islam terdapat
karangan yang berbentuk matan, sharah dan hashiah. Matan ialah khulas*ah bagi
sesuatu bidang ilmu, atau teks asal bagi sesuatu bidang ilmu, misalnya matan bagi bidang nahu seperti Matan
Al-Fiyah. Matan ini padat dan ringkas yang merumuskan kaedah-kaedah ilmu nahu
`Arab dalam seribu buah bayt puisi. Seseorang boleh memahami langsung dari
kandungan 1,000 bayt puisi ini, tetapi tidak ramai dapat memahaminya secara
langsung, sebab itu ada ulama yang mensharahkannya,yang dikenal dengan Sharh
Ibn `Aqil, maka dengannya memudahkan orang memahami kandungan Matan Al-Fiyah berkenaan.
Kadangkala sharh yang dibuat oleh pensharah memerlukan sharh terhadap sharh
berkenaan, sharh terhadap sharh ini dikenali sebagai `hashiah`. Adalah menjadi
kebiasaan bagi keilmuan Islam tradisi baik, nahu, fiqh, akidah dan sebagainya yang dikarang oleh pengarang diberi sharh dan sharh
ini diberi huraian dan sharh lagi dikenali sebagai `hashiah` bagi meluaskan
ilmu dan kefahaman bagi bidang-bidang berkenaan.
Di dalam konteks penulisan kitab, khususnya
pada peringkat awal penulisan dan telah disebutkan pada peringkat awal ini,
kertas merupakan sebagai bahan yang sukar didapati dan perlu berjimat di dalam
menggunakannya. Bagi kitab yang mempunyai sharh atau huraian terhadap
kandungan, maka teks kitab asal adalah biasa berada pada halaman tengah sebagai
fokus pembacaan dan bagi mengekonomikan penggunaan kertas, maka pada bahagian
margin, atau tepi diletakkan sharh atau penerangan terhadap kandungan kitab
pada bahagian tengah. Tetapi bagi kitab yang mempunyai sharh dan hashiah, maka
pada bahagian separuh di atas adalah untuk teks asal bagi kitab, maka pada
bahagian separuh di bawah adalah bahagian sharh dan pada bahagian margin adalah
bagi hashiah, tetapi tidak jarang pula jika sharh dan hashiah adalah panjang,
maka sharh mempunyai kitab yang berasingan dan begitu juga dengan hashiah.,
Di dalam konteks kitab Al-Risalat
al-Qushairiyyah yang dibicarakan yang
dicetak pada peringkat awal, maka konsep mengekonomikan penggunaan kertas dan
ruang juga berlaku. Maka pada pertengahan kitab ialah kitab asal, iaitu
Al-Risalat al-Qushairiyyah, maka pada bahagian tepi – yang dikenali dengan
istilah `Hamish` ialah disertakan sharh terhadap kandungan kitab Al-Risalat
al-Qushayriyyah yang dilakukan oleh Shaiyk Zakariyya al-Ansari yang juga tokoh
sufi dan sharh beliau ini dikenali dengan `Sharh Shaykh al-Islam Zakariyya
al-Ansari r.h.a.` Konsep sharh juga ada berbagai-bagai. Ada sharh terhadap
semua kandungan yang terkandung di dalam teks. Tetapi sharh yang dilakukan oleh
Shaykh Zakariyya al-Ansari ini ialah sharh terhadap istilah-istilah khusus daripada teks pada bahagian tengah. Bermaksud
Shaykh Zakariyya al-Ansari mengambil istilah-istilah yang sukar di dalam teks
dengan meletakkannya di dalam kandungan dan memberi huraian terhadapnya.
Misalnya pada bahagian permulaan - bahagian
pembukaan diambil istilah seperti:
(Malakutih) ya`ni milikNya yang agung,
sebagaimana memberi faedah dengan mubalaghah menyebutnya dengan
pertambahan lafadz.
(Jabarutih) ya`ni kekuasaanNya ke atas yang
lain menurut iradatNya. Maka `al-Jabbar`
bermaksud Dia meluluskan apa kemahuanNya dengan menundukkan segala sesuatu pada
tiap-tiap suatu (Huraian terhadap `Jabarutih` memakan seluruh ruang tepi.
(Qadha`) – juga huraian tentang istilah ini
memakan ruang sepenuhnya bagi margin tepi bagi helaian yang membicarakannya.
Dalam kata lain, peranan sharh adalah
memberi huraian terhadap istilah-istilah
khusus bagi tasawuf atau yang digunakan di dalam teks bagi memudahkan
fahaman. Dapat difahamkan sharh adalah terhadap istilah-istilah khusus dan
tidak terhadap semua kandungan teks. Dalam hal ini sharh adalah lebih pendek
daripada teks asal, sebab itu cukup dengan
menggunakan ruangan tepi berbetulan dengan istilah yang berada pada
bahagian dalam. Ia seolah-olah semacam kamus istilah-istilah bagi kita
Al-Risalat al-Qushairiyyah dan ia amat berguna kepada mereka yang membaca atau
mempelajari atau mengikuti pengajaran yang disampaikan oleh guru..
Bagi menyelamatkan ruang, maka kita dapati
pihak penerbit kitab meletakkan bab-bab dan fasal-fasal bersambung-sambung di
dalam ruang yang padat. Bermaksud tidak bermula bagi halaman yang baharu atau
meletakkan bab-bab atau fasal-fasal ini
pada permulaan halaman. Ini tidak lain dari menggunakan ruang semaksimum
yang dapat, tanpa memikirkan keperluan teknik penyusunan yang lebih menarik.
Penyusun menyenaraikan pada bahagian belakang indeks persoalan yang dibicarakan
kepada 135 persoalan di dalam 219 halaman.
Sekian.
No comments:
Post a Comment