BBB,
20 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 19
Januari 2017M. (Khamis):
Adalah dijangka pada abad ke 4H. telah begitu ramai dengan
ulama` sufi dan sumber tokoh dan bahan-bahan kesufian termasuk
karangan-karangan dari abad ke 2H hingga 4H. sudah agak banyak, Maka mulai
akhir abad ke 4H. satu konsep penulisan kesufian timbul, iaitu
menyenaraikan tokoh-tokoh dan kegiatan kesufian mereka. Seperti yang dilakukan
oleh Abdul Rahman al-Sulami (m. 412H.) dengan karyanya yang berjudul T*abaqat
al-S*ufiyyah. Al-Qushairi (m. 465H.) yang
berada pada zaman berdekatan selepas
`Abdul Rahman al-Sulami, memasukkan sebahagian
bagi kitabnya – Al-Risalat al-Qushairiyyah berhubung dengan tokoh-tokoh
ini. Mereka dijangka mendapat sumber yang berbagai-bagai, termasuk oleh
Al-Qushairi, tetapi dari segi penyusunan tentang tokoh ini yang dikenali dengan
`Tabaqat` nampaknya apa yang dilakukan oleh Al-Qushairy, tidak selengkap apa
yang disusun oleh Al-Sulami. Tidak nyata dari segi bukti yang bahan-bahan
(tokoh-tokoh) di dalam Tabaqat al-Sulami dipindah oleh Al-Qushairy, walaupun
antaranya sama dari segi maklumat yang didapati. Selepas dari kedua-dua tokoh
ini banyak lagi lahir karya-karya berkenaan tokoh-tokoh kesufian.
Hatim bin al-As*amm adalah tokoh yang berasal dari wilayah Khurasan. Hatim al-As*amm
- Hatim Tuli, menuru Al-Qushairy, Hatim sebenarnya tidak tuli, tetapi dia buat-buat tuli
sehingga digelarkan Hatim al-As*amm
(Hatim Tuli).
Nama penuh Hatim ialah Hatim bin `Unwan,
dan dikatakan Hatim bin Yusuf – dikatakan Hatim bin `Unwan bin Yusuf al-As*amm,
dia dipanggil (kunyah) `Abdul Rahman. Dia dari kalangan awal shaykh-shaykh dari Khurasan, iaitu dari bahagian negeri
Balakh. Bersahabat dengan Shaqiq bin Adham. Dia adalah guru bagi Ahmad bin
Khadhrawayh. Dia adalah orang suruhan bagi Al-Muthanna bin Yahya al-Muharibiyy
dan berkeluarga serta mempunyai seorang
anak bernama Khashnam bin Hatim. Mati di Bawashajarrad tahun 237H. di Ribat Ra`su Sarunad di atas sebuah bukit
Washajarrad, di Khurasan.
Hatim mempunyai riwayat Hadith yang
bersanad kepada Rasulullah s.a.w.
Menmgkhabarkan kami oleh Abu al-Husain,
Muhammad bin Muhammad bin Ahmad al-Mu`dzin, bercakap kepada kami oleh Muhammad
bin Husain bin `Ali, bercakap kepada kami oleh Muhammad bin al-Husain bin
`Alwayh, bercakap kepada kami oleh Yahya bin al-Harith, bercakap kepada kami
oleh Hatim bin `Unwan al-As*amm, bercakap kepada kami oleh Sa`id bin `Abdullah
al-Mahiyani, bercakap kepada kami Ibrahim bin T*ahman Naisabur, bercakap kepada kami oleh Malik
daripada Al-Zuhri daripada Anas, bahawa Nabi s.a.w. bersabda bermaksud:
Bersolatlah solat Dhuha, kerana dia adalah solat berkebajikan (al-abrar). Dan
hendaklah engkau beri salam apabila engkau masuk ke dalam rumah engkau. Dia
menambahkan kebaikan bagi rumah engkau.``
Ini adalah sebagai bukti dan hujah tentang
sunnah melakukan solat duha dan didikan serta galakan supaya kita memberi salam, termasuk
apabila hendak masuk ke rumah sendiri sekalipun
Banyak lagi ungkapan-ungkapam yang dicatat
dari Hatim al-As*amm, tetapi di sini tidak dicatatkan rawi-rawi sepenuhnya kerana
panjang. Hanya diambil rawi sebelum matan sahaja. Antaranya:
Berkata Ahmad bin Sulaiman al-Kafrashilani
berkata, Aku dapati di dalam kitabku, daripada Hatim al-As*amm, bahawasanya dia
berkata:
``Siapa yang masuk di dalam madzhab kami
ini, maka hendaklah dia jadi pada dirinya empat perkara kematian: Kematian
putih, kematian hitam, kematian merah dan kematian hijau.
Mati putih bermaksud lapar
Mati hitam menanggung gangguan disakiti manusia
Mati merah
meyalahi dari nafsu
Dan mati hijau menghendarkan kemarahan
kepada manusia.
Berkata Hatim al-As*amm, gopoh adalah sifat
syaitan, melainkan pada lima perkara:
Memberi makan apabila hadir tetamu
Memnguruskan mayat apabila berlaku kematian
Merakamkan dapatan fikiran apabila terilham
Tunaikan hutang sebagai kewajiban.
Dan taubat dari dosa apabila berdosa.
`Abdullah bin Sahl, berkata, ``Aku
mendengar Hatim al-As*amm berkata: `Siapa yang berpagi-pagi secara istiqamah
dalam empat perkara, nescaya ia mendapat redha Allah, iaitu:
Pertama Percaya (thiqah) dengan Allah,
kemudian tawakkal, kemudian ikhlas, kemudian ma`rifat. Dan semua perkara ini
menyempurnakan ma`rifat.``
Berkata Hatim: Dikenali ikhlas ialah dengan
istiqamah, dan istiqamah dengan raja`, dan raja` dengan kemahuan (al-iradah) dan
kemahuan dengan ma`rifat.
Berkata Hatim, Asal taat tiga perkara
iaitu, takut, harap dan kasih
Dan asal ma`siat tiga perkara, iaitu
takabbur, tamak dan hasad.
Berkata Hatim, tuntut bagi diri engkau
empat perkara:
Beramal salih tanpa riya`, mengambil dengan
tidak tamak, memberi dengan tidak mengharap (balasan) dan menyimpan dengan tidak kedekut.
Berkata Hatim, Apabila engkau menyuruh
orang berbuat baik, maka hendaklah juga diri engkau terlebih aula dan lebih berhak, buatlah apa engkau
suruh dan tinggallah juga apa yang engkau larang.
Berkata Hatim, berhematlah pada tiga
perkara, apabila beramal, ingatlah Allah melihat engkau,, apabila bercakap
ingatlah Allah mendengar engkau dan apabila diam ingatlah Allah mengetahui apa yang di dalam
diri engkau.
Demikianlah berbagai permata yang dapat dipetik dari kata-kata mendalam dari Hatim
al-As*amm.
Sekian.
No comments:
Post a Comment