BBB,
27 Rabi`ul- Akhir 1438H. = 26 Januari 2017M. (Khamis):
Tokoh seterusnya menurut susunan
Al-Qushairy ialah Mansur bin `Ammar yang nama lengkapnya ialah Abu al-Sari
Mansur bin `Ammar (Al-Sari adalah kunyah
baginya). Berasal dari Marwi daripada perkampungan yang dipanggil Dandanikan.
Demikian sebagaimana didengar oleh Abu al-`Abbas Ahmad bin Sa`id al-Hamadani.
Menurut Al-Sulami, ada yang mengatakan dia
berasal dari Abi Ward, sebagaimana disebut oleh Abu al-Fadhl al-Shafie al-Akhbar.
Ada
yang mengatakan dia dari Bushanj sebagaimana disebut oleh Muhammad bin al-`Abbas al-`Us*bi dan Mansur
kemudiannya menetap di Basrah. Menurut Al-Qushairy dia adalah dari kalangan
wa`iz*in yang terkenal. Al-Sulami pula
menyifatkan Mansur bin `Ammar seorang
yang mempunyai kemampuan berucap di dalam menyampaikan nasihat dan mau`iz`ah, bahkan Al-Sulami mengkategorikannya sebagai
seorang daripada hukama` yang matang.
Masur mempunyai sanad Hadith kepada
Rasulullah s.a.w.:
Mengkhabarkan kami Datuk kami Isma`il bin
Nujaid al-Sulami berkata, bercakap kepada kami Abu `Abdullah, Muhammad bin
Ibrahim bin Sa`id al-`Abdi, bercakap kepada kami Sulaim bin Mansur bin `Ammar
di Baghdad pada rahbah bapanya, bercakap kepada kami bapaku daripada al-munkadir
bin Muhammad bin al-Munkadir, daripada bapanya, daripada Jabir r. a. Bahawa
seorang pemuda daripada Ansar: (bersifat cerita, diringkaskan) Iaitu Tha`labah
bin `Abdul Rahman. Dia rapat dan berkhidmat dengan Rasulullah s.a.w. Satu hari dia
melalui pintu rumah seorang lelaki daripada Ansar. Dia mengintai dan didapati
seorang wanita sedang mandi, dia sengaja mengulangi pandangan. Dia menyedari
perbuatan salahnya. Lantas timbul takut di dalam hatinya. Dia lebih takut
sekiranya dengan sebab perbuatannya akan turun wahyu melalui Rasulullah s.a.w.
berhubung dengan perbuatannya. Maka dia
bertindak keluar dari Madinah kerana malu kepada Rasulullah s.a.w. Dia
bersembunyi di bukit antara Makkah dan Madinah. Rasulullah pada satu hari
bertanyakan tentangnya selepas empat puluh hari tidak kelihatan, Jibril
memaklumkan kepada Rasulullah tentang perkara yang berlaku pada lelaki yang lari ini. Rasulullah s.a.w.
menghantar Sayyiduna Umar bin al-Khattab dan Salman mencarinya. Dia dikenal
pasti penduduk setempat dan diberitahu kepada Sayyiduna `Umar dan Salman. Dia
bersumbunyi di waktu siang dan hanya keluar tengah malam. Dia begitu kesal dengan perbuatannya. Dia dibawa balik ke
Madinah dan tiba Rasulullah sedang solat dan mendengar ayat yang dibaca
Rasulullah dia jatuh pengsan. Dia kemudian pulang ke rumah. Selepas tiga hari
dia jatuh sakit. Rasulullah menziarahinya dan membelainya. Jibril turun meyatakan keampunan Allah terhadapnya.
Apabila diberitahu berita gembira itu, dia begitu terkejut dan melompat berteriak
dan jatuh lalu mati. Rasulullah s.a.w. menyembahyangkannya bersama-sama sahabat
dan sama mengiringi jenazah ke kuburnya.``
Kata-kata yang lain dirakamkan dari Mansur
bin `Ammar, ``Gembira engkau dengan maksiat apabila engkau berdepan, dia adalah
kejahatan sebagaimana engkau lakukan.
Berkata Mansur lagi, `Siapa yang takut dari
musibah dunia, dia bertukar menjadi
penjagaan terhadap agamanya.
Berkata Mansur, ``Siapa yang sebok dan leka
dengan kerja-kerja manusia, terputus ia dari mengingati Allah.``
Berkata Mansur kepada seorang lelaki yang
berdosa selepas taubatnya, katanya, ``Aku melihat engkau kembali ke jalan
akhirat ialah dari jalan sukar (liar)
yang jarang orang melaluinya,``
Bertkata Mansur kepada seorang lelaki,
``Aku melihat engkau tinggalkan mihnah
dunia, maka engkau istirihat daripada tekanan, peliharalah lidah engkau,
nescaya engkau rihat dari kesusahan.``
Berkata Mansur, ``Hati manusia semuanya
rohani, apabila masuk ke dalamnya syak dan kekotoran tertegah daripada
kerohanian.``
Berkata Mansur, ``Bahawa hikmat bercakap di
dalam hati orang-orang `arifin dengan lisan benar, dan di dalam hati
orang-orang zahid dengan lisan kelebihan dan di hati para `abid dengan lisan
taufik. Dan di dalam hati para murid dengan lisan tafakkur dan di hati para
`ulama` dengan lisan tazakkur.``
Berkata Mansur, ``Ada dua jenis orang. Yang
iftiqar kepada Allah, maka dia di atas darjat lisan shari`ah, Yang satu lagi
tidak melihat iftiqar secara langsung, tetapi melihat kebergantungan makhluk kepada Allah daripada rezeki, ajal dan
kebahagiaan. Dilihat iftiqar dari
aspek-aspek berkenaan dan dia memohon pertolongan.``
Berkata Mansur, ``Maha Suci Allah yang menjadikan hati
orang-orang `arifin wadah (bekas) bagi pengisian dzikir, dan hati ahli al-dunia
bekas bagi ketamakan, dan hati orang-orang zahid bekas bagi bertawakkal, dan
hati para fuqara` bekas bagi qanaah (bersifat memada) dan hati orang-orang
bertawakkal bekas bagi redha.``
Berkata Mansur seterusnya, ``Manusia ada
dua jenis, yang `arif dengan dirinya,
maka dia bersungguh dengan mujahadah dan riyadhah dan yang `arif dengan
Tuhannya, maka dia bersungguh pada berkhidmat padaNya, beribadat dan mencari
keredhaan dariNya.
Dan berkata Mansur bin `Ammar,
``Sebaik-baik manusia sebagai hamba ialah tawadhu` dan merendah diri, dan seelok-elok
pakaian `arifin ialah pakaian taqwa. Beliau memetik firman Allah bermaksud:
``Dan pakaian taqwa itulah terbaik.` (Al-Aa`raf:
26).
Dan berkata Mansur bin ~Ammar, ``Selamatnya
nafsu ialah dengan menyalahinya dan balanya ialah dengan mengikutinya.``
Sesungguhnya ungkapan-ungkapan yang
bernilai dan bermanfaat adalah merupakan makanan hati, akal dan rohani yang
dapat menyuburkan sekaliannya sebagai tubuh badan memerlukan makanan yang
menyuburkannya.Sebagaimaa untuk mendapat makanan dan keperluan bagi kehidupan
perlu kepada usaha, maka demikian keperluan kepada makanan hati, akal dan rohani
perlu kepada (usaha) - pengajian, penghayatan dan amalan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment