BBB,
15 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 14
Januari 2017 (Sabtu):
Hadith Rasulullah daripada Abi
`Abdullah al-Nu`man bin Bashir r.
`anhuma berkata, Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Sesungguhnya yang halal itu nyata
(terang) dan yang haram itu pun nyata (terang). Dan antara keduanya ada
perkara-perkara yang kesamaran yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia.
Maka barang siapa memelihara (dirinya dari) segala yang kesamaran, sesungguhnya ia memelihara bagi agamanya dan
kehormatannya. Dan barang siapa jatuh ke dalam perkara kesamaran, jatuhlah ia
ke dalam yang haram seperti seorang pengembala yang mengembala di sekeliling
kawasan larangan, hampir sangat (ternakan) makan di dalamnya. Ketahuilah !
bahawa bagi tiap-tiap raja ada kawasan larangan. Ketahuilah larangan Allah ialah segala yang
haramnya. Ketahuilah ! bahawa di dalam badan ada seketul daging, apabila ia
baik, baiklah badan seluruhnya, dan apabila ia rosak, rosaklah sekaliannya.
Ketahuilah ! Inilah yang dikatakan hati.
(Riwayat oleh Bukhari dan Muslim).
Di dalam Hadith yang lain Rasulullah s.a.w.
bersabda bermaksud:
``Tiap-tiap daging yang tumbuh daripada
yang haram, maka api neraka lebih layak baginya``.
Tokoh yang kita bicarakan, iaitu
Al-Muhasibi ialah seorang sufi yang amat prihatin terhadap sesuatu sama ada
halal dan haram.
Al-Muhasibi, nama penuhnya ialah Abu
`Abdullah al-Harith bin Asad al-Muhasibi
(m. 243H.), mendapat pendidikan di Basrah dan berpindah dan menetap di Baghdad
dan meninggal di sini. Beliau dikatakan tiada tandingan pada zamannya dari segi
kewarakan dan keilmuan. Beliau adalah pemula yang mengambil pendekatan
bertasawuf adalah berasaskan akhlak. Beliau mempunyai sanad Hadith kepada
Rasulullah s.a.w. yang matannya bermaksud:
``Seberat-berat apa yang ditimbangkan di
dalam neraca timbangan ialah elok akhlak``
Semaksud Hadith ini, berhubung dengan akhlak ayat
Al-Qur`an antaranya bermaksud:
``Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad)
mempunyai akhlak yang sangat-sangat mulia (Al-Qalam: 4).
Dan ayat-ayat Al-Qur`an dan Hadith-Hadith
berhubung dengan akhlak maka Al-Muhasibi membina pendekatan akhlaknya dan
Konsep Hati. Beliau telah mengarang beberapa kitab tasawuf terkenalnya.
Antaranya:
1) Al-Ri`ayat li Huquq Allah
2) A`mal- al-Qulub wa al-Jawarih.
Dengan kesedaran tinggi dari segi tasawuf,
sebagaimana dikatakan Al-Muhasibi amat berwaspada tentang perkara yang halal,
haram dan shubhah. Lantaran itu nama beliau dinisbahkan sebagai `Al-Muhasibi`
bermaksud `Orang yang amat bermuhasabah.
Sebagai contoh, Al-Muhasibi adalah dari turunan
orang yang berada, semasa ayahnya (Asad) meninggal dia meninggalkan 70,000 dirham. Satu jumlah yang banyak pada
zamannya, tetapi Al-Muhasibi tidak mau mewarisi harta pesaka tinggalan ayahnya,
lantaran ayahnya seorang yang berpegang kepada Qadariyyah, sedang beliau adalah
pendukung Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah. Beliau bimbang dengan kelainan pegangan
ayahnya, menjadikan akidahnya tidak betul dan dia tidak mau mewarisi harta
shubhah. Ini menunjukkan sifat wara` Al-Muhasibi. Mengenai mewarisi dari pegangan
berlaianan, Hadith Nabi yang dibawa oleh
Al-Qushairy bermaksud:
``Tidak mewarisi ahli yang berlainan
pegangan akan sesuatu (daripada harta warisan)``.
Adalah dikatakan bahawa oleh kerana
Al-Muhasibi terlalu sensitif terhadap perkara shubhah, bahawa apabila dia mahu
mencapai sesuatu makanan, maka jika makanan itu dari perkara yang shubhah, maka
jarinya tergerak-gerak dan berpeluh sebagai mengisyaratkan keengganan terhadap
makanan berkenaan, maka dia enggan mengambil makanan tersebut.
Menurut `Uthman al-Baladi, Al-Muhasibi berkata, ``Siapa yang batinnya benar dengan
muraqabah dan ikhlas, maka Allah menghiasi lahirnya dengan mujahadah dan
mengikuti Sunnah.``
Bercerita oleh Al-Junayd, bahawa pada satu
hari, aku melihat Al-Muhasibi di dalam
keadaan lemah lantaran tidak makan, maka aku mempelawanya masuk ke dalam sebuah
kedai dan menghidangkan kepadanya makanan, tatkala dia mahu menyuapkan makanan berkenaan,
kelihatan dia ragu-ragu dan menolak makanan berkenaan. Dia menanyakan dari mana
makanan berkenaan. Aku menyatakan ianya dari makanan yang disediakan oleh
pekerja di situ. Kelihatan dia mengangguk dan mendapati apa yang disangkanya betul.
Dalam kata lain dia rela menahan memakan makanan, walaupun dalam kelaparan,
kerana mengelak dari makanan yang shubhah. Sebaliknya menurut Al-Junayd, pada
satu hari, dia dihidang dengan makanan kering dari seorang miskin, dia bersama
kami begitu berselira memakan makanan tersebut, walaupun makanan itu tidak
seenak mana. !
Demikianlah Al-Muhasibi berpegang teguh
dengan dua prinsip, iaitu mengelak diri dari perkara shubhah dan mengikut akhlak Nabi yang membawa nilai-nilai akhlak
yang agung.
Sesungguhnya Al-Muhasibi menjadikan dua
prinsip ini pegangan utamanya. Dia mempraktiknya dalam kehidupannya di atas dua
asas dari Al-Qur`an dan al-Sunnah yang menjadi suruhan Allah dan diamal Nabi.
Al-Muhasibi adalah berkata:
``Apabila engkau tidak mendengar seruan
Allah, bagaimana Allah hendak menjawab (memustajab) permohonan engkau. Siapa
yang tidak berhajat kepada Allah, Allah tidak berhajat kepadanya.`` (Al-Ri`ayah).
Sesungguhnya Al-Muhasibi berusaha mematuhi
diri dengan perintah Allah dan mengikut Sunnah Rasulullah, khususnya dari segi
akhlak dan pembersihan hati.
Sekian.
No comments:
Post a Comment