BBB, 01 Jamadil-Awwal 1438H. = 29 Januari 2017M. (Ahad):
Tokoh sufi seterusnya ialah `Uthman
Al-Hiri yang nama penuhnya ialah Abu
`Uthman , Sa`id bin Ismail bin Sa`id bin Mansur al-Hiri al-Naisaburi. Dia
berasal dari Al-Ray. Dia bersahabat dengan Shaykh al-Karmani, Yahya bin Mu`adz
al-Razi. Kemudian dia pergi ke Naisabur bersama Shah al-Karmani dan berguru
dengan Abu Hafs* al-Haddad dan mengambil tariqat darinya, bahkan diperisterikan
`Uthman dengan anaknya. Dia hidup selepas Abu Hafs* lebih kurang tiga puluh
tahun. Abu `Uthman meninggal pada tahun 298H. Dia adalah satu-satunya shaykh
t*ariqat pada zamannya. Darinya tersebar tariqat yang dipimpinnya di Naisabur.
Abu `Uthman al-Hiri mempunyai sanad dan
riwayat Hadith kepada Rasulullah s.a.w.
Mengkhabarkan kami oleh Sa`id bin `Abdullah
bin Sa`id bin Ismail berkata, `Aku dapati dalam kitab datukku, Abu `Uthman
dengan tulisan tangannya, bercakapkan kami oleh Abu Salih, Hamdun al-Qassar,
sahabat kami berkata, bercakap kepada kami Muhammad bin Yahya al-Naisaburi,
bercakap kepada kami Qutaibah bercakap kepada kami `Anbar daripada Ash`ath
daripada Muhammad daripada Nafi` daripada Ibn `Umar berkata, bersabda
Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Siapa mati dan di atasnya kewajipan
menunaikan puasa bulan Ramadhan, maka hendaklah memberi makan oleh walinya
tiap-tiap hari kepada orang miskin. (Aku melihat, akan Hadith ini dengan tulisan Abu `Uthman di
dalam kitabnya).
Kata Al-Qushairy,
``Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
r.h.a. berkata, aku mendengar Abu `Amrin bin Hamdan berkata, aku mendengar Abu
`Uthman berkata,``Tidak sempurna iman seseorang hingga mengimbangi di hatinya
empat perkara: Menegah dan memberi serta kemuliaan dan kehinaan.``
Berkata Abu `Amrin bin Hamdan berkata, aku
dapati pada kitab bapaku, aku mendengar Abu `Uthman berkata, ``Asal perseteruan
iu tiga perkara: Daripada tamak kepada harta benda, tamak pada memuliakan
(angkat) manusia dan tamak bagi mendapat penerimaan manusia.``
Abu `Uthman al-Hiri berkata, ``Memperbaiki
hati pada empat perkara, bertawadhuk diri bagi Allah, faqir kepada Allah, takut
daripada Allah dan mengharapkan kepada Allah.``
Didengar `Uthman al-Hiri berkata, ``Yang
mendapat muwaffaq dari Allah, ialah orang yang tidak takut selain daripada
Allah, yang tidak mengharap selain daripada Allah, ia memberi kesan pada
keredhaannya lebih dari hawa nafsunya.``
Kata `Uthman, `Ujub ialah datang dari
mengkagumi diri dan menmyebutnya dan melihat makhluk dan menyebutnya.``
Didengar dari `Uthman al-Hiri berkata, ``Takut
ialah dari Allah lantaran hubungan engkau dengan Allah, takabbur dan `ujub pada
diri engkau memutuskan engkau daripada Allah. Merendahkan manusia pada diri
engkau ialah penyakit yang besar yang sukar mengubatinya.
Didengar Abu `Uthman al-Hiri berkata,
``Manusia menurut akhlak mereka selama dia
tidak menyalahi hawa nafsu
mereka, apabila mereka menmentangnya menyerlahkan sifat-sifat mulia daripada
sifat-sifat yang hina.``
Abu `Amrin bin Mat*ar berkata, aku
mendengar Abu `Uthman berkata,, ``Siapa tinggi kadarnya pada dirinya, tinggilah
kadar manusia pada sisinya, siapa yang kecil qadar pada dirinya, kecil pula
kadar manusia pada sisinya.``
Ahmad bin Yusuf berkata, ``Aku mendengar
Abu `uthman berkata,``Mulialah mereka dengan kemuliaan Allah agar kamu tidak
dihina.``
Berkata Abu `Uthman al-Hiri, ``Gembira
engkau dengan dunia menghilangkan
gembira engkau dengan Allah di dalam hati dan takut engkau dengan yang lain menghilangkan
takut engkau daripadaNya di dalam hati dan harapan engkau kepada yang lain
darinya menghilangkan harapan engkau kepadaNya di dalam hati engkau.``
Berkata Abu `Uthman, ``Yang berakal ialah
yang bersiap sedia sebelum terjadi sesuatu peristiwa terhadap dirinya.``
Berkata Abu `Uthman, ``Satu potong dari
kejahatan cukup mendorong kepada kecelakaan.``
Katanya lagi, ``Haqq bagi orang yang
dimulia Allah dan ma`rifat bagi yang tidak dihina dengan ma`siat.
Berkata Abu `Uthman, `` Adab sandaran bagi
kalangan fuqara` dan hiasan kalangan yang berada.``
Berkata Abu `Uthman, Allah memperuntukkan
kemaafan terhadap hamba yang cuai,
sebagaimana firmanNya bermaksud:
``Tuhan kamu telah menetapkan bagi diriNya
untuk memberi rahmat. Bahawasanya siapa di antara kamu melakukan kejahatan
dengan sebab kejahilannya, kemudian ia bertaubat sesudah itu dan berusaha
memperbaiki amalannya, maka sesungguhnya Allah Amat Pengampun lagi Amat
Mengasihani.`` (Al-An`am: 54).
Berkata Abu `Uthman, ``Zuhud pada yang
haram adalah fardhu, pada yang harus adalah kelebihan dan pada yang halal
adalah pendekatan (qurbah).``
Berkata Abu `Uthman, ``Sabar dengan ketaatan hingga tidak terluput
taat dan sabar daripada ma`siat engkau berjaya daripada terjatuh ke dalam
kejahatan dari ma`siat.``
Berkata Abu `Uthman, ``Engkau dalam penjara
selama engkau mengikut nafsu engkau bermaharajalela, apabila engkau
menentangnya engkau selamat dan istirahah.``
Disoal Abu `Uthman, apa alamat bahagia dan
celaka, maka katanya alamat bahagia engkau taat kepada Allah, dan takut ditolak
dan alamat celaka engkau melakukan ma`siat terhadap Allah dan mengharap
diterima Allah.``
Dan berkata Abu `Uthman, ``Siapa yang
bersahabat dengan dirinya membawa kepada `ujub dan siapa yang bersahabat dengan
auliya` Allah diberi taufik sampai kepada jalan Allah.``
Demikian sebahagian daripada pesanan
`Uthman al-Hiri al-Naisaburi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment