BBB, 10 Rabi`ul-Akhir 1438H. = 09 Januari
2017M. (Isnin):
Sebagaimana kaum sufi semestinya berpegang dengan akidah yang betul, tanpa
kekecualian, maka demikianlah juga kaum sufi hendaklah dan seharusnya berada pada
barisan hadapan dari segi mengamalkan shari`at. Dia mesti mendalami terlebih
dahulu tentang akidah beserta shari`at. Dari segi shari`at dia hendaklah seorang yang kuat
beribadat dari segi solat, zakat, berpuasa dan menunaikan haji dan membuat
perkara-perkara kebajikan. Bagaimana dia hendak mendekati Tuhan tanpa
mengamalkan ibadat yang wajib dan juga yang sunat ?.
Dapat dikatakan ketasawufan adalah
penumpang bagi kenderaan ibadat. Tiada tasawuf tanpa ibadat, tiada kecintaan
Ilahi sendiri tanpa melalui ibadat. Ibadat berada pada bahagian hadapan menyediakan
laluan kerohanian. Apa yang diharapkan di dalam tasawuf, membersihkan diri dan
hati rohani, sebenarnya sebelum apa yang
dihasratkan membersih rohani, ibadat terlebih dahulu menyediakan skema
kebersihan seperti:
Solat membersihkan lahiri dan maknawi
sebelum masuk kepada solat seharusnya dengan pakaian, diri dan hati yang
bersih.
Zakat adalah pembersihan diri, harta,
tujuan dan penerimaan agar ia bertambah
berkat dan digandakan Allah berkali
ganda lipat.
Demikian juga haji adalah ibadat yang
membersihkan diri, jiwa dengan rukun-rukun, wajib dan sunatnya.
Usaha meningkatkan kualiti diri dan rohani
dengan peningkatan maqam-maqam dan
hal-hal seharusnya melalui (kenderaan ibadat) yang telah kita perkatakan. Seluruh turuq atau jalan-jalan menuju Allah
adalah melalui ibadat kepada Allah. Bagaimana bertaqwa, jika tanpa ibadat ?
Begitulah misalnya dengan taubat, zuhud, raja`, sabar, tawakkal, redha tanpa
mekanisme ibadat adalah satu yang
angkuh, sombong, bahkan munafik, jika ada yang mendakwa dia berada dan di dalam tahap perjalanan tertentu di dalam menuju Allah. tanpa ibadat.
Tergambar di dalam mata real dan hakikat
seorang sufi itu seorang yang kuat
beribadat dengan solat wajib dan sunat, berpuasa, bukan saja Ramadhan, bahkan
dengan puasa-puasa sunat yang lain. Dia juga menunaikan zakat jika berkelayakan
dan menunaikan haji jika berkemampuan. Tasawuf adalah datang menambahkan
kualiti ibadat-ibadat berkenaan dan
berbagai-bagai ibadat yang lain. Sesungguhnya shari`at tidak terpisah dari
akidah dan kerohanian. Kerohanian atau lebih khusus tasawuf datang
meningkatrkan kualiti ibadat-ibadat tadi dengan berbagai nilai kerohanian
sehingga dapat dilihat pada zahir, batin dan pembawaan mereka yang dapat
disebut sebagai zuhud, wara`, ikhlas, amanah, khauf. raja`. tama`ninah,
istiqamah, sabar, tawakkal, yakin, shukur dan mahabbah. Dapat disebut
bahawa tasawuf adalah mempadukan
kekuatan akidah, kesungguhan amalan
ibadat (shari`ah) dan kehalusan
kerohanian sehingga menjadikan jiwa sufi jiwa yang tinggi kualiti.
Sebagai bukti sebagaimana telah disebutkan
bahawa Al-Sarraj adalah antara yang menekankan kepentingan ibadat bagi tasawuf.
Ia membicarakan di bawah adab-adab bertasawuf ialah seperti elok dari segi
wudhu`dan bidang-bidang lain dari segi taharat, adab di dalam solat, adab pada
zakat dan memberi sadaqah, puasa dan
adab-adab yang berhubung dengannya, demikian adab di dalam haji dan segala
ibadat-ibadat yang lain ada baginya adab. Mereka yang lain yang membicarakan
hubungan shari`at atau fiqh dengan tasawuf, selain dari Al-Sarraj, ialah Abu Talib Makki
dengan kitabnya Qut al-Qulub hinggalah kepada Al-Ghazali dengan Ihya``Ulum
al-Din.
Dalam hal menta`z*imkan hukum shara` ini Al-Qushairy menyebut contoh utama dari kalangan mereka ialah
dari generasi terawal bersama dan sezaman dengan Rasulullah s.a.w. ialah para sahabat. Dapatlah difahami tentang keistimewaan mereka
daripada Hadith Nabi s.a.w.
Daripada `Amran bin Hus*ain r.anhuma berkata, bersabda Nabi s.a.w.
bermaksud:
``Terbaik daripada kamu yang berada di
dalam kurunku, kemudian yang mengikut mereka itu dan kemudian yang mengikut
mereka itu.`` (Hadith Bukhari).
Dimaksudkan ialah para sahabat, para pengikut
(tabi`in) dan pengikut dari pengikut (at*ba` al-tabi`in)
Daripada Mereka yang berada pada zaman Nabi
dan tidak ada gelaran yang lebih istimewa kepada mereka ini selain dari
`Sahabat`. Sahabat dari zaman nabi ini antaranya dikenali dengan kaum Muhajirin
dan Ansar di samping kabilah-kabilah yang ada pada zaman mereka. Mereka
sesungguhnya adalah kalangan yang memahami dan mengamalkan hukum shari`at pada zaman Nabi, bahkan di kalangan mereka
adalah golongan yang layak dipanggil sufi, tetapi lantaran gelaran `Sahabat`
lebih utama, mereka tidak dipanggil `Sufi` . Contoh mereka seperti:
Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq ialah sahabat
yang paling dekat dengan Nabi membenarkan apa saja yang dibawa Nabi, mengiringi
Baginda berhijrah ke Madinah. Berkorban jiwa dan harta bagi mempertahankan
Islam, bahkan merupakan Khalifh Pertama Islam. Abu Bakar dengan cara hidup dan
perwatakan seorang sufi, tentulah mendalam di dalam bidang syara`. Wataknya menjadi teladan di dalam berbagai bidang
termasuk kesufian dan syari`ah.
Salman al-Farisi yang berkelana dari negeri
Parsi kerana mencari kebenaran, sesudah mengalami pahit getir perjalanan akhirnya Salman sampai ke Madinah dan
berjumpa dengan Rasulullah dan memeluk Islam dan menjadi sahabat rapat dan
Salman yang mencadangkan kepada Nabi
membina parit keliling Madinah bagi mempertahankan diri dari serangan kafir
Quraisy pada peperangan Ahzab. Jiwa Salman lebih dari jiwa sufi dan tentulah
dia mengamalkan segala hukum shara` yang dibawa oleh Nabi
Demikian juga misalnya Mu`adz bin Jabal
adalah sahabat Rasulullah, dia terkenal sebagai sahabat yang paling pakar tentang halal dan haram. Dia juga berjiwa sufi
dan tentulah mendalam dalam bidang shara` sehingga menjadi seorang paling
terkenal mengetahui soal halal dan haram.
Contoh sahabat seterusnya ialah Abu
Hurairah bekas ahli Suffah paling dekat dengan Nabi dan banyak meriwayatkan
Hadith-Hadith dari Nabi, seorang seperti
ini paling banyak meriwayatkan Hadith,
tentulah alim dalam bidang shara` dan
dia juga berjiwa sufi.
Contoh terakhir yang dapat dibawa mereka
yang di kalangan sahabah ialah Bilal bin Rabah. Bekas hamba kepada Umayyah bin
Khalaf. Dia disiksa tuannya ini apabila
dia menganut agama Islam beliau dijemur di tengah panas, diletak batu di atas
dadanya dan berbagai siksaan dilakukan oleh tuannya, sehingga akhirnya ditebus
dan dimerdekakan oleh Abu Bakar. Beliau kemudian menjadi muazzin Rasulullah,
lambang persamaan di dalam Islam yang tidak membezakan antara yang kaya dan
miskin,kulit hitam dan kulit putih dan sebagainya. Yang mengistimewakan ialah
dengan taqwa.
Mereka dari generasi lepas sahabat ialah
para tabi`in sebagai contohnya Imam Malik, Muhammad bin Ishaq dan para atba`
al-tabi`in seperti Ibn Kathir dan para rawi Hadith selepas rantaian kedua dan sebagainya. Mereka menurut
Al-Qushairy adalah pendukung shara`,
tetapi mereka tidak dinisbahkan kepada sufi, lantaran gelaran sahabat tabi`in
dan atba` al-Tabi`in lebih awla, lagi pula tasawuf berkembang hanya selepas
pertengahan abad kedua Hijrah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment