BBB, 22 Jamadil-Akhir 1439H. = 10 Mac 2018M. (Sabtu):
Qiblat bukan setakat bangunan batu bata yang
berbentuk empat segi bujur yang dibina oleh Nabi Allah Ibrahim dan anaknya
Ismail `alayhima al-salam (Al-Baqarah: 124-129), tetapi mempunyai significant
dari segi maknawi. Ia disebut sebagai `Rumah Allah`, tetapi bukanlah Allah
bertempat pada bangunan itu. Ia adalah lambang penyatuan ummah yang menyembah
Allah dengan bersatu mengadap Qiblat. Konsep bersatu menyembah Allah yang
ditanda arahnya kepada Qiblat adalah penting dari segi falsafah penyatuan
ummah. Hakikat penyatuan ialah terhadap Allah, manakala Qiblat lambang lahir
bagi penyatuan yang ianya (Ka`bah) mempunyai significant dari segi sejarah. Sebagaimana Ka`bah sebagai
`Rumah Allah`, demikianlah juga dengan masjid-masjid sebagai rumah Allah dalam
mana umat Islam melakukan ibadat mereka bersatu menyembah Allah dengan mengarah
dari segi fizikal terhadap Ka`bah yang maknawinya terhadap Allah. Hakikat
penyatuan bukan sahaja dari segi solat, tetapi juga dari berbagai-bagai ibadat,
keilmuan dan kegiatan.
Masjid dengan berbagai kegiatan tidak lain
daripada kegiatan mentakmilah ummah dari segi amalan lahir dan meningkatkan
kualiti maknawi dan rohaninya.
Dari aspek lahirinya dapat dilihat sejak dari
usaha mendirikan masjid secara fizikal dengan usaha murni dan orang ramai
dengan ikhlas menderma agar masjid yang diidamkan sempurna dibangunkan sehingga
membolehkan mereka beribadat di Rumah Allah. Kegiatan seperti solat, membaca
Al-Qur`an di dalam bangunan masjid, melakukan berbagai-bagai pengajaran dan
berbagai-bagai kegiatan kemasyarakatan yang berkebajikan adalah merupakan kegiatan
lahiri. Namun dari kegiatan-kegiatan sedemikian adalah lebih mengarah kepada
peningkatan kualiti rohani dan Takmilah di dalam mendekati diri kepada Allah.
Aspek-aspek yang melibatkan peningkatan kerohanian dan
menyatukan amalan, antaranya dapat dilihat di dalam berbagai-bagai aspek.
·
Masjid tempat
paling utama digalak beribadat, terutama solat secara berjamaah, lantaran
dengan solat pahala berganda. Solat adalah mendekat diri kepada Allah, bahkan
ianya adalah mi`raj rohani kepada Allah. Ia juga institusi kemasyarakatan yang
menghubungkan seorang Islam dengan yang lain.
·
Di masjid
digalakkan beriktikaf dan antara amalan yang baik membaca Al-Qur`an di rumah
Allah.
Membaca Al-Qur`an
meningkatkan kerohanian.
·
Melalui
Masjid dapat dipelajari berbagai keilmuan yang meningkatkan maklumat dan
meningkatkan dari segi kerohanian.
·
Melalui
pengajian akidah misalnya menyatukan fahaman dan pegangan tentang Ketuhanan,
Kerasulan dan pegangan yang lain di dalam rukun iman.
·
Melalui
pengajian di masjid, misalnya melalui ilmu fiqh dan kaedah-kaedah fiqhiyyah dapat
memahani aspek-aspek ibadat di dalam Islam. Misalnya tentang solat, puasa,
zakat, haji dan sebagainya. Dengan belajar seseorang itu dapat memperbaiki dan
meningkatkan kualiti ibadat.
·
Melalui
masjid dapat mendalami bidang-bidang keilmuan yang lain seperti tafsir, hadith,
manhaj al-fiqh, tajwid, dakwah dan berbagai-bagai keilmuan yang lain.
·
Melalui
masjid dapat mengiratkan hubungan ummah dan kemasyarakatan.
Pendek kata melalui ibadat-ibadat dan
pengajian di dalam berbagai-bagai bidang keilmuan Islam dapat dipelajari
berbagai-bagai ilmu keislaman. Dengan demikian memperbetulkan amalan dan
menyatukan kaedah dan amalan. Bukan
setakat amalan, tetapi juga penyatuan dari segi akidah, ibadat dan matlamat
kehidupan menurut perspektif Islam. Dengan demikian mentakmilahkan keislaman
seseorang dan keberadaannya di tengah masyarakat.
Masjid adalah merupakan madrasah bagi
orang-orang Islam yang mereka mendapat
pendidikan berterusan. Lebih dari itu masjid adalah pencetus peradaban dan
tamadun umat. Antara masjid meningkat dari segi pengajian sehingga menjadi
sebagai `Jami`ah` pengajian tinggi sebagai universiti kini. Ini adalah
sebagaimana terjadi kepada Masjid al-Qayrawani di Maghribi dan Universiti
A-Azhar di Mesir. Begitu juga sebagaimana berlaku di masjid-masjid di Kufah dan
Basrah yang pernah menjadi pusat-pusat pengajian terkenal pada zaman Kerajaan
Abbasiyyah.
Masjid sebenarnya pusat penyatuan ummah. Ianya
adalah lambang ta`abbudiyyah, rohaniyyah, budaya, intelektual yang wujud di
mana wujud ummah. Masjid sebenarnya institusi yang menyatukan ummah sebagaimana
Qiblat menyatukan arah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment