March 28, 2018

SETENGAH TAHUN KEDUA 2015 TUMPU PERSIAPAN DALAMAN: ADA YANG TIDAK PERLU



BBB, 09 Rajab 1439H. = 27 Mac 2018M. (Selasa):
Telah dibicarakan hingga ke pertengahan pertama (hingga Jun 2015) kerja-kerja fizikal bangunan Masjid Al-Umm hampir lengkap, tetapi kerja-kerja bangunan pada peringkat finishing masih diteruskan, perhatian perbincangan Ahli Jawatankuasa Pembinaan mulai beralih kepada persiapan dalaman. Item-item yang berhubung dengan persiapan dalaman ini tidak berkait dengan plan arkitek dan ianya merupakan tambahan yang melibatkan tambahan kos ke atas harga bangunan yang telah mencecah kepada RM10 juta itu.
Setengahnya perubahan baru dari yang sedia ada. Contohnya, memang dengan kehendak ahli jawatankuasa mahukan kubah yang lebih menarik, maka kos bagi kubah:
Kubah  berharga        RM2,559,200.00
Kos ini amat jauh berbeza dari kos asal di dalam plan arkitek yang harganya dalam lingkungan RM200,000 sahaja.
Penanggungan kos antaranya diakibatkan oleh kejahilan. Bermaksud kita dari kalangan ahli jawatankuasa Pembinaan sebahagian besar tidak arif berhubung dengan pembinaan, walaupun ada consultan, mereka tidak mengambil perhatian dan memberi peringatan kepada kita. Misalnya dari segi priority yang patut diutamakan dari yang tidak perlu diutamakan agar tidak menghabiskan wang kepada yang tidak penting.
Beberapa contoh yang tidak perlu disegerakan. Misalnya furniture dalaman yang bersifat mewah yang kurang sesuai dengan masjid melibatkan kos            RM1,138,927.50
Kerusi meja , peralatan tempat akad dan kahwin     RM    190,800.00
Kos landscape yang tidaklah secanggih mana           RM     109,622.00
Kos untuk carpet                                                             RM     220,480.00
Kos kepada Bumi Effective                                            RM     263,250.00
Setengah daripada perkara di atas tidak mendesak dan tidak perlu segera. Misalnya carpet tidak perlu tempah dari awal. Kita dapati selepas masjid siap ada yang mau sponser carpet dan ada yang menghantar sejadah dalam jumlah yang banyak, tetapi telah ditempah yang menyebabkan masjid terpaksa menanggung hutang, walaupun sebahagian besar dari jumlahnya telah dibayar, terpaksa dibayar lebih kerana charge kos simpanan dan kenaikan harga dolar dan kejatuahn ringgit. Ini menyebabkan kos baki melebihi RM100,000 (selepas dirunding untuk mendapat potongan).
Bandingkan dengan pendekatan yang dibuat oleh Masjid Al-Falah, Sungai Ramal Dalam  yang pihak AJK bertindak sendiri sebagai kontrektor, maka pihak Masjid Al-Umm dari perkara-perkara di atas dapat menyelamatkan kos hampir dua juta. Ini tidak termasuk bayaran-bayaran perunding-perunding yang hampir berjumlah RM1 juta dan GST lebih  RM setengah juta. Lantaran sedemikian sejak 2015 kos masjid yang asalnya RM12 juta disebut sebagai meningkat kepada  RM15 juta. Dalam perkembangan lanjut yang melibatkan pertambahan-pertambahan major kos terus meningkat melebihi 100% bangunan fizikal yang asal.
Penulis sendiri menyedari tentang kejahilan diri tentang kaedah membangunkan bangunan, tetapi sesudah terlibat di dalam pembangunan makin memahami keadaan dan kedudukan. Namun kita mempunyai Jawatankuasa Teknikal dan lebih-lebih lagi ada perunding-perunding  berbagai bidang. Seingat Penulis perunding-perunding berkenaan amat jarang mengkritik tentang perkara-perkara yang tidak sepatut diberi priority dan tentang kos perkara-perkara berkenaan yang patut dikurangkan. Mereka seharusnya dari awal menasihati supaya tidak membeli perkara yang tidak penting, lebih-lebih lagi yang bersifat mewah. Apa yang diterima ialahlaporan kos yang perlu dibayar, lebih bersifat sokongan terhadap mereka yang membuat tuntutan. Bayangkan jika pendekatan diambil seperti oleh Jawatankuasa Pembinaan Masjid Al-Falah, Sungai Ramal Dalam yang lebih banyak bertindak sendiri dan tidak perlu kepada perunding-perunding yang ramai, bahawa masjid dapat menyelamatkan banyak kewangan dan cukup dengan jumlah RM15 juta saja dari segi kos secara wajar.
Sesunguhnya terbayang di dalam fikiran jikalah dapat dimulakan balik urusan pembinaan dari awal, dengan kefahaman yang mulai terserlah banyak kos dapat diselamatkan dan tidak menanggung hutang RM2.5 juta yang Jawatankuasa terpaksa berusaha untuk melunaskannya !
Sekian.

No comments:

Post a Comment