BBB, 12 Rajab 1439H. = 30 Mac 2018M. (Jumaat):
Dalam perbincangan dalam Mesyuarat Teknikal
yang dipengerusikan oleh Ir. Tuan Haji Ishak bin Arshad antara perkara yang
dibincangkan dalam mesyuarat pada 9 Jun 2015 ialah:
1) Rumah TNB
Rumah ini adalah keperluan yang wajib
disediakan oleh kontrektor untuk penjanaan elektrik. Kedudukannya pada bahagian
depan – kanan, berhampiran dengan jalan Medan Selera (Usahawan) ke sekolah.
Ianya berada di dalam pagar, pada level tanah yang paling bawah. Di kanannya
ialah tangga (kiri) naik ke kawasan
masjid bagi pejalan kaki. Tangga ini sebenarnya adalah ganti dari jalan
kenderaan sebelah kiri, di samping jalan
sebelah kanan yang berhampiran rumah semi-D lama yang telah dibincangkan. Dalam
perbincangan lanjut didapat pembinaan jalan pada sebelah kiri (mendaki) ini
kurang sesuai, sempit, curam dan merbahaya, kerana di sebelah kanan agak dalam
dan boleh menyebabkan kenderaan terbabas - jatuh, lebih merbahaya ianya berdekatan
dengan rumah jana-kuasa TNB. Memikirkan dari segi keselamatan, maka plan
arkitek ditukar menjadi tangga bertingkat digunakan hanya oleh pejalan-pejalan
kaki sahaja. Dengan menggunakan tangga bertingkat ada kelebihan tanah pada
sebelah tepinya yang boleh dijadikan tempat tanaman pokok bunga dan ada juga
yang mencadangkan untuk kawasan mini-gerai. Hingga kini tempat ini tetap masih
kosong.
Bangunan TNB bagi menyalurkan tenaga letrik
ini adalah antara keperluan yang paling awal disiapkan, kerana banyak tenaga
letrik dengan kapasiti tinggi oleh diperlukan bagi penggunaan dari segi engineering bagi banyak
bahagian. Dari rumah TNB ini juga akan disalurkan letrik bagi penggunaan seperti lampu-lampu, air-cond. dan segala keperluan yang berhubung dengan
letrik. Bangunan TNB telah siap sejak Disember 2014 lagi, tetapi masih belum
beroperasi pada masa itu.
2. Concrete Print
Antara perkara yang dibincangkan ialah pada
bahagian tanah lapang dari pintu masuk
dari Jalan masuk dari jalan sekolah, hadapan untuk masuk ke masjid, seterusnya
jalan turun menyusur tepi perumahan semi-D lama. Dengan apakah mau dibina jalan
berkenaan? Ada berbagai-bagai pendapat dan cadangan penggunaan material bagi
ruang legar di depan masjid ini yang juga akan menjadi sebagaian daripada
tempat parking (dalaman).
Ada pendapat yang agak conservetiv bertujuan untuk mengurangkan kos perbelanjaan
dan mudah diselenggarakan. Pendapat ini mencadangkan agar di ratakan dengan tar
(jalan tarmic) yang berwarna hitam itu yang tentunya mudah diratakan, tidak
banyak belanja dan mudah diselenggarakan dan mudah dibaiki jika berlaku
kerosakan
Ada pula yang mencadangkan supaya menggunakan
batu-batu slab yang shapenya sama yang biasanya berwarna merah dan mudah
diatur, mudah pula dikeluarkan dan digantikan dengan yang lain jika ada
kerosakan atau mau mengubah langsung kepada yang lain. Pendapat ini tidak
diterima kerana telah begitu biasa digunakan. Ianya tidak sepadan dengan masjid
yang agak indah dan canggih.
Penggunaan Concrete Print
Iaitu penggunaan batu concrete artificial yang
kelihatan sebagai pecahan batu granite yang seakan-akan sama bentuknya.
Sebenarnya ianya adalah batu concrete artificial yang dberi bentuk seakan
sama yang roundnya seluas empat tapak
tangan yang disusun dan dikat dengan semin. Istimewanya batu concrete
artificial ini ianya dapat dicat danb dapat dipolishkan dari masa ke semesa,
maka ianya kelihatan berkilat. Adalah dibimbangkan ianya akan mengalami
keretakan dan pecah, lebih-lebih lagi jalan keluar masuk ini bukan saja
digunakan oleh ahli jamaah yang datang bersolat, tetapi kini bukan saja motokar
biasa, tetapi kenderaan bermuatan berat
mulai menggunakan jalan dalam kawasan masjid sebagai jalan pintas dan segera,
kerana tidak perlu melalui jalan sekolah terutama pada waktu puncak – pagi,
tengahari dan petang – waktu anak-anak sekolah masuk dan keluar dan bersurai.
Setakat ini masih belum berlaku keretakan, tetapi jika berlaku ianya mengundang
peruntukan yang tinggi untuk memperbaiki dan menggantikannya.
3. Keperluan Tempat Parkir
Masalah parkir adalah masalah utama yang
dihadapi oleh Masjid Al-Umm, kerana kawasan dalaman yang sempit . Ruang dalamnya
mampu menampung sekadar paling maksimum
50 kenderan, di dalam keadaan sekarang yang masih lagi belum mengadakan solat Juma`at masih dapat menampung kenderaan jama`ah pada
bahagian dalam pagar kawasan masjid. Jika kenderaan bertambah, contohnya pada
bulan Ramadhan (sebelum solat Juma`at), maka kawasan parkir di hadapan Medan
Selera (Usahawan) dapat digunakan paling maksimum 200 kenderaan. Kawasan lain
yang dapat digunakan ialah di bahu-bahu jalan sepanjang jalan masuk ke masjid.
Ianya mungkin dapat menampung sekitar
250 kenderaan. Ini bererti ada lebih kurang
500 ruang parkir sahaja.
Sekiranya solat Juma`at diadakan yang kapasiti
masjid dapat menampung 3,000 jama`ah, maka sekurang-kurangnya memerlukan tempat
parkir 1,000 tempat parkir. Ini bererti tidak kecukupan tempat parkir. Untuk
mengatasinya ialah dengan menggunakan ruang di bawah rentas TNB yang jika diratakan
dapat memuatkan lebih kurang 300 parkir. Keizinan pernah diminta dari TNB bagi
menggunakan kawasan lapang di bawah rentas alian TNB di hadapan sekolah rendah Kebangsaan
Bandar Baru Bangi dan pernah disetujui oleh pihak TNB. Ini menjadikan kawasan
di bawah rentas talian TNB memerlukan peruntukan sekurang-kurangnya RM300 ribu
ringgit. Peruntukan ini belum didapati. Diharap bila keadaan benar-benar
memerlukan keperluan dana berkenaan
diharap dapat di atasi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment