November 9, 2018

ADA MASALAH DI DALAM PKR


ADA MASALAH DI DALAM PKR
(Fikrah Bangi: 52):
BBB, 01 Rabi`ul-Awwal 1440H. = 09 November 2018M. (Juma`at){
Walaupun dalam pemilihan Jawatankuasa  PKR kecoh sepanjang sejak bermulanya pemilihan dari 22 September 2018 lepas, namun dari satu segi kita mengkagumi PKR mau melaksanakan pemilihan pemimpin secara telus dan demokratik. Pemilihan dilakukan oleh akar umbi ahli parti terhadap semua jenis pimpinan. Pemilihan yang paling hebat dan banyak dengan kekocohan, menandakan kurang disiplin ahli dan juga parti ialah terhadap Timbalan Presiden PKR yang ditandingi oleh Dato Seri Azmin Ali (Pertahan Jawatan)dan Rafizi Ramli. Keputusan mutakhir dan tidak rasmi bagi seluruh negara:
Azmin              50,685 undi, manakala
Rafizi Ramli    49,639 undi.
Dato` Seri Anwar telah dipilih sebagai Ketua Tertinggi  dengan menang tanpa bertanding.
Dato` Seri Anwar tentu gembira melihat partinya yang paling popular dan mempuyai kerusi terbanyak di Parlimen, makin mendapat sambutan dan paling kukuh. Dia seharusnya sebagai ketua bersifat adil dan tidak memperlihatkan dirinya berpihak kepada mana-mana kem. Seharusnya di dalam pertandingan tidak wajar ada kem dan seharusnya pertandingan secara perseorangan dan terbuka. Tetapi itulah terjadi di dalam PKR, pertandingan atas nama kem ini wujud sejak awal lagi, iaitu Kem Azmin dan Rafizi. Dengan pemilihan berdasarkan kem ini mewujudkan puak-puak yang jika tidak terkawal ianya membawa kepada perpecahan.
Pada peringkat awal kita dapat kesan bahawa Nurul Izzah anak Anwar Ibrahim yang juga seorang Naib Presiden secara terang berpihak kepada Rafizi. Pada peringkat ini kita masih boleh terima, tetapi bila ternyata Dato` Seri  Anwar Ibrahim menunujukkan ia berpihak kepada Rafizi, maka ia menandakan `Tidak Sihat`. Sepatutnya  ketua tidak menunjukkan ia berpihak. Ini bererti secara lisan al-hal bermaksud Ketua  selah-olah mau yang lain menurut sikapnya. Apa yang menjadikan suasana tidak tenang dan tidak memihak kepada Dato` Seri Anwar, memperlihatkan majoriti pemilihan tokoh-tokoh parti yang menang  adalah dari kem Azmin. Mereka ialah:
Zuraidah Kamaruddin  52,128
Dr. A. Xavier  Jayakumar   47,466
Tian Chua                            42,608
Hanya seorang dari kem Rafizi, iaitu Nurul Izzah Anwar  67,040/
Manakala Ketua Wanita:
Haniza Talha      24,179
Fuziah Salleh    19,662      (Kem Rafizi)
Ketua Pemuda:
Dr Afif Bahardin   14,000
Ikmal Nasai           13,169   (Kem Rafizi)
Jelas majoriti pemimpin yang menang adalah berpihak kepada Azmin (5 orang), manakala yang berpihak kepada Rafizi (3), tetapi yang menang hanya seorang.
Keadaan ini tentu tidak menyenangkan Anwar yang berpihak yang seharusnya tidak berpihak dan seharusnya mendapat sokongan yang solid dari semua pihak.
Dr. Wan Azizah juga dikritik oleh Latheefa Koya Ahli Majlis Pimpinan Pusat, kerana Wan Azizah melawat ke Julau, Sibu, Sarawak, menjelang pilihan diadakan di situ, kerana ianya boleh mempengaruhi pemilihan di situ, khususnya sokongan terhadap Rafizi yang ia berpihak kepadanya (BH, 8 November 2018: 11). Sesungguhnya jika benar pertandaan bahawa `Orang Tiga Beranak` bersikap berpihak amat tidak wajar. Dato` Seri Anway sebagai Perdana Menteri  Menunggu seharusnya  tidak memperlihatkan sikap berpihak,. Sebagai ketua ia seharusnya melihat sama rata terhadap pemimpin di bawah yang bertanding. Demikian juga Wan Azizah. Azmin tidak seharusnya dijadikan musuh dalam parti, kerana ianya memasalahkan dari segi pimpinan dan pentadbiran.
Sekian.

No comments:

Post a Comment