November 10, 2018

BERI KHIDMAT TERBAIK KEPADA RAKYAT: PERLU ADA DASAR RUJUKAN


BERI KHIDMAT TERBAIK KEPADA RAKYAT: PERLU ADA DASAR RUJUKAN
(Fikrah Bangi: 53)
BBB,  01 Rabi`ul-Awwal 1440H. = 09 November 2018M. (Juma`at):
Tun Daim Zainuddin selaku Ahli  Majlis Penasihat Kerajaan (MPK), setelah memerhati setengah tahun perjalanan Kerajaan PH (9.5.2018  - 9.11.2018), maka didapati  ada perkara-perkara yang tidak kena. Tumpuan yang patut diberi oleh kerajaan yang baru berkuasa itu, ialah menunaikan janji yang dibuat semasa berkempen yang membawa kepada kemenangan PH. Namun apa yang dilakukan lebih banyak menyalahkan kerajaan yang lepas. Setengahnya dapat dipersoalkan. Misalnya, benarkan kerajaan terdahulu melonggokkan hutang hingga sejumlah RM1 trilion. Kita ingin tahu dan sewajarnya diberitahu kepada rakyat  apakah pecahan jenis hutang dan jumlah setiap satu hingga berjumlah RM1 trilion. Sedangkan ada yang berpendapat jumlah itu tidak betul, sebaliknya ia hanya berjumlah RM680 bilion  (BH, 9/10/2018: 18) sahaja. Kekeliruan dan perbedaan yang begitu jauh seharusnya diberi penjelasan yang memuaskan rakyat.
Apa yang dilihat Tun Zainuddin janji-janji yang dibuat dalam pilihanraya tidak diusaha untuk dilaksanakan. Misalnya:
·         Penghapusan tol tidak dilakukan sebaliknya hanya penangguhan dari kenaikan bagi tahun 2019.
·         Penangguhan bayaran PTPTN tidak jadi. Peminjam dikehendaki terus membayar
·         Gaji minimum hanya RM1,100, hanya RM50 lebih dari yang dahulu. Ianya tidak menepati apa yang dijanji
·         Harga rumah yang diharap turun, tidak berlaku hanya oleh beberapa agensi. Kerajaan berjanji untuk membina sejuta rumah dalam tempoh penggal pemerintahannya.
·         GST memang dihapus, tapi diganti dengan SST dan cukai yang akan ditambah..
·         Harga barang tidak turun, kecuali oleh beberapa agensi kerajaan seperti PKNS di Selangor. Rakyat masih tidak mampu membeli  rumah
·         Nasib nelayan, petani, pekebun getah tidak dberi perhatian.
Belanjawan yang dibentangkan pada 2 November 2018 sebagai bajet pertama kerajaan PH berjumlah RM314 bilion, diharap ianya  belanjawan terbaik dapat disampaikan, tetapi  adalah diakui sebagai lemah dan tidak  lengkap, lantaran ada  bahagian-bahagian tertentu tidak diberi perhatian dan terlepas pandang. Lantaran itu Mantan Perdana Menteri Dato` Seri Najib menganggap Belanjawan yang tidak dapat menjanakan perkembangan ekonomi dan kata Dato` Seri Dr, Zahid Hamidi, Belanjawan yang tidak membawa apa-apa significant.
Oleh kerana menyedari Belanjawan yang tidak lengkap dan penyediaan tidak dilakukan secara teliti terlebih dahulu, maka dalam tempoh seminggu dicadangkan diadakan Belanjawan Tambahan.
Antara tuduhan terhadap kerajaan dahulu selain dari isu rasuah yang di dalam proses pembersihan, ialah berlakunya kerosakan dari segi pentadbiran. Tidaklah jelas sejauh mana berlakunya kerosakan, tetapi sebagaimana maklum ramai dari pemimpin-pemimpin agensi dan korporat kerajaan menarik diri dan meletak jawatan. Adakah wajar dengan kerajaan baru, maka pimpinan yang lama di dalam berbagai sektor dan ajensi semestinya meletak jawatan. Sebahagian mereka adalah menjalkankan tugas dengan baik. Sebagai contoh pimpinan dalam Khazanah dan bank-bank tertentu, dengan penarikan diri atau letak jawatan, negara kerugian kerana kehilangan kepakaran dan hilang kesinambungan san hilang kesinambungan yang juka diganti, belum tentu sebaik mereka yang terdahulu.
Jika Kerajaan  Baru, mau memulakan segalanya yang baru, maka seeloknya disediakan Dasar Pemerintahan Baru, maka hendaklah disediakan satu Dasar Pemerintahan Kerajaan Baru yang  lengkap yang ada visi dan misi melibatkan semua bidang, semua kementerian, agensi kerajaan dan swasta dan segala yang berhubung  dengan kerajaan dan rakyat. Buku ini menjadi panduan bagi segala perkara  bagi pemerintahan Fan menjadi piawayan pemerintahan sama ada dari segi kejayaan atau kegagakan. Tanpa dasar yang menjadi rujukan, maka apa yang dilakukan adalah  bersifat adhoc dan cebisan. Dan ianya akan mengalami perubahan, kerana tidak dirujuk kepada dasar yang menjadi panduan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment