June 23, 2019

WATAK TRUMP MENGANCAM KEAMANAN DUNIA


WATAK TRUMP MENGANCAM KEAMANAN DUNIA
(Fikrah Bangi: 264),
BBB,  19 Syawal 1440H. = 23 Jun 21019M. (Ahad).
Berlainan dari Barack Obama, Presiden Amerika sebelum Donald Trump, Obama dilihat tenang dan cekap bercakap mengeluarkan idea secara bernas, tetapi Trump dilihat sebagai watak yang tidak keruan dan kadang-kadang bertindak pelik. Contoh mau membina tembok antara Mexico dan Amerika  bagi menghalang penyeludupan yang disifatkan tidak praktikal dan melayan karinah Presiden Korea Utara yang disifatkan sebagai tidak perlu bagi sebuah negara besar.
Donald Trump juga mempunyai watak pengancam dan pemusnah. Dengan kenaikannya sebagai Presiden Amerika beliau mengancam dan bertindak mengalih Pusat Pemerintahan Israil dari Tel Aviv ke Baitul Makdis, tindakan yang tidak disetujui negara-negara dan umat Islam. Beliau tidak peduli terhadap sebarang protes. Beliau adalah pendukung kuat Israil.
Trump adalah mewarisi watak pemusnah sebagaimana dilakukan oleh beberapa Presiden Amerika sebelumnya seperti Johnson di Vietnam, Bush dan anak Bush Junior yang merosakkan Tmur tengah. Objek utama bagi pemimpin Amerika bagi menghapuskan kekuatan dan kuasa ekonomi, terutama negera-negara Islam agar semua negara yang dijadikan mangsa musnah dan miskin.
Amerika amat mendendami Tehran, sepes revolusi rakyat (1969) dapat menghalau Amerika dari Iran di bawah pimpinan Khumaini dan Shah Iran digulingkan, berbagai cara dilakukan Amerika bagi memusnahkan Iran, tapi tidak berjaya. Bukan saja terhadap Iran, misi memusnahkan kekayaan dan warisan Islam dijalankan seperti di Afghanistan. Di negara itu diwujudkan penentang-penentang dan berlaku pertikaian senjata dan perebutan kuasa yang dikenali dengan Taliban. Hingga kini Afghanistan belum pulih sepenuhnya.
Negara-negara yang kuat dan kaya diusaha memusnahkannya. Iraq sebuah negara Arab yang  kuat dan kaya, diusaha oleh Amerika dan kunco-kunco dari Barat  bagi memusnahkan Iraq dengan mencetuskan peperangan dan serangan yang menjatuh dan terbunuhnya Saddam Hussein, Iraq masih huru hara dan tidak stabil dari segi politi,
Campur tangan bagi menjatuhkan pemimpin yang karismatik di Libya juga dilakukan dan akhirnya Muammar Ghadapi dibunuh. Strategi seterusnya ialah memusnah dan menjatuhkan regim tentera  yang presidennya ialah Asad yang masih bertahan, walaupun Syria dalam kehancuran..  Saudi negara Arab yang kaya dengan minyak, juga diusahakan bagi melemahkan kewangannya dengan melibatkan negera itu dalam peperangan terhaap Yaman, Dengan itu Saudi terpaksa menggunakan hasil minyak bagi membeli senjata bagi memusnahkan Yaman. Sadi adalah disokong Amerika. Hampir kesemua negara Islam musnah yang dilagakan kuasa besar  Amerika dan kuncu-kuncu agar  negara Islam tidak bangkit  menjadi kuasa yang kuat.
Negara-negara `Arab yang masih bertahan ialah yang akur dan rapat dengan Amerika ialah  Mesir  yang dikatakan mempunyai hubungan yang baik dengan Israil dan Amerika.
Kuasa besar Amerika teruss berusaha bagi memusnahkan negara-negara Islam yang kuat dan kaya. Usaha terus dilakukan bagi menggugat Iran. Kini Iran diancam peperangan, DikatakanTrump telah meluluskan perancangan perang terhadap Iran, tetapi ditangguh balik buat sementara.  Bimbang terhadap perang ruang udara Iran tidaj dilalui penerbangan untu nebgelak dari serangan.. Nmun Iran tidak gentar terhadap ugutan Trump yang beria-ria mau musnahkan Iran.
Sebuah negera Islam besar yang sudah pasti diusahakan oleh Barat ialah Turkey, namun perancangan dan situasi di dalam negara Turkey masih belum mengizinkan.
Kuasa Barat bterutama Amerika tidak mau sebarang negara Islam kaya, kuat dan bangkit, mereka akan mencari jalan bagi melemah dan menjatuhkan negara-negara tersebut. Sebarang peluang terbuka mereka laksanakan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment