BBB, 28 Muharram 1438H. = 29 Oktober 2016
(Sabtu):
Telah dibincangkan bahawa Abu Nasr
al-Sarraj memulakan pembicaraan asal usul tasawuf dan ta`rif-ta`rif yang
berhubung dengfannya. A-Sarraj juga menampilkan
pendekatan yang bersifat maqam dan hal, model-model kesufian yang
bermula dengan Rasulullah s.a.w. dan diikuti dengan sahabat-sahabat, termasuk
`Ahlu al-Suffah`.
Di samping pendekatan-pendekatan di atas
Al-Sarraj juga menampilkan topik yang
berhubung dengan `Adab` yang dikira
sebahagian daripada nilai-nilai tasawuf.
Maksud adab ialah nilai terhadap perlakuan, tindakan, pembawaan dan
pandangan yang dianggap `baik` dan `manis` bagi adat, budaya dan agama.
Ada beberapa istilah yang berhampiran,
tetapi berlainan makna,iaitu adat, adab dan akhlak yang berkait, bahkan
membentuk budaya, tamadun dan peradaban. Semua istilah ini adalah nilai yang
berhubung dengan manusia yang mencerminkan tahap peningkatan manusia dari segi
terutama nilai yang subjektif dan yang bersifat objektif.
Tasawuf juga adalah yang bersifat `Nilai`
yang umumnya lebih bersifat kualiti yang subjektif sifatnya, yang antaranya
bersifat objektif. Fokus utamanya bagi meningkatkan kualiti diri yang rohani
sifatnya dan kualitatif nilainya. Antara tasawuf dan nilai-nilai yang bersifat
adat, adab dan akhlak ada yang tidak sesuai dan mungkin banyak yang
sesuai yang sebenarnya selari dan dapat
dipertingkat kepada nilai-nilai tasawuf, walaupun tidak semua.
Perkataan Adat, Adab dan Akhlak.
Adat adalah merujuk kepada aturan dan nilai
yang diterima pakai oleh masyarakat tertentu. Adat adalah perlakuan, aturan dan nilai yang
digunakan di dalam masyarakat secara berulang dan ianya merupakan nilai yang
diterimapakai oleh masyarakat dan disahkan oleh masyarakat berkenaan, tetapi tidak
semestinya diterima oleh masyarakat yang lain. Misalnya adat gotong royong,
pada asal sesuatu pekerjaan itu tidak mampu dilaksanakan oleh orang
perseorangan, jika pun boleh memakan masa, maka timbullah kerja yang dinamakan gotong royong, seperti
menuai padi yang perlu melaksnakan dalam masa yang segera, kerana padi sudah
masak. Gotong royong membaiki jalan rosak bagi kepentingan awam, begitulah
seterusnya seperti khenduri kawin, membina rumah dan sebagainya. Jadi pada mata
masyarakat dipandang baik dan boleh dijadikan sebagai adat yang dilakukan
berulang-ulang dan menjadi biasa (
istilah `adat` bererti berulang-ulang). Konsep bergotong royong dapat dinaikkan
ke tahap agama (Islam), kerana ianya mendukung ciri muafakat dalam melakukan
kebaikan, bahkan selari dengan tuntutan agama yang menggalakkan
bertolong-tolongan sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Hendaklah kamu bertolong-tolongan di atas
perkara kebaikan dan taqwa dan jangan kamu bertolong-tolongan di atas perkara
dosa dan perseteruan.`` (Al-Ma`idah: 2).
Adapun adat-adat yang buruk banyak, seperti
melarang berkahwin dengan sepupu, jika berlaku , dikehendak keluar dari daerah
dan jika kembali dikehendaki mengadakan jamuan sembelih lembu atau kerbau untuk
masyarkat setempat sebagai kaffarah. Amalan seperti ini bercanggah dengan agama
yang tidak melarang dan tidak pula menggalakkan.
Adab, adalah bertaraf lebih tinggi dari
adat. Adab adalah nilai yang murni yang diterima dan dipuji oleh masyarakat dan
biasanya tiada bercanggah dengan nilai masyarakat dan agama. Misalnya adab
menghormati ibu bapa dan jangan durhaka terhadap keduanya. Menghormati ibu bapa
memang digalakkan di dalam semua masyarakat, bahkan dituntut di dalam agama.
Misalnya firman Allah yang bermaksud:
``Allah menyuruh bahawa jangan kamu menyembah
melainkan kepadaNya dan dengan dua ibu
bapa hendaklah berbuat baik.` (Al-Isra`: 23).
Nabi Muhammad juga menekankan tentang adab``.
Baginda juga bersabda yang bermaksud:
``Allah mengadabkan daku, maka elkoklah
adabku` - Maksudal-Hadith.
Adab adalah berkait dengan berbagai aspek
dan bidang. Misalnya selain dari adab dengan ibu bapa, ialah adab
dengan jiran, kawan, masyarakat, adab dengan ketua, majikan , dengan guru, kawan dan sebagainya. Bila menyebut adab
seseorang itu hendaklah berkelakuan yang baik dengan pihak yang ia berhubungan.
Sebagaimana ada adab yang baik, maka demikian juga ada adab-adab yang tidak baik. secara ringkas dapat dikatakan adab yang buruk adalah
bertentangan dengan yang baik
Pada tahap yang lebih tinggi adalah
dikenali dengan akhlak. Iaitu nilai-nilai yang ditentukan oleh pihak tertinggi
yang perlu dipatuhi bagi perlakuan akhlak dan adalah tidak bertentangan dengan
tabi`i manusia. Rasulullah s.a.w. adalah contoh tauladan yang
baik. Firman Allah antaranya bermaksud:
``Sesungguhnya bagi kamu pada diri Rasulullah itu adalah contoh
teladan yang baik.`` (Al-Ahzab: 21).
Dan firman Allah yang bermaksud:
``Dan sesungguhnya engkau mempunyai akhlak
yang sangat-sangat mulia.`` (Al-Qalam: 4).
Abu Nasr al-Sarraj adalah menjadikan adab
aspek yang penting di dalam tasawuf. Maka adab adalah pecahan dari akhlak,
iaitu aspek yang lebih halus dari akhlak. Tanpa adab dilihat tidak manis,
walaupun antaranya tidak melibatkan dosa. Adab ketasawufan ini melibatkan
berbagai-bagai perkara, misalnya adab-adab yang yang berhubung dengan ibadat
yang berbagai pecahab ibadat yang dibicarakan, adab dalam pergaulan, adab
bersahabat, adab makan, adab berguru, adab dalam perjalanan – bermusafir, adab
pekerja dan majikan dan berbagai-bagai lagi.
Sebagaimana maklum bahawa akhlak adalah
merupakan aspek tasawuf yang utama, bahkan ada
yang mengatakan bahawa bertasawuf itu tidak lain dari berakhlak,
sesungguhnya meskipun Al-Sarraj tidak memberi topik khusus bagi akhlak bagi
kitabnya Al-Luma`, namun dengan pemberian dan pembicaraan terhadap adab,
sesungguhnya ianya melibatkan persoalan
akhlak. Jadi kesedaran tentang aspek
keakhlakan sebagai bahagian yang penting di dalam tasawuf diberi perhatian oleh
Al-Sarraj yang membuka jalan kepada pengolahan yang lebih detail terhadap aspek keakhlakan dilakukan oleh Al-Ghazali kelak.
Sekian.
No comments:
Post a Comment