BBB,
25 Muharram 1438H. = 26 Oktober 201`6 (Rabu):
Selain dari tokoh yang telah disebutkan turut
dibincangkan ialah Anas bin Malik yang telah disentuh semasa membincangkan
tentang al-Barra` bin Malik saudara bagi Anas. Beliau (Anas) mempunyai hubungan
rapat dengan Rasulullah s.a.w. dan banyak meriwayatkan Hadith-Hadith daripada
Baginda Rasulullah s.a.w.
Adapun nerhubung dengan Ka`b bin Ahbar, beliau
adalah asalnya seorang Yahudi yang masuk
Islan. Beliau banyak mengetahui tentang cerita-cerita di dalam agama Yahudi dan
bila masuk Islam cerita-cerita ini terbawa di dalam Islam yang setengahnya
tidak cocok dengan Islam (Sebahagian daripada cerita berkenaan masuk di dalam
kesusasteraan Melayu). Setengah-setengah cerita dikenali dengan `Isra`iliyyat`
yang tidak boleh dijadikan dasar pegangan. Berhubung dengan Ka`b bin al-Ahbar ini, tidaklah Al-Sarraj
mengambil aspek-aspek yang berhubung dengan `1Sra`iliyyat`. Petikan darinya adalah diriwayatkan daripadanya bahawasanya
Ka`b berkata:
``Tidak mencapai kemuliaan di akhirat
hingga mereka itu membenci pujian dan sanjungan dan mereka mencapai keintimam
dengan Allah Ta`ala, sebagaimana kata Ka`b r.a., ``Tidak
menuntut kesempurnaan hamba dari segi balasan haji dan jihad hingga dia
sabar dengan ujian Allah Ta`la.`` Apa yang diungkapkan oleh Ka`b adalah selari
dengan semangat dan jiwa keislaman.
Berhubung dengan Harithah r.`a adalah diriwayatkan daripada
Nabi. s.w.s. bersabda, ``Siapa berkehendak melihat kepada hamba yang diberi
cahaya oleh Allah Ta`ala dengan cahaya keimanan di dalam hatinya, maka
lihatlah, kepada Harithah r.a.``
Adapun `Abdullah bin Jahsh diriwayatkan
darinya tentang do`a harian darinya. Manakala tentang Safwan bin Mahraz
al-Mazini adalah berhubung dengan kehidupan dengan keluarganya dan Abu Bakrah
ialah tentang penghidupannya yang buta.. Adapun Abdullah bin Rawahah
menceritakan tentang tangis dirinya dan isterinya lantaran gerunkan kepada api
neraka. Manakala Tamim al-Dari menceritakan
yang ia berjaga semalam-malam
menangis sambil membaca ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan
menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman
dan beramal salih ?`` (Al-Jathiah: 21).
(Tamim al-Dari juga masuk di dalam sastera Melayu yang dikira
sebagai cerita dari sastera Islam).
Adapun `Adiyy bin Hatim dicerirtakan rasa kemanusiaan
dan kasihan belas dirinya termasuk terhadap makhluk yang kecil seperti semut.
Adapun Abu Rafi` Maula Rasulullah s.a.w, sesungguhnya
dia meriwayatkan daripada Ibn `Umar r.a.
berkata, berkata seorang lelaki kepada Rasulullah s.a.w. (bermaksud), Wahai
Rasulullah, ``Lelaki manakah lebih afdhal ? Bersabda Rasulullah, ``Tiap-tiap
yang menjaga hati sebagai peti bagi lidah, dikatakan (ditanya) , wahai
Rasulullah, Apakah kandungan hati ? Bersabda Baginda, ``Yang bersih, ialah yang
tidak keruh padanya, tidak derhaka, dan tidak hasad yang waspada terhadap dunia
dan kasihkan akhirat. Kata mereka bagaimana dapat kami kenal demikian ? (contohilah) Abu Rasi` Maula Rasulillah
s.a.w.
Adapun daripada Muhammad bin Ka`b r.a.
sesungguhmnya disebut daripadanya sesungguhnya dia berkata: Apabila Allah mau
menjadikan kebaikan bagi seorang hamba dijadikan kepadanya tiga perkara, diberi
kefahaman tentang agama, dan zuhud terhadap dunia dan melihat keaiban dirinya.
Adapun Zurarah bin Awfa, dikatakan dia mengimami
solat pada Masjid Bani Qushayr. Dia membaca di dalam solat ayat bermaksud:
``Kerana
apabila telah ditiup sangkakala. maka saat sedemikian ialah saat
berlakunya hari yang sukar`` Masa itu
zurarah jatuh meninggal.
Adapun Hanz*alah al-Katib menceritakan
pengalaman bersama Rasulullah yang menceritkan tentang syurga dan neraka.
Rasulullah memberi harapan yang baik kepadanya.
Adapun Abu al-Lujaj yang digelar sebagai Abu Kathir sebagaimana
tercatat di dalam kitab Abi Daud al-Sijistani, menceritakan dia menganut Islam
dengan Rasulullah s.a.w ketika brumur
lima puluh tahun, sejak itu dia
tidak makan dan tidak dia minum melainkan sentiasa muhasabah, ``Aku makan
dengan hasbi dan aku minum dengan hasbi.
Manakala Abu Juhaifah meriwayatkan bahawa
isterinya menyimpan wang dan bertahun lupa darinya, mengingatinya ia kesal,
lantaran ia di dalam kelebihan harta sedang yang lain mati ketiadaan apa..
Adapun Hakim bin Huzam r.a. diriwayatkan
daripadanya berkata:
``Tidaklah aku berpagi-pagi pada setiap
pagi tanpa melihat orang yang memohon hajat dan tidak ada yang tidak memohon
pertolongan tentang sesuatu perkara melainkan kukiranya daripada orang yang
mengalami musibah. Aku memohon kepada Allah memberi ganjaran kepada semua.``
Kalau kita perhatikan AL-Sarraj dalam
mengemukakan contoh-contoh kesufian umumnya dari tokoh-tokoh yang terkenal,
tetapi dalam masa yang sama turut menampilkan yang dari segi kita kurang
diketahui. Dari satu pihak dapat difahamkan bahawa apa yang mau disampaikan
oleh Al-Sarraj bukan tokohnya, tetapi
aspek-aspek yang menyentuh jiwa dan keinsafan yang diharap daripadanya menjadi
panduan dan contoh tauladan. Jika pada banyak tempat mesej yang mau disampaikan
secara pernyataan terus mengenai sesuatu persoalan yang paling lumrah melalui
firman-firman dan Hadith-Hadith
Junjungan, tetapi turut digunakan cara penceritaan, yang dengan cerita
merupakan salah satu teknik yang berkesan di dalam menyampaikan mesej dan
ingatan.
Sesungguhnya teknik penyampaian pengajaran
melalui tokoh, perwatakan dan apa yang dilakukan secara penceritaan adalah
antara kaedah-kaedah menyampaikan mesej dan pengajaran berkesan, disamping
menyampaikan mesej dan pengajaran secara langsung.
Sekian,
No comments:
Post a Comment