October 13, 2016

AHLU AL-SUFFAH LAMBANG KESUFIAN


BBB, 11 Muharram 1438H. =  12 Oktober 2016 (Rabu):
Ahlu al-Suffah adalah kalangan muhajirin pada peringkat awal yang berpindah ke Madinah sempena Hijrah al-Rasul s.a.w. ke Madinah. Sebagai muhajirin terawal pada peringkat awal, mereka tidak mempunyai tempat tinggal dan tinggal di anjung Masjid Madinah yang dibangunkan oleh Rasulullah s.a.w. selepas pembinaan Masjid Quba`. Mereka ini berjumlah lebih kurang 300 orang. Bayangkan dengan jumlah seramai itu berlindung di anjung Masjid Madinah yang tidak sebesar mana binaannya. Binaan dari batang tamar dan atap dari daun-daunnya dan berlantaikan  batu krikil. Namun mereka inilah kelompok pertama dari kalangan muhajirin berjiwa cekal dan sanggup menempuhi kesempitan dan kesusahan demi menegakkan agama Islam. Mereka jugalah nuklias muhajirin yang disatukan oleh Rasulullah dengan kaum Ansar yang terdiri dari kaum Aus dan khazraj yang mengukuhkan umat Islam di Madinah. Mereka diisyaratkan oleh ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Dan orang-orang yang terdahulu, yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari antara orang-orang muhajirin dan ansar dan orang-orang yang (menurut jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat). Allah redha akan mereka dan mereka  pula redha akan Dia, serta Ia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar.`` (Al-Taubah: 100).
Sebagaimana telah disebut antara pendapat tentang asal usul istilah tasawuf ada dikaitkan dengan `Ahlu al-Suffah` yang mencerminkan kehidupan mereka di dalam kesempitan, tetapi cekal di dalam menghadapi dugaan. Menurut Al-Sarraj, ``Kalangan Ahlu al-Suffah yang berlindung di anjung Masjid Madinah atau Masjid Nabawi ini dimuliakan oleh Rasulullah s.a.w. Baginda duduk meraikan mereka, makan bersama mereka dan menmggalakkan orang ramai memuliakan mereka dan mengenal kelebihan mereka.
Terdapat beberapa ayat Al-Qur`an yang menyebut dan memuji tentang mereka. Antaranya firman Allah yang bermaksud:
``Mereka adalah dari kalangan fuqara` yang mengungsi ke Madinah demi menegakkan jalan Allah.`` (Al-Baqarah: 273).
Dan ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Dan janganlah engkau usir orang-orang yang beribadat dan berdo`a kepada Tuhan mereka pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredhaanNya semata-mata. Tiadalah engkau bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amal, dan mereka juga tidak bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amalmu. Maka (sekiranya) engkau usir mereka, nescaya menjadilah engkau dari golongan orang-orang yang zalim.`` (Al-An`am: 52).
dan firman Allah lagi bermaksud:
``Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata, dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia, dan janganlah engkau mematuhi orang yang kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran kami di dalam Al-Qur`an, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya adalah melampaui kebenaran.`` (Al-Kahfi: 28).
Antara Ahlu al-Suffah yang peristiwanya terakam di dalam Al-Qur`an ialah Ibn Maktum seorang Ahlu al-Suffah yang buta, Rasulullah tidak menyenanginya  datang, apabila Rasulullah  menerima tamu, lalu turun ayat bermaksud:
``Ia memasamkan muka dan berpaling, kerana ia didatangi orang buta.`` (`Abas: 1 -2). Adalah dikatakan selepas turun ayat itu berhubung dengan peristiwa di atas, Rasulullah s.a.w. apabila berjumpa dengan Umm Maktum, Baginda berkata bermaksud, ``Wahai orang  yang menempelak Allah Ta`ala kepadaku kerananya.``
Adalah dikatakan Rasulullah amat memuliakan ahlu al-Suffah, Baginda tidak berdiri dalam majlis apabila Baginda di kelilingi  duduk ahlu al-suffah hinggalah mereka bangun dan adalah Rasulullah s.a.w. apabila berjabat tangan dengan mereka, Rasulullah tidak menarik tangannya sebelum ditarik oleh Ahlu al-Suffah.
Keadaan Ahlu al-Suffah digambarkan oleh Abu Hurairah yang juga salah seorang yang pernah menjadi Ahlu al-Suffah dan mengetuai mereka  diriwayatkan,  Abu Hirairah r.a, berkata:
``Aku melihat tujuh puluh orang daripada Ahlu al-Suffah, mereka bersolat,  antara baju mereka hanya sampai ke paras dua lutut, apabila rukuk dipegang hujung baju, takut terbuka aurat.``
Berkata Abu Musa al-Ash`ari, ``Adalah bau mereka seperti bau pakaian selimut yang dibuat daripada bulu biri-biri.``
Rasulullah membela  Ahlu al-Suffah dan memperbaiki pandangan yang tidak elok terhadap mereka. Misalnya Abdullah bin Talhah berkata, ``Kami bersahabat dengan satu jamaah Ahlu al-Suffah pada satu hari, maka kata kami, Wahai Rasulullah, ``Terbakar perut kami dengan buah tamar (hanya makan buah tamar sahaja), sedangkan perut kami tidak layak dengan bangkai . Kata-kata ini terdengar kepada Rasulullah, maka Baginda menaiki mimbar dan berkata; ``Ada kaum yang memperlekeh dan berkata, terbakar perut kami dengan tamar. Tidakkah kamu tahu, bahawa tamar inilah menjadi makanan penduduk Madinah,berawasilah dengan kata-kata. Demi yang diri Muhammad di tanganNya, bahawa ada kala sebulan atau dua bulan tidak berasap dapur rumah Muhammad memasak ruti dan tidak ada bagi mereka makanan kecuali tamar dan air !``
Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. berdiri di tengah jamaah Ahlu al-Suffah, mereka duduk berdepan Rasulullah s.a.w. secara rapat-rapat untuk melindungi tubuh-tubuh mereka yang bertelanjang dan tiada pakaian. Bila Rasulullah membaca ayat-ayat Al-Qur`an, mereka menangis.
Inilah gambaran kalangan Ahli  al-Suffah yang merupakan sebahagian dari masyarakat umat Islam pada peringkat awal di Madinah, tetapi dari kalangan mereka inilah ditingkatkan kedudukan kepada golongan muhajirin yang menegakkan Islam. Antara mereka menjadi  pahlawan di dalam peperangan bagi mempertahankan Islam.  Antara mereka menjadi perawi-perawi Hadith, dijadikan duta ke luar Madinah, menjadi guru yang menyebarkan Islam dan tak kurang yang menjadi peniaga yang berjaya yang turut sama meningkatkan ekonomi ummah dan berbagai lagi.

Sekian.

No comments:

Post a Comment