BBB. 15 Muharram 1438H. = 16 Oktober 2016 (Ahad):
Dalam masa Rasulullah s.a.w. sedang
menghadapi berbagai sekatan semasa
berdakwah di Makkah, seorang anak muda tampan yang terkenal dengan nama
Salman di Parsi masih mengikuti agama tradisi kaumnya – Agama Majusi di sebuah
pekan di Isfahan, Parsi, Bapanya seorang penghulu di pekan yang di diami.
Antara tugas yang dilakukan oleh Salman ialah menyalakan obor yang disembah di
tempat ibadatnya. Di dalam menghadapi rutin tugasnya, ia pernah meninjau ke
luar pekannya dan bersua dengan tempat ibadat kaum Nasrani yang berasal dari
Syria. Tertarik dengan amalan dan ibadat mereka yang dilihat lebih teratur
berbanding dengan penyembahan api Salman
pernah menyelinap memerhatikan upacara yang dilakukan mereka. Dia tertarik dan
melalui penditanya dia menyatakan keinginannya
untuk memeluk agama Kristian dan dia
diterima baik. Walau bagaimana dia masih tidak tenteram dengan agama Nasrani
yang dianuti. Pada satu masa dia bertembung dengan rombongan kafilah `Arab yang
datang ke Syria, dia mendapat maklumat tentang kebangkitan Rasul s.a.w. Jiwanya
mendesak untuk mencari kebenaran dan mau
membuat bandingan antara agama Majusi dan Kristian, tergerak untuk bergerak ke
tanah `Arab bagi mengetahui lebih lanjut tentang kedatangan agama baharu - Islam
itu. Beliau bergerak ke negeri `Arab dan mencari panduan ke tempat yang mau
dituju – tempat agama baru Islam. Ia mendapat perolongan orang Yahudi, tetapi
malangnya Yahudi berkenaan telah menjualnya kepada Yahudi dari Madinah, iaitu
Yahudi dari Banu Quraiz*ah dan dibawa ke
Madinah menjadi hamba bagi keluarga
Yahudi berkenaan.
Kebetulan masa Salman dibawa ke Madinah,
berlakunya peristiwa Hijratul Rasul s.a.w. Berita tersebut sampai kepada Salman
dan dia bercakap-cakap dengan tuannya yang beragama Yahudi itu tentang
perutusan Rasulullah s.a.w. Percakapannya tidak digemari tuannya, bahkan Salman
dipukul.
Semasa Hijrah pada peringkat awal dan yang
berhijrah, termasuk Rasulullah s.a.w. tiba di Quba` secara senyap-senyap beliau
menemui Nabi s.a.w.dan mendapat penerangan dari Rasulullah sendiri tentang
Islam. Melihat kepada Rasulullah yang mempunyai kehaibatan dari segi wajah,
tampan dan berkesan dari segi dakwah dan kepimpinan, lebih-lebih lagi agama
Islam dilihat secara praktik dari segi pegangan keimanan, amalan dan
perhubungan, Salman memeluk agama Islam
dan membebaskan diri dari belenggu kehambaan di bawah kaum Yahudi Bani
Quraiz*ah. Dalam kata lain Salman bergabung diri dalam menyambut kehadiran Nabi
dalam rangka hijrah Baginda ke Madinah. Salman bersama kalangan Ansar dan
Muhajirin sama menegakkan negara Islam dan mengisinya dengan pembangunan dan
pengimarahan.
Salman yang kemudiannya dikenali
dengan Salman al-Farisi – kerana berasal
dari Parsi, menemui di Madinah apa yang dicari-cari selama ini. Dengan
berepegang kepada Islam dapat memenuhi tuntutan mentalnya yang selama ini
dicari dari agama Majusi, Nasrani, bahkan Yahudi tidak diketemui,. Kepuasan
akli tentang Ketuhanan dan rohani dengan pengibadatan ditemuinya di dalam
Islam. Dia berada pada tempat sumber Islam itu sendiri dan dia dapat mengikuti
perkembangannya dan dia sama dapat
mengikuti secara `life` dan berada di
bawah pimpinan Rasulullah s.a.w. dapat berjamaah bersama dan mengikuti
berbagai perkembangan yang berlaku. Dia dapat mengikuti bersama kehangatan
peperangan Badar dan Uhud dan merasa syukur di atas kemenangan dan bersabar dan
berusaha membela Islam.
Salman Al-Farisi dapat merasa dan terlibat
dengan jihad bagi mempertahankan Islam, bahkan apabila pihak kafir Quraisy
bersekongkol dengan Yahudi di Madinah (Bani Quraiz*ah) untuk menyerang Madinah
dalam mana pihak Quraisy di bawah pimpinan Abu Sufyan dsengan 24,000 tentera merancang
mau menyerang Madinah dan Yahudi Quraiz*ah menyerang dari belakang di dalam
Madinah, maka Rasulullah s.a.w. bermesyuarat dengan sahabat-sahabat bagaimana
mempertahankan Madinah. Berbagai cadangan dibuat, Salman al-Farisi membuat
cadangan yang sebelum ini belum pernah dilakukan peperangan antara Quraisy dan
orang Islam, iaitu cadangan menggali parit pada bahagian tanah rata, yang
bahagian lain di kelilingi bukit. Cadangan Salman al-Farisi diterima. Dengan
itu semua penduduk Madinah termasuklah
Rasulullah dan para sahabat, khususnya Salman al-Farisi sama bekerja bergotong-
royong menggali parit bagi menyekat kemaraan tentera Quraisy ke dalam bandar
Madinah.
Peristiwa penyerangan ini berlaku pada
tahun ke 5 H. Bila tentera-tentera Quraisy datang menyerang, mereka terkejut
melihat parit (Khandak) digali keliling kota Madinah yang menghalang mereka dan
kuda-kuda mereka untuk merentasi dan melompat masuk ke kawasan kota Madinah.
Ini menyebabkan tentera Quraisy terpaksa menunggu dan memasang khemah berhadapan
dengan kawasan khandak. Dalam pada itu pihak pengintip dari kalangan Islam
telah menjalankan tektik memecahbelah dan memfitnahkan mereka dan menjadikan
mereka ragu. Akhirnya dengan pertolongan Allah turun ribut pasir yang kuat yang
mencabut khemah-khemah mereka dan menterbalikkan peralatan mereka. Mereka juga
menyangkakan pihak tentera Islam menyerang mereka menyebabkan mereka cabut lari
dan meninggalkan medan perang. Perang Khandak ini juga dikenali dengan `Perang
Ahzab` kerana puhak musuh – Quraisy bersekutu dengan pihak Yahudi di Madinah.
Firman Allah di dalam Surah al-Ahzab yang
menggambarkan peperangan tersebut, bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman,
kenangkanlah ni`mat Allah yang melimpahkannya kepada kamu, pada masa kamu
didatangi oleh tentera-tentera (al-Ahzab), lalu kami hantarkan kepada mereka
angin ribut (yang kencang) serta angkatan tentera (dari malaikat) yang kamu tidak
dapat melihatnya dan (ingatlah) Allah sentiasa melihat akan segala yang kamu
lakukan. `` (Al-Ahzab: 9).
Salman hidup di Madinah di dalam keadaan
sederhana berqana`ah dan zuhud, meskipun dia diberi tugas sebagai penjaga bagi
sebahagian kawasan di Madinah dan mempunyai elaun tetap, tetapi dia tidak
mengambil bayaran tersebut, sebaliknya untuk membiayai kehidupan beliau dengan
isterinya dia bekerja menganyam daun khurma bagi membuat bakul dan sebagainya
dan bergantung pendapatan dari usahanya. Rumah kediamannya di pinggir Madinah
amat kecil yang tinggi atapnya sekadar telus untuk berdiri. Namun dia dan
isterinya merasa bahagia dengan kehidupan mereka. Salman al-Farisi menghabiskan
usia tuanya dengan beribadat dan mendekati diri kepada Allah. Beliau
berkesempatan dengan zaman tiga orang khalifah, dan meninggal pada zaman
Khalifah `Uthman bin `Affan.
Ketokohan dan perwatakan Salman al-Farisi
adalah perwatakan yang kukuh dari segi tasawuf. Seorang pencari kebenaran dan
merupakan turunan Parsi terawal menerima Islam. Banyak jasanya di dalam
menegakkan Islam. Beliaulah yang mencadangkan kepada Rasulullah s.a.w. agar menggali
parit keliling Madinah bagi mempertahankan Madinah dari seranmgan kuffar Makkah
yang bersekongkol dengan Yahudi di Madinah yang menyebabkan rancangan kuffar
untuk menawan Madinah gagal.
Perwatakan dan pembawaan Salman al-Farisi
mencerminkan peribadi dan akhlak yang tinggi. Al-Sarraj memilihnya sebagai
salah seorang contoh kesufian di dalam pendekatan tasawufnya..
Sekian.
No comments:
Post a Comment