BBB, 28 Dzul Hijjah 1437H. =
30 September 2016 (Juma`at):
Telah disebutkan, hal merupakan pengalaman
dilalui hati secara zauq dan wujdan atau intuisi hati-nurani di dalam pengingkatan
ke hadrat Tertinggi. Shauq dapat diertikan
`Seronok`. Sebagai contoh pertemuan seorang yang dirindui apabila perindu
bertemu yang dirindui. Dengan pertemuan dapat dileraikan kerinduan yang selama
ini terpendam untuk menemuinya. Istilah shauq ini digunakan bagi aspek
kerohanian dan maksud di sini ialah pertemuan dengan Yang Abadi secara tanggapan
kerohanian dan bukan secara realiti,
lantaran tidak mungkin berlaku pertemuan antara yang baharu dengan yang abadi.
Al-Sarraj meletakkan al-shauq di dalam skema al-hal. Sebagai salah satu yang diandaikan dapat ditemui secara
tanggapan di dalam perjalanan kualiti rohaniah yang bukan secara realiti,
tetapi adalah tanggapan kerohanian.
Perlu diingat, nikmat dan lazat salah satu
ciri balasan yang diterima oleh orang
yang taat, disamping siksa dan azab sebagai balasan yang diterima oleh mereka
yang derhaka. Puncak bagi nikmat ialah syurga pada peringkat akhir dan neraka
bagi mereka yang derhaka pada peringkat akhir.
Konsep shauq yang mencerminkan aspek nikmat dan lazat ada beberapa kategori dari peringkat yang
rendah membawa kepada peringkat tertinggi.
Paling rendah ialah nikmat dan lazat pada
peringkat jasmani dan inderawi yang nikmatnya dan lazatnya melalui pemuasan
yang bersifat benda dan fizikal seperti indera:
1) Nikmat dan lazat fizikal
a) Mulut
tuntutan pemuasannya seperti makan,minum dan lainnya
b) Mata pemuasannya dengan melihat kejadian
Allah (baik) dan melihat yang mungkar
(tak baik)
c) Telinga pemuasannya dengan mendengar yang baik
(seperti mendengar bacaan Al-Qur`an) dan
jahat mendengar lagu yang lucah
d) Hidung pemuasannya dengan bau-bauan yang harum
dan sebaliknya bau-bauan yang keji
e) Merasa sesuatu yang memberi keinsafan dan
sebaliknya sesuatu yang merosakkan.
2) Nikmat dan lazat hati
Melihat kejadian Tuhan
yang indah seperti pandangan alam yang menarik dan dapat memberi ketenagan pada
hati dan membesarkan ilahi. Ianya memberi kesuburan pada hati, menyubur
imaginasi dan kreativiti dalam menghayati keindahan Ilahi. Sebaliknya jika pengalaman yang merosakkan
adalah merosakkan hati.
3) Nikmat dan lazat akli
Antara nikmat akli ialah
dapat mempelajari ilmu pengetahuan, dapat memahami hakikat ketuhanan, menjadikan
diri taat dan patuh pada perintah dan
menjauhi segala larangan. Nikmat mempelajari ilmu pengetahuan adalah nikmat
tertinggi lantaran dengannya dapat
memahami dan mengetahui hakikat kewujudan.
4) Nikmat dan lazat rohani
Tahap ini yang dibicarakan
oleh Al-Sarraj, bahawa rohani adalah tahap maklumat dan ma`rifat tertinggi bagi
diri insan. Ketasawufan mengambil jalan rohani di dalam mendekati Ilahi.
Pertemuan di sini bukan secara realiti, tetapi adalah bersifat tanggapan kerohanian yang mampu diteroka jiwa kepada
tahap ketenangan dan sebagainya yang
memberi nikmat dan lazat yang digambarkan dengan istilah shauq itu.
Tentang shauq kata Al-Sarraj, ialah hal
yang mulia. Beliau mengambil contoh daripada sabda Rasulullah s.a.w.
Diriwayatkan dari Rasulullah s.a.w. bahawa
Baginda berkata di dalam do`anya, ``Aku memohon daripada Engkau lazat melihat
wajah engkau dan shauq kepada pertemuan dengan Engkau.``
Dan diriwayat juga daripada Baginda
bermaksud:
``Siapa yang rindu (shauq) kepada syurga
bersegeralah pada membuat kebajikan.``
Disoal setengah daripada mereka itu tentang
shauq, dikatakan, ialah rusuh hati ketika disebut yang dikasihi.
Dan berkata yang lain tentang shauq, iaitu,
shauq ialah api yang dinyalakan oleh Allah di dalam hati para auliya`nya hingga
terbakar dengannya apa yang ada di dalam hati mereka daripada lintasan,
kemahuan, rintangan dan hajat-hajat.``
Gambaran tentang shauq ini terkadang
bersifat dzauq dan wujdan di hiasi dengan rasa intuitif estetik. seperti kata Abu Sa`id al-Kharraz r.h.a.
``Dipenuhi hati mereka itu dengan mahabbah,
maka menmginjak meningkat jiwa mereka kegembiraan, rusuh hati mereka oleh
kerinduan (shauq), bergetar jiwa dengan kerinduan kepada Tuhan, tiada tumpuan
selain daripadaNya.``
Ungkapoan yang bersifat eksetik dan estetik
meningkat dari bahasa biasa hingga membawa kepada perlapisan makna.
Menurut Al-Sarraj ahlu al-shauq di dalam
tiga hal, iaitu,
Pertama: Shauq kepada apa yang dijanji oleh
Allah Ta`ala kepada auliya`Nya daripada pahala dan kelebihan, kelebihan dan keredaan.
Kedua: Shauq kepada pertemuan antara yang
mengasihi akan yang dikasihi agar dapat berlaku pertemuan.
Ketiga: Shauq dari segi tanggapan hadirnya
yang dirindui dan jangkaan penemuan.
Demikioan konsep shauq sebagai salah satu aspek hal. Shauq
dilihat sebagai salah sau tahap di dalam
perjalanan rohani yang berlaku kepada hati dalam usaha mendekati Allah yang
digambar sebagai yang dicintai. Gambaran adalah bersifat konsepsi yang
dinisbahkan kepada pengalaman rohani dan bukannya realiti.
Sekian.
No comments:
Post a Comment