BBB, 03 Muharram 1438M. = 043 Oktober 2016 (Selasa):
Dalam susunan di bawah hal, Al-Sarraj meletakkan `Al-Yaqin` pada bahagian
akhir dari susunan aspek-aspek di bawah hal yang berjumlah sembilan ahwal itu.
Al-Yaqin dalam erti kata biasa ialah `Kepercayaan sepenuh` terhadap sesuatu
yang diyakini.
Al-Sarraj menyebut bahawa al-yaqin ada tiga
wajah iaitu:
`Ayn
al-Yaqin, iaitu sesuatu yang disaksi dengan mata, lantaran disebut `ayn
(mata) al-yaqin. Ia sebagaimana kita saksikan alam dan kandungannya.
Kedua Ilmu al-yaqin, iaitu sesuatu yang
diyakini dan dibuktikan secara ilmu seperti dua kali lima pastinya sepuluh dan
sebagainya.
Ketiga Haqq al-Yaqin, iaitu keyakinan yang
Haqq dan sebenarnya seperti kewujudan Yang Maha Penciopta – Allah. Ini dapat
dibuktikan dengan dalil-dalil akli dan naqli.
Menurut Al-Sarraj Al-Yaqin ialah
al-Mukashafah, iaitu terbuka sesuatu yang sebelumnya tidak difahami misalnya
dengan bukti keilmuan yang dipelajari seperti umpamanya sebelumnya tidak
diketahui misalnya tiap benda terdiri dari atom-atom, tetapi bila dipelajari
bahawa sesuatu yang berbenda adalah terdiri dari himpunan atom-atom dan
dipelajari bahawa Dzat Allah bukan sebagaimana benda yang bersifat baharu yang
terdiri dari susunan atom-atom. Pembelajaran tentang keilmuan berkenaan
merupakan mukashafah dari kejahilan yang sebelum ini tidak diketahui.
Menurut Al-Sarraj mukashafah adalah atas
tiga wajah.
Pertama : Mukashafah al-`iyan, iaitu
mukashafah berdasarkan penglihatan mata, seperti pertanda hari kiamat yang
bukti dan dalilnya dapat disaksikan dengan mata kepala seperti berlakunya
kerosakan muka bumi seperti gempa bumi, ribut taufan yang memusnahkan dan
berbagai kemusnahan yang lain. Kiamat adalah kemusnahan yang paling besar yang
mungkin akibat perjalanan cakrawala menjadi rosak dan berlaku perlanggaran
antara planet-planet dan bintang-bintang dan sebagainya. Bukti tanda-tanda kiamat ini diperkukuhkan
lagi dengan bukti-bukti naqli seperti di
dalam Surah Al-Qiyamah, Al-Qari`ah dan banyak lagi.
Kedua: Ialah Mukashafah al-Qulub yang
ditanggap dengan hati nurani, bahkan akli, lantaran konsep Al-Qulub juga
merangkumi akli. Kedua-duanya mempunyai kaitan, bahawa sesuatu yang difahami
dan diyakini dengan akal, membawa kepada sentuhan kalbu yang menanggapinya
dengan mesra, kasih sayang dan cinta. Ia adalah merupakan pendekatan yang lebih
intim dan mendalam dari penglihatan mata kasar, yang mempunyai jarak pandangan
yang dekat dan boleh rosak dengan kerosakan mata atau jarak yang tidak jelas
dan sebagainya.
Ketiga: Menurut Al-Sarraj ialah Mukashafat
al-Ayat yang diberi Allah Ta`ala kepada rasul-rasul dan para anbiya` dan mereka
yang dikehendaki yang terbuka bagi mereka hijab-hijab.
Menurut Al-Sarraj al-Yaqin hal yang tinggi.
Menurutnya ahlu al-yaqin terbahagi kepada tiga:
Pertama: Tahap rendah, iaitu termasauk di bawah kalangan murid yang berada
pada peringkat pengajian – termasuk di bawahnya ialah kalangan orang awam. Dikatakan tahap permulaan ini juga sebagai
awal maqam, iaitu memperecayai apa yang di `tangan Allah Ta`ala` dan tidak
minat apa yang di tangan manusia. Iaitu sebagaimana dikatakan oleh Al-Junayd,
tatkala ditanya berkenaan al-yaqin, katanya. ``Terangkat sebarang syak.``
Dan sebagaimana kata Abu Ya`kub, ``Apabila
sampai hamba kepada tahap redha, dengan apa yang dibahagi Allah kepadanya, maka
sempurnalah baginya keyakinan.
Kedua: Tahap pertengahan, mereka adalah
kalangan ahlu al-khusus, iaitu sebagaimana disoal Ibn `Ata` tentang keyakinan,
maka katanya `Berterusan dari apa yang menghalang di atas penerusan waktu.``
Dan kata Abu Ya`kub al-Nahrajuri, r.h.a.
``Seorang hamba apabila tahqiq dengan keyakinan bergerak ia daripada yakin
kepada yakin hingga jadilah keyakinan sebagai watan baginya.``
Ketiga: Tahap Tinggi yang disifatkan
sebagai tahap khusus al-khusus, iaitu sebagaimana dikatakan oleh `Amru bin
`Uthman al-Makki r.h.a. ``Yakin dari segi jumlahnya ialah tahqiq dengan ithbat
bagi Allah `Azza wa Jalla, dengan segala sifatnya.
Al-Yaqin sebagai akhir dan puncak bagi ahwal, kata Al-Sarraj:
``Dan yaqin ialah asal bagi semua ahwal,
dia adalah akhir ahwal, dan batin bagi semua ahwaL. Dan semua ahwal zahir
yaqin, puncak yaqin, tahqiq bagi tasdiq bagi yang ghaib dengan hilang segala
syak dan keraguan. Dan kemuncak bagi keyakinan,
berwajah cemerlang, berkemanisan munajat dan bersih nazarnya kepada
Allah Ta`ala dengan mushahadah al-qulub dengan hakikat-hakikat keyakinan dengan
hilangnya illat-illat dan rintangan.
Berkata Al-Wasiti r.h.a.
``Apabila yaqin bermakna berlaku bersamanya mushahadah al-ahwal.
Baik bagi peningkatan maqam dan hal apa
yang dibicarakan, ialah bagaimana memperkukuhkan tali kerohanian yang walaupun disebut satu
persatu dari segi pembicaraan, tetapi perjalanannya bukanlah bererti
seturut-seturut satu persatu sebagaimana yang di susun pada gugusan maqam dan
hal. Tetapi ianya seharusnya bersifat integrated semua aspek maqam dan hal pada
diri dan peribadi seorang pengamal kerohanian. Lantaran itu bagi `Abdul Qadir Isa merangkumkan semua aspek
maqam dan hal di bawah judu sebagai jalan menuju kepada Allah.
Walau bagaimana dari segi pendekatan
sesungguhnya Al-Sarraj mempunyai
persepsi kerohanian yang tajam tentang perkembangan dan pembinaan kualiti
kerohanian, sehingga ia dapat melihat dengan jelas dan membedakannya antara
yang dikategorikan sebagai maqam dan yang dinamakan hal. Pendekatan ini membuka
jalan bagi pendekatan-pendekatan yang datang terkemudian sama ada menggunakan
pendekatan Al-Sarraj dan menambahkan aspek-aspek di bawah maqam dan hal atau
mengambil pendekatan yang sama sekali berbeda. Apa pun pendekatan adalah
penting bagi memahami rangka kandungan dan penujuan agar pengikut-pengikut atau
mereka yang cuba memahaminya tidak
hilang arah dan tujuan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment