BBB, 29 Dzul Hijjah 1437H. = 01 Oktober 2016 (Sabtu):
Aspek-aspek di bawah hal yang berlaku pada
hati diturun secara logik, di samping secara seturut. Bermaksud selepas satu
sifat hal seperti selepas al-raja` diikuti pula oleh al-shauq yang merupakan
logik bagi perkembangan selepas al-khauf. Demikianlah selepas al-shauq, maka
dibicarakan tentang `al-uns` yang bermaksud sebagai intim, berjinak, mempunyai
hubungan yang rapat.
Al-Sarraj memberi maksud bagi `al-uns bi
Allah` bermakna, intim atau berjinak dengan Allah, bermaksud `bergantung kepada
Allah Ta`ala, tenang kepadaNya dan memohon pertolongan kepadaNya dan tidak
bersedia mengibaratkan kepadaNya lebih banyak dari pada ini.
Secara logik, jalan yang ditempuh manusia
dalam kehidupan adalah dua jalan, jalan kebaikan dan jalan kejahatan. Jalan
kejahatan ialah jalan yang ditempuh oleh orang yang tidak berilmu dan tidak
sedar akan kepentingan dan faedah hidup di dalam kebaikan . Dengan kejahilan
mungkin dia ditarik oleh nafsu dan tidak
menghiraukan tentang kebaikan dan masa depan. Dia disifatkan sebagai liar -lawan al-uns dan jauh dari Tuhan. Aspek
kebalikan dari al-uns ini tidak menjadi persoalan yang dibicarakan oleh
Al-Sarraj.
Apa yang ditekankan oleh Al-Sarraj terhadap
pecahan dari hal, ialah `Al-Uns` yang kita terjemah sebagai `intim` yang
bermaksud jinak diri atau rapat diri dengan Allah. Bertasawuf berrerti berusaha
membersih dan melengkapkan diri bagi perjalanan dan memperlengkapkan diri
dengan ciri-ciri positif di dalam hal yang harus dilalui yang melibatkan diri
dengan ketasawufan.
Secara logik alamiah, ibarat pekerja yang
bekerja di dalam satu firma yang
melibatkan ramai pekerja. Adalah logik dan menjadi hasrat normal pekerja, mau
melaksanakan pekerjaan dengan baik dan meningkatkan produktiviti serta
mempunyai hubungan dengan majikannya secara baik. Hubungan baik dikekalkan
sepanjang masa, agar dia tidak memberi masalah kepada majikan dan berpuashati
dengan kerja dan produktiviti yang dihasilkan. Dia bekerja dengan berprinsip, jujur dan mencapai kepuasan dengan pekerjaan.
Selain dari mencapai kepuasan dengan tugas dan tanggungjawabnya di alam
pekerjaan, maka secara tidak langsung dengan kejujurannya dia mendekatkan diri
kepada majikan. Sebagai pekerja yang dipercayai dia rapat dengan majikan dan
mempuinyai hubungan yang baik. Sudah tentulah sebarang pemberian, kurnia atau
pujian pekerja yang mampu memberi kepuasan kepada majikan dan rapat dengannya
akan diberi ganjaran lebih baik dari pekerja-pekerja yang biasa.
Contoh di atas juga boleh dijadikan
perbandingan dari segi hubungan seorang hamba dengan Allah. Bagi yang mau
mendekati Allah tentulah dia membawa pembawaan yang baik terhadap Allah bermula
dari maqam-maqam positif yang dilalui membawa
kepada ciri-ciri hal seperti mahabbah, khauf, raja`, shauq, maka
demikian bagi perjalanan kualiti
rohaniah seperi `al-uns`. Merasa intim, rapat dan dekat kepada Allah
meningkatkan hubungan dengan Allah dan intim dan jinak denganNya, misalnya melalui
peningkatan ibadat, menggandakan dari segi membuat kebajikan. Tumbuh rasa
al-uns melambangkan keintimaman dan kekukuhan diri dalam hubungan dengan Allah.
Dari segi kebiasaan yang lebih rapat dan lebih dekat hubungan dengan Allah,
maka ia lebih berpeluang dari segi keintiman hubungan dan mendapat rahmat
hidayah. Dibandingkan jika hujan rahmat turun ke permukaan bumi, maka yang
lebih dekat dan intim dengan Allah ialah yang lebih dekat mendapat rahmat .
Dari perbandingan rahmat hujan, maka bila hujan puncak-puncak gunung dan tanah-tanah tinggi berpeluang lebih
awal menerima nikmat hujan. Selepas itu baharulah airnya mengalir ke
bahagian-bahagian yang lain yang lebih bawah turut menerima rahmat.
Berhubung dengan `Al-Uns` ini Al-Sarraj mencatat:
Diriwayatkan di dalam khabar bahawa Mitraf
bin `Abdullah bin al-Shakhir r.h.a.
menulis kepada `Umar bin `Abdil `Aziz r.a dengan tulisnya, ``Hendaklah engkau
intim dan mmpunyai hubungan baik dengan Allah dan memberi tumpuan terhadapNya..
Sesungguhnya bagi Allah ada hamba-hamba yang intim dengan Allah, mereka amat
memberi tumpuan terhadap Allah dan mempunyai hubungan baik dengan manusia dan
tidak mereka dikesampingkan.
Adalah Mitraf bin `Abdullah dari kalangan
tabi`in yang besar dan `Umar bin `Abdul Aziz dari kalangan al-aimmah
al-Rashidin.
Dan kata setengah al`Arifin, bahawasanya Allah `Azza wa Jalla mempunyai
hamba-hamba yang terarah kepada haq dari
haq-haq dan keintimam hubungan.
Sesungguhnya intim dengan Allah bagi seseorang hamba ialah
yang sempurna kebersihan diri, jernih ingatan (dzikirnya). Dia memutus diri
daripada segala sesuatu yang mengganggu diri daripada Allah. Dengan demikianlah
intim dirinya dengan Allah.
Ahli al-Unsi (Intim) menurut Al-Sarraj di atas tiga ahwal:
Pertama:
Orang yang intim dengan berdzikir dan mengelak diri dari kelalaian,
intim dengan ketaatan dan menjauhi diri dari dosa sebagaimana dihikayatkan dari
Sahl bin `Abdullah r.h.a berkata:
``Seawal intim daripada hamba dia mengawal
nafsunya dan anggota dan akalnya. Intim akal dan nafsu dengan ilmu shara`dan
intim akal, nafsu dan anggota dengan beramal kepada Allah secara ikhlas, maka
intimlah hamba dengan Allah dan dia tenang kepadaNya.
Kedua: Bahawa bagi hamba yang intim dengan
Allah dan menolak selain daripadaNya daripada segala rintangan dan lintasan
yang mengganggukan.
Berkata Al-Junayd daripada Al-Uns (Intim)
ialah terangkat kedudukan oleh kehaibatan. Dan berkata Ibrahim al-Darastani,
Al-Uns, ``riang hati dengan yang dikasihi.
Ketiga:
Terlindung al-uns oleh kehaibatan dan kedekatan dan kebesaran.
Dengan Intim atau al-uns, menghilangkan
ketakutan dan membuka ruang kedekatan dan demikian ketakutan bertukar kepada
kemesraan.
Perubahan dan pertukaran hal yang terjadi
pada diri dan hati pejalan kerohanian menandakan peningkatan kualiti kerohanian diri
yang amat subjektif dari segi ukuran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment