BBB, 05 Muharram 1438H. = 06 Oktober 2016
(Khamis):
Bagi menunjukkan bahawa Al-Qur`an sumber
bagi ilmu, khususnya tasawuf Al-Sarraj memetik beberapa ayat A-Qur`an sebagai
pembuktian. Al-Qur`an sendiri memaklumkan sebagaimana firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Dialah yang menurunkan kepadamu (wahai
Muhammad) Kitab Suci (Al-Qur`an), sebahagian besar daripadanya ayat-ayat
muhkamat (tetap, tegas dan nyata). Ayat-ayat (muhkamat) itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Qur`an dan
yang lain lagi ialah ayat mutashabihat (Ali `Imran: 7).
Bererti bahawa tasawuf memang berlandaskan kepada ayat-ayat yang jelas,
tetapi turut sama memperjelaskan apa yang mutashabihat menurut perspektif
keilmuan tasawuf. Misalnya tentang ayat al-Kursi kukuh dengan elemen-elemen
tasawuf yang menanggapi tentang kebesaran Allah. Sebagai contoh tasawuf banyak
membicarakan persoalan yang berhubung dengan rohani, iaitu bidang yang amat
luas. Firman Allah bermaksud:
`Dan mereka bertanya kepadamu (wahai
Muhammad) tentang roh, katakanlah ``Roh itu dari perkara urusan Tuhanku, dan
kamu tidak diberikan ilmu pemngetahuan melainkan sedikit sahaja.``
(Al-Isra`:85).
Maka sesungguhnya sebagaimana ilmu-ilmu
yang lain diteroka, tentunya tidak mungkin sempurna, maka demikianlah juga
bidang kerohanian terbuka sama untuk dikaji dan dihayati, meskipun
diperingatkan oleh Allah, roh adalah rahsia ketuhanan, dan tidak diberi
keilmuan berkenaannya kecuali sedikit, tetantulah ia menjadi cabaran bagi yang
menghayati ilmu berkenaan. Sesungguhnya keilmuan berkenaan amat luas, apa yang
dilihat dari alam shahadah adalah sebahagian kecil dari alam berkenaan, sedang
alam ghaib dan rohani amat luas, di atas pemberian Allah sedikit dari ilmu
kerohanian itu pun amat luas dan tidak mungkin diterokai dan dihayati
sepenuhnya.
Sesungguhnya Al-Qur`an diturunkan antaranya
bagi menyampaikan maklumat tentang kerahsiaan dan panduan dari kandungan Al-Qur`an. Al-Sarraj memetik
ayat Al-Qur`an bermaksud:
``Dan kami turunkan dengan beransur-ansur
dari Al-Qur`an ayat-ayat Suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi
orang-orang beriman kepadanya.`` (Al-Isra`: 82).
Sebagaimana disebut oleh Al-Qur`an ianya
menjadi penawar secara langsung, bagi penyakit-penyakit secara langsung, tetapi
juga menjadi penawar bagi akal dan hati dengan penghasilan ilmu dan hidayah
kerohanian.
Al-Sarraj mengambil lagi dua ayat Al-Qur`an
yang bermaksud:
Ya Sin, Demi Al-Qur`an yang mengandungi
hikmat-hikmat (Yasin: 1-2)
Dan ayat yang bermaksud:;
``Yang demikian itu adalah pengajaran yang
cukup sempurna.`` (Al-Qamar: 5).
Istilah hikmat adalah memaksudkan kepada
bijaksana mengatasi ufuk keilmuan.
Allah memberi ruang dan peluang bagi
manusia menerokai ilmu dan kerohanian yang dapat mereka memahami
kejadian-kejadian Allah dan mengatasi daripada sedemikian itu adalah
hikmah-hikmah. Hikmah-hikmah kadangkali luar dari kemampuan yang dapat dicapai
oleh akal dan tidak semestinya dapat dipersepsi oleh kerohanian.
Hikmat keilmuan dan kerohanian ini adalah
menjadi ufuk yang mengasyikkan bagi yang berada pada perbatasan antara
melihatnya dan keterbatasan dari mencapainya.
Mengulas tentang hikmah mendalam di atas.
Al-Sarraj mengukuhkan persoalan di atas dengan sabda Rasulullah s.a.w.
bermaksud:
``Al-Qur`an adalah tali Allah yang kukuh
yang tidak berhujung ajaib-ajaibnya, dan tidak mampu disanggah. Siapa yang
menyebut tentang Al-Qur`an dia adalah benar, siapa yang beramal dengannya
mendapat pertunjukan, siapa yang menghukum dengannya mendapat keadilan dan
siapa yang berpegang dengannya mendapat pertunjukan.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Alif Lam Mim. Klitab Al-Qur`an itu tidak
dapat tidak memberi pertunjukan padanya memberi hidayah bagi orang-orang
bertaqwa. (Al-Baqarah: 1-2).
Dengan ayat ini dan yang semaksud dengannya
mengambil faedah oleh ahli-ahli ilmu. Mereka dapati di bawah dari setiap huruf
daripada kitab Al-Qur`an banyak perkara yang dapat difahami – juga yang tidak
difahami dan mereka mengambil dalil daripada ayat-ayat Al-Qur`an berkenaan.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya Al-Qur`an ini memberi
pertunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam) dan memberikan berita yang
menggembirakan kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal
salih, bahawa mereka beroleh pahala yang besar.`` (Al-Isra`: 9).
B agi menuju kepada tahap kefahaman yang
betul dan sempurna, maka tidak ada jalan bagi mereka melainkan dengan tadabbur,
berfikir, menyedari (tayaqquz), tazakkur, menghadhirkan hati ketika membaca dan
menghayatinya,, sebagaimana firman Allah bermaksud:L
``(Al-Qur`an ini) sebuah kitab yang kami turunkan
dia kepadamu (dan umatmu, wahai Muhammad). Kitab yang banyak faedah dan
manfaatnya untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat
mengambil iktibar (Sad: 29).
Apa yang dipereturunkan di atas adalah
mengambil pendekatan yang dibuat dan dihuraikan oleh Al-Sarraj bagi membuktikan
sumber dan pendekatan bagi tasawufnya. Sebenarnya tanpa memberi peruntukan khas
pembicaraan tentang Al-Qur`an sebagai
sumber tasawufnya, daripada kandungan kitabnya dapat difahami, bahawa pendekatannya
adalah bersumberkan Al-Qur`an. Walau bagaimana apa yang dipetik dan dihuraikan
oleh Al-Sarraj di atas adalah sebahagian kecil dari pendekatan yang berasaskan
Al-Qur`an. Sebenarnya daripada kandungan
Al-Qur`an itu begitu luas dan berpelbagai dapat dibicarakan dari segi
ketasawufan dan kerohanian. Sebahagian daripadanya telah dihuraikan oleh
Al-Sarraj bagi berbagai bidang yang dibicarakan yang dihuraikan berdasarkan
ayat-ayat Al-Qur`an dan tentulah begitu banyak lagi kandungan yang belum
diterokai dan dihuraikan.
Sekian .
No comments:
Post a Comment