BBB, 12 Muharram 1438H. = 13 Oktober 2016 (Khamis):
Al-Saeeaj telah memberi contoh kesufian
dari kalangan sahabat yang keutamaan tinggi ialah dari kalanagan Khulafa`
al-Rashidin yang empat, iaitu Abu Bakar `Umar, `Uthman dan `Ali r. `anhum.
Beriukutnya keutamaan diberi kepada kalangan Ahlu al-Suffah yang berjumlah
lebih kurang 300 orang itu, tetapi tidak disebut nama-nama mereka itu secara
langsung. Dan berikut ialah kalangan para sahabat . Dari ribuan yang bertaraf
sahabat yang berkesempatan hayat mereka dengan Rasulullah s.`a.w., lebih khusus
berinteraksi dengan Baginda disebut di dalam kitabnya `Al-Luma`, ialah sebanyak
35 orang. Itupun disentuh setiap orang daripada mereka dengan ringkas. Walau
bagaimana dengan penyebutan nama mereka dan dengan maklumat tambahan dapat kita
memahami, latar dan pembawaan ketasawufan yang menjadi model bagi Al-Sarraj
memilih mereka dan juga menjadi contoh ikutabn bagi kita.
Dengan mensenaraikan nama-nama tokoh dan
sufi dengan latar atau kegiatan mereka
berhubung dengan tasawuf sebenarnya Al-Sarraj secara tak langsung memulakan
satu kaedah penulisan tentang tokoh,
biografi atau tabaqat atau generasi sufi sebagaimana sempurnanya di hasilkan secara
lebih sempurna oleh seperti Al-Sulami dengan Tabaqat al-Sufiyyat dan Al-Sha`rani dengan
Al-Tabaqat al-Kubra.
Berhubung dengan para sahabat ini tidak ada
pembukaan bagi bab yang diberi judul:
``Bab Pada Menyebutkan Kalangan Saahabat
Bagi Makna Ini (Tasawuf) dan terus disebut watak kesufian pertama ialah:
Talhah bin `Ubaidillah r.`a.
Berkata Shaykh (Al-Sarraj) r.h.a.
sesungguhnya diriwayatkan daripada Ziyad bin Hudayr bahawa sesungguhnya dia
berkata, ``Aku melihat Talhah bin `Ubaidillah r.a. bersama seratus ribu di
dalam satu majlis dan dia menjahit tepi bajunya dengan tangannya.``
Itu saja petikan yang berhubung dengan
Talhah bin `Ubaidillah yang mencerminkan bahawa begitu ramai beliau mempunyai
pengikut atau penyokong, tetapi beliau tetap dengan kezuhudannya, iaitu,
memakai baju yang menunjukkan bahawa beliau tidak menunjukkan kemewahan. Bajunya yang dipakai carit atau
koyak, maka sebagaimana Rasulullah s.a.w. dan juga `Umar bin al-Khattab dan
beberapa individu yang lain dari kalangan sahabat memakai baju yang tidak
menunjukkan kemewahan dan baju carik atau koyak, maka dia menjahit atau
menampal sendiri bajunya yang koyak berkenaan !
Sebenarnya kisah Talhah membawa elemen yang
kudus dan tragis. Talhah adalah seorang peniaga terkenal di Makkah sejak zaman
jahiliyyah. Dia berniaga antara Makkah dan Basrah. Di Basrah selain dari
berniaga dengan dagangan-dagangan yang banyak, beliau bergaul dengan penduduk
di sana dan menemui rahib-rahib di sana. Beliau dimaklumkan oleh rahib, tentang
perutusan kerasulan dari kalangan bangsa `Arab. Sepulangnya ke Makkah membawa
dagangan, beliau mendengar, bisikan-bisikan yang dicakapkan dengan perutusan
Nabi Muhammad s.a.w. Beliau menemui Abu Bakar sahabat rapat Rasulullah s.a.w.
dan beliau meyakini dengan perutusan Nabi Muhammad s.a.w. dan melalui Abu
Bakar, beliau menemui Rasulullah s.a.w. dan menyatakan keislamannya. Jadi
Talhah adalah tergolong dari generasi pertama penerima Islam. Beliau turut menerima gangguan dari pihak kaum
Quraisy dan memberi kesan terhadap perniagaannya, tetapi beliau mendapat
perlindungan dari Naufal bin Khuwailid yang terkenal dengan gelaran Singa
Makkah yang juga merupakan bapa saudara bagi Saidatina Khadijah binti
Khuwailid, isteri Nabi.
Apabila Rasulullah berhijrah ke Madinah,
maka Talhah turut sama berhijrah dengan Rasulullah s.a.w. dan menggunakan
kekayaan bagi membantu kaum muhajirin dan bagi perkembangan Islam di Madinah.
Semasa di Madinah Talhah tidak
berkesempatan menyertai peperangan pertama di dalam Islam, iaitu peperangan Badar.
Ini ialah kerana Talhah dan seorang lagi sahabat, iaitu Sa`id bin Zaid
ditugaskan oleh Rasulullah dengan satu
tugas di luar dari Madinah. Beliau amat kesal tidak berpeluang sama di dalam
peperangan Badar – peperangan fi Sabilillah, tetapi Rasulullah menghargai
mereka dan turut menerima rampasan perang berkenaan.
Cita-cita Talhah untuk menyertai peperangan
terkabul, apabila berlaku peperangan Uhud. Beliau tidak saja menyertai
peperangan, tetapi berpeluang menggunakan harta kekayaannya mimbiayai
peperangan tersebut. Dalam peperangan sebagaimana dimaklumi, ada pihak yang
tidak mematuhi perintah Rasulullah s.a.w., terutama pasukan pemanah supaya
tidak meninggalkan bukit Uhud, tetapi arahan ini tidak dipatuhi. Pasukan berkenaan turun kerana mau membolot
sama harta rampasan. Tindakan balas pasukan kufar Quraisy mengkucar-kacirkan
tentera Islam dan Rasulullah sendiri menjadi fokus penyerangan. Talhah adalah
antara yang melindungi Rasulullah dalam peperangan tersebut. Walaupun tujuh puluh tentera Islam syahid, Talhah terselamat.
Tatkala berlaku fitnah besar pada zaman
pemerintahan Khalifah `Uthman bin `Affan dan bangkit pihak yang tidak merasa puashati dengan pemerintahannya yang bagi mereka menmganggap
`Uthman lemah, Talhah nampaknya berpihak kepada yang menentang `Uthman bagi tujuan memperbaiki dan membetul kembali
pemerintahan `Uthman. Namun sebagaimana termaklum `Uthman syahid.
Selepas
wafat `Uthman, `Ali dilantik menjadi Khalifah al-Rashidin keempat. Zaman
pemerintahan `Ali tidak tenteram, kerana bangkit pihak yang mau menuntut bela
terhadap kematian `Uthman. A`ishah sendiri
terpengaruh dan memihak kepada pihak yang menentang `Ali dan dengan pasukan
yang antaranya terdiri dari Talhah dan al-Zubair terlibat sama dalam peperangan
Jamal. `Ali amat sedih dengan peristiwa ini yang memecahbelahkan umat Islam.
Beliau memanggil Talhah dan Zaubair berdepan dengannya dan mengingatkan apa
yang pernah disebut oleh Rasulullah tentang mereka. Talhah dan Zubair akur
dengan apa yang diminta oleh `Ali dan
menarik diri dari menyertai peperangan. Tetapi pada masa itu ada musuh-musuh
yang mengintai mereka. Talhah dan Zubair, walaupun sudah menarik diri dari
meneruskan peperangan, tetapi mereka
terbunuh secara curi oleh musuh-musuh mereka. Manakala A`ishah yang
kesal kerana silap langkan terlibat di dalam peperangan tidak diapa-apakan oleh
`Ali, bahkan dimuliakan sebagai Ummul-Mu`minin dan dihantar pulang ke Madinah
dengan pasukan pengiring bagi menjamin keselematannya. Sekembali ke Madinah
A`ishah menyepi diri seolah-olah menyesal dengan silap langkahnya melibatkan
diri di dalam peperangan.
Keterlibatan, khususnya watak yang kita
bicarakan, iaitu Talhah dengan ijtihad dan jangkaan dia dan yang lain seperti
al-Zubair, khususnya A`ishah sebagai pihak yang benar, tetapi kesedaran berlaku
pada peringkat akhir, tetapi mereka terjebak di dalam kemelut pihak yang
berdendam dan mereka menjadi mangsa tragis peperangan. Ayat Al-Qur`an menyebut
tentang peristiwa seumpama ini bermaksud:
``Dari kalangan mukminin ada yang bersikap
benar dengan apa yang dijanji Allah kepada mereka, Dari kalangan mereka ada
yang meninggal shahid dan dari kalanagan mereka yang menunggu dan mereka pula
tidak mengubah sebagaimana dijanjikan. (Al-Ahzab: 23).
Dan firman Allah bermaksud:
``Dan kami cabutkan apa yang ada di dalam
dada mereka itu – perasaan hasad dengki sehingga menjadilah mereka bersaudara
serta mereka duduk berhadap-hadapan di atas pelamin masing-masing.`` (Al-Hijr:
47).
`Ali sendiri tidak mendendami Talhah dan
Zubayr dan lebih rasa kasihan dan memohon dari Allah rahmat terhadap mereka
sebagaimana dikatakan `Ali pernah berkata:
``Aku mendengar dengan dua telingaku ini
Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Talhah dan Zubayr berjiran di dalam
syurga.``
Dapatlah diambil kesimpulan dari segi
ketasawufan}Talhah adalah antara generasi awal memeluk Islam.
Beliau berjihad dengan harta dan jiwa raga
dalam peperangan (Uhud) bagi menegakkan Islam.
Beliau berijtihad membela yang benar,
walaupun mungkin tersilap dan menarik diri dari melibatkan diri dalam
penentangan terhadap `Ali, tetapi tidak terlepas diri dar pihak memusuhi
mereka, sehingga mereka menjadi mangsa pembunuhan.
Talhah tidak lokek dengar hartanya. Dia
menjadi penderma utama. Dalam pada itu dia tidak bermegah dengan hartanya,
bahkan dia bersifat seperti mereka yang susah sebagaimana kata Al-Sarraj yang
Talhah turut sama berdikari menampal bajunya yang koyak.
Berharta tidak menghalang diri dari
bertasawuf yang membersih diri dan harta yang dimiliki.
Sekian.
No comments:
Post a Comment