BBB:
24 Muharram 1438H. = 25 Oktober
2016M. (Selasa):
Tokoh sufi seharusnya tidak saja berjuang dan
berjihad di dalam bidang rohani dan mengasingkan diri, tetapi dia seidealnya
dan seharusnya juga berjuang dan berjihad di dalam medan perang bagi mempertahan dan
memperluaskan Islam, negara dan umat. Hudzaifah AL-Yamani tokoh ideal yang
dipilih oleh Abu Nasr al-Sarraj sebagai tokoh sufi yang gemerlap dalaman dan hebat
luaran.
Hudzaifah al-Yamani menempa sejarah
keislaman apabila mereka tiga beranah – Dia bersama ayahnya al-Yamani dan saudaranya Safwan secara tiga beranak
mengadap Rasulullah dan menerima Islam.
Mereka tiga beranak bersungguh-sungguh mendalami Islam dan komited dengan
perjuangan Islam. Dalam peperangan Uhud Al-Yamani (mungkin berasal dari Yaman)
turut sama menyertai peperangan berkenaan dan Al-Yamani gugur shahid dalam
peperangan tersebut. Misi pengislaman tiga berana diteruskan oleh kedua-dua
beradik berkenaan.
Hudzaifah dididik Rasulullah sebagai anak
yang cerdas dan jujur. Dia mempunyai keistimewaan dengan kecerdasan dan terang
hati dapat membuat jangkaan dan anggaran secara tepat, antaranya digunakan di
dalam menilai musuh dan membuat jangkaan dan perhitungan dan menghasilkan natijah yang baik hasil dari
perkiraan dan perhitungan lahiri dan batini.
Demikianlah pada tahun ke 5H. pihak kafir Quraisy di bawah pimpinan Abu
Sufyan membuat keputusan menyerang Madinah sebagai membalas dendam terhadap
kekalahan mereka terutama pada peperangan Badar.
Sebagaimana telah diperkatakan bahawa
Rasulullah s.a.w telah bermesyuarat bagaimana menghadapi musuh dengan kekuatan
tenteranya sebanyak 24,000 orang. Sebagaimana telah diperkatakan juga Salman
al-Farisi telah mencadangkan supaya digali parit keliling Madinah sebagai
menyekat kemasukan tentera Qursisy ke Bandar Madinah. Di dalam peperangan yang dikenali
juga dengan peperangan Al-Ahzab itu, Rasulullah yang membuat penilaian bagi
menggunakan tektik dan tipu helah peperangan memilih Hudzaifah al-Yamani bagi
menjadi pengintip dan menimbulkan keraguan dan memecahbelahkan musuh. Hudzaifah
al-Yamani menyusup masuh ke kawasan perkhimahan musuh pada waktu malam tanpa
dikenali oleh pihak musuh. Dia menyebarkan maklumat tentang pembelokan pihak
Yahudi Quraiz*ah yang berjanji untuk menyerang tentera Islam dari dalam, tetapi mereka tidak setia dan tidak tunaikan janji.
Hudzaifah juga menimbulkan keraguan di kalangan tentera Quraisy. Hudzaifah yang
tidak disangka oleh tentera Quraisy dari pihak Islam sebenarnya berdepan dengan
Abu Sufyan dan mempunyai kesempatan untuk memanahnya, tapi tidak dilakukan,
kerana jika dilakukan disedari dia musuh dan tentu dibunuh mereka. Dalam masa Hudzaifah
menimbulkan keraguan ini Allah Ta`ala menghantar angin ribut kencang yang mencabut
khemah-khemah mereka dan mereka
menjangka sebagaimana digembar gemburkan oleh
Hudzaifah tentera Islam menyerang mereka. Mereka tidak mempunyai
kesempatan menyerang balas, dan bantuan dari Banu Quradzah tidak tiba. Jadi
serangan pihak Quraisy menemui kegagalan. Abu Sufyan dan tenteranya pulang ke
Makkah dengan kekeciwaan.
Selain daripada itu, kepimpinan Hudzaifah al-Yamani makin menyerlah. Ia
pandai mengatur strategi dan menggunakan tektik peperangan yang mengelirukan
musuh, lantaran peperangan antaranya bersifat helah dan tipu daya. Hudzaifah dipilih
oleh Khalifah `Umar al-Khattab memimpin pasukan tentera bagi pembebasan Iraq, di bawah pimpinannya
beliau berjaya membuka Bandar Hamdan, Ray dan Dainawar yang semuanya dibawah
ketua Hudzaifah itu dapat mencapai kemenangan.
Pada perrtempuran yang lebih besar berdepan
dengan tentera Parsi bertempat di Nahawand. Amirul Mu`minin Sayyiduna `Umar
al-Khattan telah memilih Panglima Nu`man
bin Muqarin berdepan dengan tentera Parsi berjumlah 150 ribu orang. Ketumbukan tentera
Islam bergerak secara tiga penjuru. Bagi mengukuhkan pasukan tentrera Islam
Hudzaifah dan tentera-tenteranya dari
Kufah menuju ke Nahawand, satu lagi pasukan dipimpin oleh Jarir bin `Abdillah –
terdapat 7 pelapis kepimpinan yang bersedia menggantika sebarang kepimpinan
yang gugur dalam peperangan. Pasukan tentera Islam hanya berjumlah 30 ribu
tentera sahaja. Di dalam pertempuran itu Panglima Nu`man bin Muqarin gugur dan
tempatnya diambil alih oleh Panglima Hudzaifah al-Yamani dan dapat mengalahkan
tentera Parsi.
Kekalahan tentera Parsi di tangan tentera
Islam, sejak awal lagi menimbulkan perasaan anti `Arab di kalangan orang Parsi
yang mnenganggap budaya mereka lebih unggul dari budaya `Arab. Ini merupakan
salah satu yang menyuburkan faham shi`ah kelak apabila berlaku pertikaian
`Ali-Mu`wiyah yang pihak Shi`ah menyokong pihak Ali dan turunannya (Hasan
antaranya kahwin dengan perempuan dari Parsi). Ini meningkatkan lagi tentangan
terhadap tentera `Arab yang mengalahkan Parsi. Panglima tentera Islam pada masa
itu, iaitu `Amru Ibn al`As menyedari
aspek ini dan membuat keputusan untuk mewujudkan pusat pentadbiran berpindah dari Mada`in iIbu Negara Parsi ke
sebuah kawasan yang lebih sesuai dan selamat. Tugas ini antaranya diamanahkan kepada Hudzaifah al-Yamani mencari
pusat pemerintahan yang baru. Hudzaifah telah memilih Kota Kufah. Turut sama
membina kota ini ialah Salman bin Ziyad. Kota Kufah dibangun bukan setakat
menjadi pusat tentera, tetapi sebagai bandar yang lengkap dengan ciri-ciri seni
bina yang menarik. Kota ini juga bangkit sebagai pusat keilmuan di samping Kota
Basrah, manakala Baghdad adalah sebagai ibu negara.
Hudzaifah al-Yamani sebagai pemimpin
pasukan tentera di bawah pemerintah tentera Islam utama, iaitu `Amru bin al-`As berperanan penting di dalam
meluaskan misi Islam ke kawasan Iraq hingga ke Parsi pada zaman
pemerintahan Khalifah `Umar bin
al-Khattab. Dalam misi suci inilah Hudzaifah meninggal dunia pada tahun 36H.
sebagai seorang yang berjasa terhadap agama dan umat Islam.
Sekali lagi ditarik perhatian, bahawa
Al-Sarraj memilih personal-personal yang menjadi model kesufian seperti
`Abdullah bin `Abbas, Abdullah bin `Umar, Abu Dharr, Abu al-Darda`, Abu
`Ubaidallah bin al-Jarrah, membuktikan bahawa konsep dan jiwa tasawuf bukan
bererti pengasingan diri dari masyarakat, bahkan tokoh-tokoh berkenaan yang
mempunyai kemurniaan jiwa, bertaqwa,amanah dan zuhud adalah mereka yang
gemerlap jiwa mereka dengan keimanan dan mempunyai ciri-ciri ketasawufan adalah
mereka yang aktif di tengah masyarakat cerdas fikiran dan tangkan pergerakan,
mampu memimpin pasukan tentera di medan perang. Dalam kata lain jiwa tasawuf
bukan saja berada pada diri yang dianggap wara`, zuhud dan mengasingkan diri,
tetapi dapat berada di dalam mana-mana jiwa
masyarakat yang bergerak di dalam kehidupan dengan jiwa yang suci, patuh
kepada suruhan Ilahi dan dalam masa yang sama berada di tengah masyarakat dan memimpin mereka dengan jiwa murni dan menjadi umat
yang bermaruah dan mempunyai kekuatan kepimpinan yang menjamin kehotrmatan umat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment