BBB,
01 Muharram 1438 = 02 Oktober
2016 (Ahad):
Antara aspek di bawah hal yang disusun oleh
Al-Sarraj ialah `Tama`ninah`.
Apakah makna atau maksud tama`ninah ?
Ia antaranya bermaksud tenang, tenteram,
tepat, perfect, aman, damai, teratur dan lengkap.
Ini dapat difahami dari firman Allah
bermaksud:
``Wahai jiwa yang tenang tenteram (tetap
dengan kepercayaan dan bawaan baiknya) (Al-Fajr: 27).
Juga firman Allah bermaksud:
``Orang-orang yang beriman dan tenteram
hati mereka dengan dzikir Allah.
Ketahuilah dengan dzikir Allah itu tenang tenteramlah hati manusia.`` (Al-Ra`d:
28).
(Konsep iman, ialah keyakinan dengan apa
yang dipegangi dan keyakinan memberi ketenangan baginya).
Dan kisah Nabi Ibrahim yang memohon Allah
menunjukkan bagaimana Allah menghidupkan yang mati dan Allah bertanya, Adakah
engkau belum percaya ? maka menjawab Ibrahim,
``Bahkan (aku percaya dan yakin), akan
tetapi (aku memohon yang demikian ialah), supaya tenteram hatiku.``
(Al-Baqarah: 260).
Tama`ninah dengan kesemua makna yang diberi
di atas dapat diberi rumusan dari segi
fizikal dan penyaksian lahir, segalanya
berlaku dengan teratur dan tepat tanpa menimbulkan pertentangan dan kekecohan.
Ambil contoh yang paling besar, kita katakan umpama, `Alam tenang tenteram`.
Boleh bererti suasana hari atau malam yang berlalu dengan baik, tanpa ribut
taufan, udaranya berhembus segar, jika malam bercahaya bulan dan bersinar
bintang. Demikian dikaitkan dengan pelayaran dilaut yang aman, tenang tenteram, bererti tidak ada
ribut taufan dan pelayaran berlaku dengan licin dan aman. Begitu juga dikatakan
kepada sebuah desa yang aman damai, bererti desa yang tidak sebok dengan
kenderaan, tidak berlaku polusi dan tiada jenayah, menyebabkan masyarakatnya
hidup dalam aman damai.
Dapat dikatakan sifat tenang, tenteram,
tepat, perfect, aman, damai, teratur dan lengkap atau istilah-istilah yang lain
yang mempunyai persamaan dengannya ialah suasana yang diidam manusia. Ia adalah
lebih merujuk kepada dalaman yang menjadi sumber ketenangan, ketenteraman, aman
damai dan sebagainya. Bahkan ianya menjadi aset yang tak ternilai harganya.
Manusia sedari awal secara tabi`, naluri, akli dan rohani mencari ketenangan.
Pada peringkat maknawi manusia belajar
mencari ilmu dan maklumat yang sebenarnya bagi mengatasi kejahilan yang jahil
memerangkap manusia dalam kegelapan dan kejahilan menghalang mereka dari meneroka ilmu dan
maklumat yang pada hakikatnya memberi ketenangan, ketenteraman dan keyakinan.
Pada dasarnya manusia makin meneroka keilmuan dan menggali rahsia-rahsia
keilmuan berkenaan dan pada dasarnya dengan banyak menguasai ilmu manusia makin
maju dan mereka relatifnya makin berbahagia.
`Istlah bahagia` mempunyai kaitan dengan
tenang, tenteram, tepat, perfect,, aman, damai, teratur dan lengkap dan yang semakna dengan semuanya.
Sebagaimana diperkatakan di atas, maksud
bagi semua istilah di atas dapat dicapai – secara terhad dari kesempurnaan
yang bersifat benda dan kesemua maksud
di atas dapat dicapai pada perlapisan yang lebih tinggi dengan pencapaian akal melalui ilmu dan
maklumat.
Namun di sana ada peringkat ketenangan dan
kedamaian yang lebih tinggi, iaitu yang dibicarakan dari segi tasawuf, iaitu
ketenangan, kedamaian, ketenteraman dari segi rohani sebagaimana dapat difahami
dari ayat Al-Qur`an yang bermaksud:
``Mereka yang beriman, dan tenang hati
nurani mereka dengan mengingati (dzikir Allah). Ingatlah dengan mendhikiri
Allah mententeramkan hati nurani`. (Al-Ra`d: 28).
Pergolakan manusia dengan alam benda bagi
mengatasi kesusahan dan mencari ketenangan adalah pada lapis bawah, walaupun masalah dapat di atasi, maka
batasnya setakat itu dan tidak memberi makna yang lebih tinggi.
Manusia
berfikir. Meneroka ilmu dan mencapai kebahagiaan dengan penguasaan
berbagai kemudahan adalah pada lapis yang lebih tinggi, tetapi apalah erti jika
pergulatan hanya bagi mengatasi keperluan lahiri dan selapis setakat untuk
hidup yang sementara ?
Ketenangan, ketenteraman dan kedamaian yang
sebenar ialah ketengangan dari segi hati-rohani yang dapat dipenuhi dengan
keimanan yang yakin, ta`abbudiyyah yang
tepat dan balasan di akhirat yang
melengkapkan maksud kedamaian, ketenteraman dan ketenangan.
Di dalam hal ini kata Al-Kharraz,
``Tama`ninah adalah hal bertahap tinggi. Dia adalah bagi hamba yang sempurna akal,
kuat imannya, mendalam ilmunya, bersih dzikirnya dan kukuh hakikatnya.``
Al-Sarraj menyebut bahawa `Tama`ninah` ada
tiga jenis:
Pertama: Tama`ninah `ammah (biasa), iaitu
yang tama`ninah ketika-ketika mengingatinya dan memberi perhatain dan tindakan
seperti meningkatkan ibadat dengan dzikir yang menyentuh ketenangan jiwa.
Kedua: tama`ninah khusus, mereka dari kategori
ini tenang dan redha dengan qadha` Allah dan sabar di atas bala bencana yang
diktempuhi. Mereka ikhlas, tenang bertaqwa. Sebagaimana firman Allah Ta`ala
bermaksud:
`` Sesungguhnya Allah bersama orang-orang
yang bertaqwa dan mereka yang melakukan kebaikan.`` (Al-Nahl: 128).
Ketiga:
Tama`ninah khusus al-khusus. Iaitu mereka yang sampai pada puncak
ketenangan yang sama baginya ujian kenikmatan dan kebahagian dengan ujian bala
dan kesukaran, kerana diketahui hakikat semuanya dari Allah.
Tama`ninah adalah perkara yang berhubung
dengan aspek dalaman – rohani dan jiwa. Kemantapan rohani dan jiwa bererti jiwa dan rohani berada dalam ketenangan. Sesungguhnya walaupun
tama`ninah adalah sifat dalaman, tetapi bukti dan pertanda terpancar dari jiwa,
wajah dan pembawaan pengamal rohani dengan sifat tenang.
Sekian.
No comments:
Post a Comment