BBB,
13 Muharram 1438H. = 1`4 Oktober 2016 (Juma`at):
Mu`adz bin Jabal, adalah seorang yang berilmu, tahu membezakan
antara yang halal dan haram dan berkemampuan mengeluarkan fatwa, maka menurut
Al-Sarraj, bahawa Mu`adz bin Jabal adalah tergolong dari kalangan sahabat yang
berjiwa sufi. Al-Sarraj di dalam menyebut para sahabat Nabi s.a.w. meletakkan
Mu`adz adalah tokoh yang menjadi teladan kesufian. Al-Sarraj hanya
menyebut satu riwayat sahaja tentang
Mu`adz bin Jabal menurutnya,
``Adapun mengenai Muadz bin Jabal r.a, maka
sesungguhnya meriwayatkan mengenainya oleh Al-Harith bin `Umayrah
berkata, ``Aku duduk bersama Mu`adz bin Jabal, r.a. dan dia dengan cara duduk
yang baik berkata, ``Bercermat dengan tindakan, maka aku berjanji mengasihi
engkau.``.
Mu`adz bi Jabal adalah dari kalangan kaum
Ansar. Beliau adalah salah seorang daripada 70 orang yang menyertai kumpulan
yang pergi ke Bai`ah al-`Aqabah Kedua.
Pada masa itu Mu`adz adalah merupakan seorang anak muda yang berseri-seri muka,
bergigi putih teratur dan berwajah tampan. Seorang muda yang cekap menarik dan
berpotensi sebagai pemimpin. Jadi Mu`adz adalah merupakan salah seorang yang
dikategorikan sebagai `Al-Sabiqun
al-Awwalun`.
Mu`adz sebagai seorang yang cerdas
mendalami keilmuan Islam dan menguasai bidang fiqh dengan baik dan mahir
berhubung dengan hukum hakam keislaman, sehingga beliau mendapat pujian
Rasulullah s.a.w. Baginda pernah menyebut bermaksud:
``Yang terlebih alim dari kalangan umatku
tentang halal dan haram ialah Mu`adz bin Jabal.``.
Beliau menghampiri dari segi kecerdasan
dengan `Umar al-Khattab.
Bila Islam bertambah luas perkembangannya
hingga ke Yaman, Rasulullah dipohon untuk menghantar guru bagi mengajar dan
membimbing penduduk Yaman hal ehwal Islam. Orang paling layak dilihat
Rasulullah s.a.w. tidak lain dari Mu`adz bin Jabal.
Bila Mu`adz mau dihantar sebagai misi
dakwah dan pengajaran ke Yaman, Rasulullah s.a.w. bertanya Mu`adz, Dengan apakah
engkau menghukum wahai Mu`adz ?
Maka dijawab oleh Mu`adz.
``Dengan Kitab Allah.``. Maka berkata
Rasulullah, ``Kalau engkau tidak dapati di dalam Kitab Allah ?
Maka jawab Mu`adz, aku menghukum dengan
Sunnah Rasulullah. Maka kata Rasulullah, Kalau engkau tidak dapat dalam Sunnah
Rasulnya ?, Maka kata Mu`adz, ``Aku berijtihad dengan fikiranku tanpa melakukan
sia-sia. Maka berseri-serilah wajah Rasulullah dan Baginda berkata,
``Al-hamdulillah yang mentaufik perutusan
Rasulullah dengan apa yang diredha oleh Rasaulullah.
Semasa di Yaman Mu`adz bin Jabal telah
menjalankan peranan dan memutuskan hukuman dengan baik. Perutusan Mu`adz
sebagai pendakwah dan guru yang menyampaikan dakwah dan pengajaran berdasarkan
kepada kitab Allah dan Sunnah Rasul menjadi panduan penting bagi kalangan yang
terlibat dengan dakwah dan pengajaran perlu mendalami kedua-dua bidang keilmuan.
Konsep ijtihad yang difahamkan dari jawapan Mu`adz terhadap soalan Rasulullah
menjadi asas penting dari segi fatwa. Konsep ijtihad dan kemampun berijtihad
mempunyai pra-syarat yang seharusnya dipatuhi. Antaranya berilmu, mendalami
Al-Qur`an dan Hadith di samping perunbdangan Islam itu sendiri. Kini
mengeluarkan fatwa dan ijtihad tentang sesuatu perkara yang baharu,
dikendalikan oleh institusi Mufti, bahkan ada lembaga yang lebih tinggi seperti
di Malaysia dikenali sebagai `Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.
Semasa Rasulullah s.a.w. wafat di Madinah,
Mu`adz yang dilantik oleh Rasulullah s.a.w. k e Yaman masih bertugas di Yaman, bahkan pada masa
Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq menjadi Khalkifah al-Rashidin Pertama, Mu`adz dihantar kembali oleh Abu
Bakar bertugas mengajar di Yaman. Tetapi pada zaman Khalifah `Umar bin
al-Khattab beliau diperintah `Umar berkhidmat di Syria. Tetapi beliau tidak
sempat berkhidmat lama di Syria.
Walau apapun Mu`adz adalah lambang ulama`
yang mengeluarkan fatwa dan mengajar keilmuan Islam. Kedudukannya diakui dan
diperkukuh oleh Rasulullah s.a.w dengan sabda Baginda yang bermaksud:
``Mu`adz bin Jabal Imam `ulama di hari
kiamat.
Dari segi tasawuf sebagaimana Al-Sarraj
mengambil Mu`adz bin Jabal sebagai contoh kesaufian, maka dapat diambil panduan
bahawa.
Ketasawufan adalah melibatkan sama
keilmuan, bahawa orang Islam yang berilmu dan komited dengan keilmuannya, jujur
dan menyebarkan keilmuannya dengan dakwah dan pengajaran adalah merupkan ciri
ketasawufan dan orang yang sedemikian juga membawa elemen sufi. Lebih dari itu
dilihat bahawa kesufian tidak terhad kepada yang bersifat peribadi, tetapi juga
melibatkan masyarakat. Contoh berjuang dengan ikhlas bagi menyebarkan ilmu
pengetahuan, khususnya keilmuan yang berkait dengan Islam adalah juga merupakan
elemen kesufian. Bahkan usaha memperbaiki kehidupan masyarakat misalnya
mendidik masyarakat dengan ilmu dan akhlak supaya ikhlas dari segi amalan,
menjauhi diri dari perkara-perkara dilarang seperti menipu, rasuah dan menyuruh
berbuat baik adalah merupakan elemen ketasawufan. Tasawuf bukanlah dilihat
hanya kepada individu tersendiri terasing bagi mendekati Allah, tetapi
melibatkan segala amalan yang baik yang melibatkan masayarakat adalah merupakan
peranan dan tujuan ketasawufan. Bukankah aspek-aspek keakhlakan adalah
merupakan sebahagian dari bidang ketasawufan ?, Jadiu tasawuf hendaklah dilihat
sebagai wasilah bagi memperbaiki dalaman diri dan wasilah bagi memperbaiki
masyarakat dengan nilai-nilai murni sebagaimana yang dapat dicontohi dari misi
Mu`adz bin Jabal yang dihantar oleh Rasulullah ke Yaman dan pilihan Rasulullah
s.a.w. ini dikekalkan oleh para sahabat
Baginda.
Mu`adz bin Jabal adalah contoh `ulama`,
pendakwah dan pendidik sepanjang zaman.
Sekian.
No comments:
Post a Comment