BBB, 26 Muharram 1438H. = 27 Oktober 2016 (Khamis):
Dua tokoh di atas mendamba peristiwa yang
menyentuh kenangan berbeza.
Menyebut Usamah, segera kita teringat
kepada seorang anak muda usia dalam lingkungan 18 tahun yang dilantik Rasulullah menjelang Baginda wafat
untuk memimpin pasukan tentera bagi
memerangi Sham. Sesudah tentera di bawah pimpinan Usamah ini bergerak dan belum
tiba ke medan peperangan, berita kewafatan Rasulullah s.-a. w. sampai dan
pasukan tentera di bawah Usamah ini pulang kembali ke Madinah.
Selepas Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq
dilantik menjadi khalifah, Kenangan terhadap apa yang telah diatur Rasulullah
s.a.w. beliau tidak sanggup merubahnya dan menggerakkan kembali tentera di
bawah kepimpinan Usamah tanpa menghiraukan kritikan, bahawa Usamah masih
anak-anak dan belum matang dan kurang pengalaman di dalam perang. Abu Bakar,
Khalifah Yang Benar, sekali-kali tidsak akan merubah apa yang dipilih dan
ditentu oleh Rasulullah s.a.w sebelumnya.
Ada beberapa faktor mengapa Usamah bin Zaid
dipilih. Antaranya memberi semangat kepada Usamah menuntut bela di atas kematian
ayahnya Zaid di dalam Peperangan Mu`tah
sebelumnya. Zaid adalah anak angkat Radulullah s.a.w., pemilihan Rasulullah
adalah tepat dengan misi tersendiri. Pada masa Khalifah Abu Bakar ada kalangan umat Islam yang murtad
dan adalah kawasan yang Usamah akan serang iaitu Abna, di Sham termasuk yang
murtad. Apabila berita serangan dari tentera Islam di bawah pimpinan Usamah
sampai kepada kabilah-kabilah Qaadhah dam
A`bil di Abna nereka ketakutan
dan meminta bantuan dari tentera Rum. Pihak
Usamah memberi amaran kepada mereka yang murtad di Abna sama ada
menyerah atau perang. Dengan jangkaan bantuan dari tentera Rum sampai, mereka
memilih untuk berperang dan perang meletus, tetapi pihak Rum yang diminta
hantarakan bantuan tentera tidak dihantarkan. Akhinya tentera di bawah pimpinan
Usamah mencapai kenangan dan musuh mereka mengalamai kekalahan,
Dalam hubungan peperangan di atas menampilkan
makna tersirat, bahawa apa yang ditentukan oleh Rsulullah s.a.w. hendaklah
diikuti, lantaran Baginda membuat pilihan terbaik. Abu Bakar terkenal sebagai seorang yang setia
kepada Rasulullah dan tidak mungkin dia akan menyalahi dari perintah Allah dan
Rasulnya.
Megingatkan bahawa tenaga muda perlu tampil
dalam bidang-bidang yang berkait dengan petahanan negara. Mereka perlu diberi tanggungjawab
mempertahankan negara, agama dan
bangsa..
Di sebalik daripada anak muda Usamah yang
mampu memimpin perang dan akhirnya mencapai kejayaan, maka Bilal bin Rabah dari Habashah pula adalah datang dari kalangan `Hamba`
kepada Tuannya Umayyah bin Khalaf di Makkah. Berita kelahiran Islam dibawa oleh
Rasulullah sampai kepada Bilal bin Rabah dan beliau amat ingin
mendapat maklumat dari Rasulullah tentang agama Islam dan mau menganut agama
Islam. Bilal secara senyap-senyap menganut agama Islam.. Pengislaman Bilal
sampai kepada Umayyah bin Khalaf - Tuannya. Bilal dipanggil dan dipukul oleh
Tuannya dan menyuruh murtad kembali kepada kepercayaan Jahiliyyah. Bagi Bilal
setelah beliau menerima Islam, maka tidak ada lagi hasrat mau kembali kepada agama Jahiliyyah. Beliau
rela meghadapi kemungkinan-kemungkinan,
maka dia tidak- sekali-kali menginggalkan Islam. Dia tidak takut kepada ancaman
dari Tuannya. Bagi mempertahankan akidah pegangan, walaupun beliau dijemur
dalam terik panas padang pasir, dipukul, diletak kepingan logam di atas dadanya
agar ia kembali kepada agama Jahiliyyah, tetapi Bilal tetap tidak berganjak dengan
pegangan tauhid. Bahkan apabila Bilal dipukul dan dijemur di tengah padang pasir, beliau tetap mengulangi
ungkapan Ahad ! Ahad ! Ahad !
Yakni berpegang dengan
tauhid Allah.
Akhirnya pada suatu hari sedang Umayyah
mendera dan memukul Bilal, Abu Bakar melalui dan melihat penyiksaan terhadap
Bilal. Abu Bakar menawarkan tebusan bagi membebaskan Bilal. Tawaran Abu Bakar
diterima oleh pihak Tuannya Umayyah. Abu
Bakar menebus Bilal bukan untuk diambil menjadi suruhan di rumah, tetapi dia
dibebaskan serta merta dan bebas menghubungi berbagai-bagai lapisan masyarakat.
Sejak dari pembebasannya dia mendekati
Rasulullah dan rapat dengan Baginda. Bilal menjadi muazzin atau Tukang
bang Rasulullah sepanjang hayat
Rasulullah di samping seorang dua yang lain. Intimnya Rasulullah dengan Bilal
dan Bilal dengan Rasulullah tercermin dari gambaran bahawa di akhirat
kedengaran tapak kaki Bilal yang berjalan
di syuga. Selepas Rasulullah
meninggal bahawa beliau tidak dapat menahan kesayuan melihat bekas-bekas dan
perintiwa dia bersama Rasulullah sepanjang di Madinah, sehingga bagi menghilang
kepiluan, dia berpindah ke Syria. Dikatakan bahawa Bilal bermimpi, Rasulullah
bertanya mengapa beliau meninggalkan Madinah dan tidak menziarahinya. Ini
membuat kepiluan Bilal memuncak Dan dengan serta merta Bilal menunggang
kenderaan dengan penuh kerinduan menuju ke Madinah. Tiba di Madinah tidak ada
tempat yang paling utama menjadi penujuan Bilal, lain dari menziarah maqam Rasulullah.
Bayangkan betapa pilunya Bilal berhadapan dan berada pada maqam Rasulullah
s.a.w.
Perkembalian Bilal yang membawa diri ke
Syria itu diketahui orang ramai. Semua terarah kepada Bilal yang juga menjadi
kerinduan orang ramai mau melihatnya. Lebih-lebih lagi mereka mau, kiranya
Bilal dapat mengalunkan azan, sekurang-kurangnya dapat mengembalikan nostalgia
semasa mereka bersama Rasulullah s.a.w. Bilal sendiri menjadi sebak mendapat
permintaan dari orang ramai supaya dia mengalunkan azan. Dengan penuh berat dan
rasa pilu dia menunaokan permintaan orang ramai.
Sebaik Bilal mengalunkan suara azaannya di
Masjid Nabawi, nostalgia kepada zaman Rasulullah segera kembali. Ketika
demikian bagaikan Rasulullah kembali bersama jamaah dan ketika Bilal mengalunkan
azan, maka mengalir berguguranlah air mata jamaah sebak sayu mendambakan
peristiwa bersama Rasulullah, sedangkan
orang ramai disekitar kota Madinah bagai tersentak dan terpegun mendengar suara
azan Bilal dan mereka bagaikan mimpi seolah-seolah Rasulullah kembali bersama
mereka.
Demikian
kenangan terhadap dua tokoh.
Kenangan terhadap anak muda - Usamah yang seharusnya menjadi teladan bagi anak muda yang seharusnya mempunyai
semangat pembelaan dan mempertahankan
agama tanah air dan umat. Kedua kenangan
yang nostalgik terhadap kekukuhan akidah Bilal
terhadap Allah dan cinta beliau terhadap Rasulullah yang seharusnya
menjadi contoh bagi setiap umat yang seharusnya berpegang teguh pada akidah dan
cinta kepada Rasulullah s.a.w.
Sekian.
No comments:
Post a Comment