BBB, 09 Rajab 1438H. = 06 April 2017 (Khamis):
Abu `Abdillah al-S*ubaih*i, ialah Husain
bin `Abdullah bin Bakr, kunyahnya ialah Abu `Abdillah. Dia adalah dari ahli
Basrah. Dikatakan bahawa dia tidak pernah keluar dari kawasan tinggalnya di
Sarbab sejak 30 tahun. Dia menumpukan kesungguhan, khususnya dari segi ibadat.
Dikatakan dia dikeluarkan oleh ahli Basrah,
maka dia keluar ke Saus, dia mati dan dikuburkan di sana. Tiada maklumat tarikh
kematiannya. Dia alim berhubung dengan keilmuan kaumnya, khususnya di dalam
bidang usul. Dia banyak mengarang kitab. Dia menjadi juru cakap kaumnya dan
adalah seorang yang wara`.
Riwayat-riwayat tentangnya yang agak sukar
ditanggap:
Aku mendengar Aba al-Fath al-Qawwas
berkata, berkata Abu`Abdillah al-S*ubaih*i, ``Al-sima`
dengan jelas (langsung = al-s*arih) dengkal,
dan sima` dengan isyarat membebankan, dan selembut al-sima` apa yang dimusykil
oleh pendengarnya.``
Dengan sanad ini aku mendengar Al-S*ubaih*i disoal tentang usuluddin, maka katanya,
``Ialah mengithbatkan kebenaran iftiqar
kepada Allah Subhanahu wa Ta`ala dan elok ikutan kepada Rasulullah s.a.w. Dan
cabang-cabangnya ada empat perkara:
Tunaikan janji-janji, jaga had-had, redha
dengan apa yang ada dan sabar di atas kehilangan.
Dengan isnad ini berkata `Abdullah Al-S*ubaih*i,
Al-Rububiyyah mendahului `ubudiyyah, dengan rububiyyah zahirnya
`ubudiyyah dan sempurna janji `ubudiyyah mushahadah al-rububiyyah.``
Aku mendengar Ab al-Fath al-Qawwas,
berkata, aku mendengar Aba `Abdillah al-S*ubaih*i disoal tentang bersantai (al-tasalli) dan daripada
pemutusan,, maka katanya.
``Tidak memutuskan engkau daripada sesuatu,
apa yang seumpamanya atau yang selainnya. Adapun yang memutuskan engkau
daripadanya, ialah apa yang lebih sempurna dan yang lebih tinggi, dan melihat
pada akibat perkara-perkara dari ahwal orang yang lemah dan meningkatkan ahwal
ketokohan dan hudud dengan redha di bawah larian qadar daripada ahwal
al-arifin.``
Dengan sanad ini aku mendengar `Abdullah
al-S*ubaih*i berkata,
``Wajib bagi yang mengalami intuisi dan
wajdan, apabila wajdannya betul, hendaklah dia di dalam hal wajdannya
terpelihara sehingga tidak berlaku kepadanya kekejian lisan dengan hal.``
Dengan sanad ini aku mendengar `Abdullah
al-S*ubaihi berkata,
``Menafikan pada sifat-sifatnya boleh
membawa kepada syirik. Seperti menafikan misalnya sifat baqa`. Dia juga melihat
dengan penglihatannya.``
Dengan sanad ini aku mendengar `Abdullah
al-Subaihi berkata,
``Yang dekat dia jauh dari watannya dan dia
bermuqim padanya.``
Dan dengan sanad ini berkata `Abdullah al-S*ubaih*i,
``Yang gharib ialah yang tidak ada jenis
baginya.``
Dan dengan sanad ini aku mendengar Aba `Abdillah
al-S*ubaih*i berkata pada kali yang lain,
``Al-Gharib ialah yang bersahabat dengan
berbagai jenis.``
Dan dengan isnad ini katanya, ``Aku
mendengar , Aba `Abdillah al-S*ubaih*i berkata, ``Sempurna takut, ialah apa yang dialami di dalam wajdan, bukan atas
kehilangan apa yang diharap atau dicita-citakan.``
Dan dengan sanad ini aku mendengar
`Abdullah al-S*ubaih*i berkata,
``Dibalakan khlayak dengan kenyataan mereka
yang mendakwa perkara-perkara ghaib dengan kehaibatan, pada hal ianya tidak
mempunyai apa-apa. Jika pun di lakukan akan ternyata kepalsuan.
Di dalam hal ini dipuisikan:
Tersembunyi kekejian sebelum kelihatan
Jika terlihat, maka mengalir airmata kesesalan
Tidak mampu bercakap ketika engkau dilihat
Semua lisan bercakap bagi pucuk api lahap.
Kebenaran tidak perlu dakwaan, lantaran
kebenaran itu sendiri menyerlahkan.
Laksana kebenaran kasih, hati kecil mengiakan, tanpa diungkap kalam, bahkan suasana membenarkan.
Demikian pendapatAbu Abdillah al-S*ubaih*i
yang agak sukar ditanggapi yang antaranya
bersifat tergantung dan sukar ditafsirkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment