April 26, 2017

DZAUQ DAN SHURB: PROSES PENINGKATAN KEROHANIAN


BBB, 28 Rajab 1438H. = 25 April 2017M. (Selasa):
Kedua-dua istilah di atas dapat kita terjemahkan kepada `Rasa` dan `Minum`. Dimaksudkan kedua-dua perkataan ini adalah bukan makna secara langsung, tetapi merupakan istilah sastera atau di dalam bahasa `Arab ia adalah istilah `isti`arah` yang merupakan satu aspek daripada ilmu balaghah.
Al-dzauq sama ada merujuk kepada rasa dengan lidah yang boleh diberi makna `kecapan` atau boleh dimaknakan dengan rasa dengan `sentuhan` kulit seperti dengan tangan, kedua-duanya sebenarnya tidak tepat dengan kehendak rasa yang dimaksudkan.
Dzauq di sini, ialah kondisi atau `suasana` bersesuaian  di mana seorang, sama ada ahli seni atau sufi berada yang mencetuskan `mood` yang menyebabkan ia `tersentuh` - Sentuhan adalah melalui sama ada perasaan yang sentimental, hati yang yang lembut atau latif atau akal yang sensitif yang antaranya sebahagian atau keseluruhan bergerak secara serentak menanggapi suasana dan membuahkan penghasailan. Kondisi, mood, tanggapan dan penghasilan (dapatan, contoh ilham) adalah  elemen yang korilasi yang membawa kepada penghasilan. Dzauq dapat dikatakan  tidak datang secara kosong dan kekeringan ! Demikian minum, bukan maksud minum biasa, tetapi adalah penghayatan terhadap apa terhasil.
Jika diibaratkan `suasana` dapat dibandingkan dengan hari hendak hujan. Hujan tidak turun secara tiba-tiba tatkala hari masih terik panas, sebaliknya ada suasana sebelum hujan. Misalnya angin berhembus dengan agak kencang, maka kelihatan awan hitam bergerak dan bertambaha dari ketebalan awan, lantas wujudnya kilat dan guruh, dan jika lebih kuat lagi,  petir memanah ke berbagai arah, kemudian maka turunlah hujan. Jadi ada suasana, sebab akibat yang akhirnya puncak sebagai dapatan `shurb`  atau diistilah sebagai wajdan sebagai hujan.
Demikian dalam pengalaman seni, contoh suasana kasih sayang dan kecintaan dalam keluarga. Suasana pernyataan kasih sayang, misalnya dapat dibandingkan dimeja makan yang terdiri dari suami-isteri dan anak-anak. Dari wajah isteri yang lembut dan tenang bersama anak-anak yang riang dapat diisti`arah dan ditashbihkan, apa yang mereka minum dan makan ialah senyum dan kasih sayang. Apa yang didapati sebagai wajdan ialah kebahagian hidup dalam keluarga.
Penulis selalu melihat bahawa proses seni semacam ada persamaan dengan proses peningkatan ketasawufan yang mempunyai tahap perkembangan dan peningkatan kepada tahap tertinggi. Ini kita namakan proses seni rohani.
Dalam ungkapan Al-Qushairy proses seni  dan semi rohani dikatakan bahawa,
``Dzauq diibaratkan apa yang mereka dapati dari buah tajalli dan kashaf dengan apa-apa yang datang dan dihayati – bahkan diistilah sebagai diminum.``  Apa yang dilalui di dalam perjalanan kualiti seperti proses pemurnian jiwa melalui ahwal seperti muraqabah, al-qurb,, khauf dan raja`, tama`ninah, mushahadah, shauq dan mahabbah adalah proses penyucian  yang merupakan suasana yang dialami jiwa, yang menurut Al-Junayd bahawa ianya berubah dan tidak kekal. Demikian juga peringkat maqam seperti taubah, wara`, zuhud, faqr, sabar,  tawakkal, redha semuanya adalah merupakan tahap-tahap perjalanan kualiti rohani di dalam menuju kepada peringkat tertinggi, iaitu `Cinta Ilahi`.
Perjalanan seni dan seni rohani semestinya melalui garapan dan ujian yang dapat menguji kecekalan yang sebenarnya memperkasakan jiwa di dalam menempuh berbagai ujian yang lain – yang merupakan sebagai dzauq, yang jika teruji dia mencapai minuman yang disifatkan sebagai pencapaian (wajdan).
Mendepani alam seni tidak mudah tanpa ujian, lebih-lebih lagi seni rohani yang tinggi ujian dan menuntut kebersihan dan kecekalan. Bagi ahli seni alamaiah misalnya, mereka yang tidak menghadapi ujian dari berbagai pengalaman pahit, manis, derita, sengsara, susah senang, maka jangan diangan dia dapat menjadi seniman sejati. Seorang yang hidup dalam kemewahan dan tidak menghadapi ujian hidup dengan kesusahan, jangan diharap dapat menjadi seorang ahli seni. Kehalusan seni, kedalaman dan keintiman digali dari pengalaman. Berbagai jenis pengalaman yang dilalui, misalnya dari kepahitan hidup dalam musim peperangan, kepayahan hidup kerana kemiskinan, menghadapi bala penyakit dan kemalangan adalah contoh kepahitan yang menjadi manis pengalaman yang dapat menjadi ilham yang baik dalam penghasilan karya-karya. Kadang-kadang pengalaman sengaja dicari seperti mengembara, melibatkan diri dalam kerja tenaga berat dan sebagainya.
Perjalanan kualiti kerohanian  bagi kaum sufi adalah proses pembersihan dan pembinaan kewajaan jiwa. Misalnya tuntutan bertaubah dari perlakuan dosa yang lepas menuntut kekesalan dan maghfirah dari Allah Ta`ala bukan setakat perluahan kata, tetapi disertai dengan amalan ibadah sebagai kaffarah terhadap kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan, dan tidak semestinya diterima Allah, Kesal terhadap kesalahan mengorientasikan jiwa sehingga bertukar watak yang kalau dahulu bersifat jahat bertukar menjadi wara`, kuat beribadat, zuhud. Jiwanya seharusnya tertuju benar-benar kepada Allah yang disifatkan sebagai faqr kepadanya. Wataknya yang dahulu kasar dan bengis menjadi sabar dan dalam proses yang panjang dia penuh tawakkal dan redha terhadap Allah dengan apa yang dilalui dan dialami. Proses ini merupakan proses pemurnian yang juga dapat dilihat sebagai `dzauq` kejiwaan yang dialami.
Selepas melalui proses pemurnian, maka terbuka diri mengintimi diri  kepada Ilahi seperti merasa kedekatan diri dengaNya, yang membawa kepada mesra, mushahadah dan mahabbah. Tidak semesti apa yang dilalui mencapai puncak yang diibaratkan oleh Al-Qushairy sebagai `minuman` dalam bertajalli kepada Ilahi. Sesungguhnya nikmat kerohanian adalah di dalam perjalanan kualiti, ketidakjayaan bukan kegagalan, sebaliknya itulah tahap kerohanian dan kurniaan diberi Allah kepada seseorang menurut kesesuaian. Niat yang baik membuahkan hasil yang baik, walaupun tidak sempurna kesampaian.
Secara rumusan ini adalah merupakan proses `dzauq` dan shurb` yang dilalui oleh tokoh-tokoh sufi besar seperti Al-Junayd, Ibrahim bin Adham, Sulaiman al-Darani, Sari al-Saqati, Bishr al-Hafi, Ma`ruf al-Karkhi, Sahl bin `Abdullah al-Tustari, Abu `Uthman al-Makki dan ramai lagi. Dari gemerlap jiwa mereka yang mengalami proses peningkatan kerohnian dan dzauq yang mendalam  terhambur dari mulut mereka kata-kata yang berharga yang menjadi panduan. Ia adalah sebagai proses dzauq dan shurb yang dialami mereka. Contoh kepahitan dan kemanisan yang dilalui ialah sebagaimana pengalaman, penghayatan dan pengluahan yang di alami oleh  Rabi`ah al-`Adawiyyah. Proses dzauq, shurb dan wajdan tiada pengakhiran bahkan boleh terjadi berulang-ulang sebagaimana puisi yang dipetik Al-Qushairy bermaksud:
Dia adalah gelas bersama minuman
Tanpa meminumnya kita kekeringan
Hairan, mereka meluahkan  kecintaan
Lupa dia dari mendzikiriNya  berterusan
Aku meneguk cinta gelas demi gelas
Dahaga berulang  dan tak pernah puas !


Sekian.

No comments:

Post a Comment