BBB, 26 Rajab 1438H. = 23 April
201`7M. (Ahad):
Dari segi bahasa biasa, maka kedua-dua
istilah di atas mudah, iaitu `Ghaib`, iaitu sesuatu yang hilang dan tiada
berdepan. Bermaksud seorang itu hilang
daripada keadaan sekeliling, lantaran memberi tumpuan kepada sesuatu. Misalnya
minda, jiwa dan dirinya memberi tumpuan terhadap sesuatu, sehingga lupa atau
ghaib di dalam istilah tersebut terhadap kelilingnya. Perkara ini adalah biasa
terjadi. Misalnya di bawah tekanan dan
tumpuan yang memerlukan seseorang menyiapkan sesuatu tugas, misalnya untuk
persediaan menghadapi peperiksaan. Dia mungkin lupa dari makan minum dan lupa
``ghaib` dari keadaan keliling, kerana memberi sepenuh perhatian terhadap
pelajaran.
Keadaan juga boleh berlaku, misalnya bukan
kerana tekanan, tetapi lantaran kerana terlampau minat dan memberi tumpuan.
Misalnya seorang ahli seni yang mengukir atau menghias masjid dengan
motif-motif yang bersifat geometrik atau
alam fauna dan flora yang berdiri di atas tangga atau di tempat tinggi, tanpa
menyediakan kaedah keselamatan, boleh menyebabkan dia lupa berada ditempat
tinggi, dan dalam keadaan asyik dengan alam seni kreatif boleh menjadikan dia terlupa
dan bergerak – tanpa keselamatan menyebabkannya berbahaya dan jatuh. Banyak
lagi contoh konsep `ghaib` dari ingatan dan tumpuan.
manakala `Hadhir`, ialah hadhir dan wujud berdepan . Hadhir di sini
adalah dalam maksud sedar, hingga melupakannya dari yang lain. Konsep khusyuk
dapat dikaitkan misanya di dalam solat. Bagi yang dapat menumpukan sepenuh jiwa
dan konsentrasi dalam bertawajjuh kepada Allah menjadikan dia hadhir dan penuh
tumpuan terhadap Allah, sehingga apa yang berlaku di luar adalah tidak di dalam
kepeduliannya. Pernah diceritakan
seorang yang khusyuk di dalam solat, tidak terganggu khusyuknya , walaupun ia
ditusuk panah. Kesakitan dirasa selepas ia selesai menunaikan solat dan apabila mata panah dicabut dari
badannya.
Menurut Al-Qushairi, `al-Ghaib` ialah ghaib
atau hilang hati daripada mengetahui apa yang berlaku daripada ahwal makhluk
dengan tumpuan rasa terhadap apa yang datang ke atasnya., kemudian hilang dari
sentuhan dengan dirinya dan yang lainnya dengan datangnya ingatan terhadap
pahala atau memikirkan tentang azab
sebagai balasan. Contohnya sebagaimana diriwayatkan oleh Al-Rabi` bin Khaitham,
bahawa dia pergi menemui Ibn Mas`ud
r.a., maka dia melalui sebuah bengkel tukang besi, maka dia melihat kepingan
besi di atas tempat pembakaran, maka dia pengsan dan tidak sedarkan diri hingga
esoknya. Maka tatkala dia pulih dari pengsannya dia ditanya daripada apa yang
berlaku. Maka katanya aku teringat terhadap keadaan ahli neraka di dalam api.
Maka ini adalah contoh ghaib yang melebihi dari hadnya hingga dia menjadi
pengsan.
Dan diriwayat daripada `Ali bin al-Husain,
adalah dia dalam keadaan sujudnya, maka dia jatuh terbakar di dalam rumahnya, maka dia disoal tentang halnya. Maka katanya,
``Membakarkan daku oleh nyalaan api yang besar. Kemungkinan ianya adalah ghaib
dari sentuhan rasanya, ya`ni dikashafkan
dengannya daripada hak Allah Subhanahu wa Ta`ala,
Berbagai pendapat mengenai peristiwa di atas menurut ahwal mereka itu.
Antara pendapat yang masyhur, bahawa pada
permulaan hal, menurut Abu Hafs al-Naisaburi, tukang besi meninggalkan
bakaran, sedangkan dia di dalam bengkelnya, maka dibaca oleh seorang qari akan
ayat Al-Qur`an, maka turun ke atas hati Abi Hafs oleh warid yang melupakannya
dari sentuhan rasanya, maka dia memasukkan tangannya ke dalam api dan
mengeluarkan kepingan besi yang terbakar dengan tangannya, maka dilihat oleh
muridnya yang demikian, maka katanya, ``Ya ustadz apakah ini ?``. Maka dilihat
oleh Abu Hafs apa yang nyata berlaku kepadanya, maka ditinggalkan bengkel
bakarannya.
Contoh seterusnya tentang ghaib, Adalah Al-Junayd duduk dan di
sampingnya isterinya, maka masuk kepada mereka Al-Shibli, Maka isterinya mau
melindungkan dirinya, maka berkata kepadanya Al-Junayd, ``Tidak ada masalah
bagi engkau dengan kehadiran Shibli, duduklah. Dan berterusan Al-Shibli
bercakap dengan Al-Junayd hingga menangis Al-Shibli. Berikut dari tangisnya
berkata Al-Junayd kepada isterinya, berlindunglah, sesungguhnya Al-Shibli telah
pulih dari ghaibnya.
Adapun tentang hadhir (hudhur),
Maka sesungguhnya hadhir dengan hak, kerana
apabila ia ghaib daripada makhluk, maka dia hadir dengan haq, dengan makna
seolah-olah dia hadir, yang demikian kerana mengatasi dzikir al-haq di atas
hatinya, maka dia hadir dengan hatinya mendepani Allah Ta`ala, menurut kadar
ghaibnya daripada makhluk dan dia hadir dengan yang haq. Maka jika dia ghaib
dengan keseluruhan, maka kehadirannya menurut kadar keghainbannya.
Maka jika dikatakan seorang itu hadhir,
maknanya dia hadhir dengan hatinya kepada Tuhannya tanpa lalai daripadanya,
bahkan dikatakan ia dimukashafah dengan hatinya oleh Allah menurut tahap hadhirnya.
Al-Qushairy, membawa contoh, bahawa Dhu
al-Nun al-Misri menghantar seorang muridnya untuk menyampaikan sesuatu kepada
Abu Yazid. Setibanya murid berkenaan di
kediaman Abu Yazid, murid tersebut bertanyakan penghuni rumah untuk menemui Abu
Yazid. Penghuni rumah menjawab, dia tidak mengenali Abu Yazid dan juga dia
mencari Abu Yazid. Oleh kerana tidak diketemui Abu Yazid, murid berkenaan
pulang dan melaporkan kepada gurunya dia tidak menemui Abu Yazd dan penghuni
rumah yang ditanya tidak mengetahui Abu Yazid.
Mendengar jawapan muridnya Dhu al-Nun
menangis, menyedari yang Abu Yazid di dalam hadhir terhadap Allah dan melupai
yang lain.
Mesejnya, ialah bahawa hadhir dapat berlaku
kepada seseorang `abid yang mempunyai peringkat jiwa yang tinggi dan tertumpu
sepenuh perhatian terhadap Allah Subhanahu wa Ta`ala, misalnya di dalam
munajat, solat, do`a dan sebagainya.
Jika ghaib dan hadhir boleh berlaku di
dalam suasana kehidupan biasa bagi yang menumpukan sepenuh minda, jiwa dan
raga, maka demikian juga dia dapat berlaku bagi `abid yang bersih jiwa dan
menumpukan sepenuh diri, jiwa, minda dan konsentrasi terhadap Allah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment