BBB, 20 Rajab 1438H. = 17 April 2017M.
(Isnin):
Dua istilah di atas adalah istilah yang
penting di dalam pembicaraan tasawuf.
Pengarang tasawuf yang awal yang menampil dan membicarakan persoalan mengenai
ahwal dan maqamat ialah Abu Nasr al-Sarraj di dalam bukunya yang berjudul
Al-Luma`, dan diulas lebih detail oleh Al-Kalabadzi di dalam bukunya
Al-Ta`arruf. Menurut Al-Sarraj:
``Ahwal ialah suasana yang dialami hati
dari segi ketasawufan.``
Dan al-Junayd menambah, ``Suasana yang
dialami hati ini tidak kekal dan mungkin bertukar kepada situasi yang lain.
Dan Al-Kalabadzi menambah, ``Hal bukan
sesuatu yang disungguhi dalam mendapati seperti melalui mujahadah, ibadat dan
riyadiyyat, sebagaimana yang berlaku bagi maqamat.
Ada yang membezakan antara hal dan maqam,
bahawa hal ialah suasana yang berlaku pada hati, seperti muraqabah, qurb
(dekat), mahabbah, takut,, harap, shauq, al-uns, tama`ninah, mushahadah, yakin
dan sebagainya.
manakala maqam ialah maqam hamba berhadapan
dengan Allah Ta`ala daripada ibadat,
mujahadah dan riyadhat seperti taubah, wara`, zuhud, faqr, sabar, tawakkal,
redha dan sebagainya.
Walau bagaimana perbezaan antara hal dan
maqam tidak begitu jelas dan adakala semacam berlaku pertindihan. Sebab itu
Al-Kalabadzi umpanya tidak memecahkan persoalan kepada hal dan maqam
sebagaimana dilakukan oleh Al-Sarraj. Demikian dengan Al-Qushairy juga tidak memecahkan persoalan kepada
dua kategori berkenaan. Sebaliknya persoalan maqam dan hal dirangkum
pembicaraan sebagai sebahagian daripada istilah-istilah kesufian. Bahkan
aspek-aspek yang dikategorikan oleh al-Sarraj di bawah ahwal dan maqamat
disekalikan pembicaraan di bawah aspek-aspek maqamat.
Al-Maqam sebagai satu istilah kesufian,
kata Al-Qushairy:
``Maqam ialah apa yang ditahqiq oleh
seorang hamba dengan pentahapannya dari segi adab dari apa yang dia sampai
kepadanya dengan jenis keadaan yang dialami (tas*arruf) dan dia tahqiq
dengannya dengan apa yang dituntut dan ujian-ujian yang dilalui. Maqam bagi
seseorang ialah tempat yang dia capai dan berada. Iaitu hasil dari kerjanya
dengan riyadhah (latihan) bagi memenuhi
syarat-syaratnya.
Maqam sebagai tempat yang dicapai, maka dia
berubah atau meningkat dari satu maqam kepada maqam yang lain selama dia tidak melengkapi keperluan
maqam berkenaan. Kerana siapa yang tidak bersifat qana`ah baginya, maka tiada
sah baginya tawakkal, dan siapa yang tidak ada tawakkal baginya tidak sah
baginya penyerahan. Demikian siapa yang tidak bertaubat baginya, maka tidak sah
inabah baginya, dan siapa yang tidak ada wara` tidak sah baginya zuhud.
Dan maqam ialah tempat pendirian atau
tempat yang dia masuk dan berada padanya. Dan tempat keluar. Maka tidak sah
bagi seseorang berubah maqam, melainkan dengan shuhud diletakkan baginya oleh
Allah kepadanya kepada sesuatu maqam, agar dengannya sah baginya maqam menurut
binaan yang sah.
Bergandingan dengan maqam ialah hal atau
ahwal.
Al-hal, menurut pendapat kalangan sufi,
ialah makna atau suasana yang datang kepada hati di luar jangkaan dan tanpa
sengaja, tidak dengan tarikan dan tiada usaha dari rasa gembira atau duka, rasa
lapang atau kesempitan atau shauq atau bimbang, gerun atau goncang.
Disimpulkan bahawa ahwal ialah kurniaan, manakala maqamat dari
kesungguhan.
Ahwal datang dengan `ayn wujud dan maqamat
terhasil dengan usaha yang dilakukan.
Yang bermaqam berada pada maqamnya dan yang
berhal boleh berpindah dari halnya.
Disoal Dhu al-Nun al-Mis*ri dengan siapa `al-`arif`. Maka katanya. ``Dia
adalah di sini, dan dia pergi.``
Berkata setengah shaykh, bahawa al-ahwal
seperti kilat, maka jika ia kekal, maka dia adalah pembaharuan dirinya.``
Dan kata mereka itu, `ahwal` seperti pertapakan di hati dan berlalu pada waktu
itu.``
Lalu mereka berpuisi:
Jika ia tidak menghilang tidaklah hal
dinamakan
Maka setiap yang berubah maka dia adalah
hilang
Lihat pada yang sementara apabila
habis masa
Apabila tidak berlalu, maka dipersoal `hal`
apa ?
Ada yang menyimpang pendapat yang
mengatakan hal kekal, maka yang tak kekal adalah seperti lintasan, tetapi jika
berterusan maka dia adalah hal. Namun pendapat ini kurang disetujui, lantaran
menjadikan hal dan maqam bertindih
pendapat.
Tentang ahwal disoal kepada Al-Junayd, maka dijawab secara
berpuisi:
Pancaran cahaya terpantul nyata
Yang tersembunyi ternyata semua.
Sesungguhnya maqam dan ahwal dua mekanisme ukuran
subjektif yang sukar ditentukan secara kualiti dari segi banyak sedikit. Dia
adalah berdasarkan pertanda-pertanda. Namun antara keduanya maqam lebih mudah
ditanggapi dan dikenalpasti, berlainan dengan ahwal lebih kepada lintasan yang
berlalu dan sukar ditentu. Sebab itu ada yang mengelak dari menyusun aspek
ahwal sebagaimana dapat disusun
aspek-aspek maqamat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment